SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Nekem is van barátom

Családinet [cikkei] - 2006-03-02
A gyerekek életében a kortársakkal való együttlét éppolyan fontos, mint a felnőttekében, csak éppen "a barát" kiválasztásának szempontjai változnak meg gyökeresen az évek múlásával.
Nekem is van barátom

Az óvodás még nem tesz különbséget barát és játszótárs között. A lényeg az, hogy jókat lehessen játszani a másikkal. Ő a barátom, mondja büszkén a gyermek, holott csak néhány perce találkoztak életükben először a játszótéren. Egy nappal később pedig már másvalakivel játszik a homokozóban, tegnapi barátját egy pillantásra sem méltatja. A kicsik sűrűn összekapnak valami apróságon, kisvödrön, mászókán, de ugyanilyen gyorsan el is párolog a mérgük, felszáradnak a könnyek. A szülőknek nem szabad beleszólniuk ezekbe a vitákba, nem tanácsos asszisztálni a "megmondalak az anyukámnak" színházhoz. (Már csak azért sem, mert fölösleges egy kis hiszti miatt összerúgni a port a többi anyukával.)

A kisiskolás már érti, hogy az akaratával, gondolataival, érzéseivel befolyásolni tudja társait, szüleit. De még nem képes a játszópajtás helyébe képzelni magát, nem tudja elfogadni a másik véleményét. Szerinte a barát egy olyan valaki, aki ugyanazt szeretné játszani, amit ő. Az idő múlásával a baráttal szemben támasztott követelmények egyre nagyobbak lesznek: már megválogatják a gyerekek, kivel barátkoznak, és kivel nem. Ebben a korban is előfordulnak hatalmas veszekedések (felnőtt szemmel) csip-csup ügyek miatt, de már készek a kompromisszumra, mert tudják, hogy a legmenőbb játék is értéktelen, ha nincs kivel megosztani.

A felső tagozatos már el tudja fogadni a kritikát anélkül, hogy megsértődne, és tudja, meddig mehet el a bírálatban, hogy ne bántsa meg a másikat. A barátság ebben a korban jóval tartósabb, mint korábban: közös élményeken, tapasztalatokon alapul - akárcsak a felnőtteké. Ismerik egymás jó és rossz tulajdonságait, megtanulják kezelni azokat. Tudják, hogy a barátságért tenni kell, ki kell vívni a másik szeretetét. Előszeretettel próbálják kisajátítani a másikat, a féltékenység rendkívül erős ebben a korban. Fiúk és lányok nem barátkoznak egymással. A (négyosztályos) középiskola elkezdése a vízválasztó, rendszerint ekkor kezdenek majd ismét közeledni egymás felé. A tíz év körüli lányok kisebb csoportokba rendeződnek, létrejönnek az úgynevezett klikkek, amelyeknek kamaszkorban is nagy a jelentőségük, de a kamaszklikkekben fiúk és lányok is vannak vegyesen. A fiúk távolságtartóbbak, nem pletykálnak, csevegnek annyit, mint a lányok, szívesebben fociznak, sportolnak együtt, itt a szabályok adottak, mindenki ismeri őket, és a pályán a tudás és az erő számít.

A kamaszoknak a szülők, tanárok értékítélete már kevéssé számít: míg kisiskolásként elsősorban a felnőttek elvárásainak akartak megfelelni, és szomjazták a dicséretet, addig a kamaszok mindenáron kortársaik elismerését, rokonszenvét akarják kivívni. Ezért idomulnak egymáshoz öltözködésben, hajviseletben, ezért hallgatják ugyanazt a zenét, ezért "bandáznak". És ez az a kor, amikor megtanulják, milyen jó érzés önzetlenül segíteni a másiknak. Már képesek együtt küzdeni egy cél eléréséért, összedolgoznak a puskázásnál, és a kamaszok körében ciki az árulkodás: rendkívül szolidárisak egymással, főként, ha egy "gonosz" felnőtt ellen kell összefogniuk.

Hogyan választ barátot?
- A születés pillanatától szükségünk van társas kapcsolatokra. Igaz, akkor még nem barátot keresünk, hanem az édesanyánk biztonságot adó melegét - mondja dr. Boros Vera pszichológus, a Szent János Kórház gyermekosztályának vezetője. - A harmonikus anya-gyerek kapcsolat nagyban befolyásolja később emberi kapcsolataink alakulását. A gyerekek a második életévüktől igénylik a hasonló korúak társaságát. Klasszikus értelemben vett barátságról serdülő-, illetve tinédzserkortól beszélhetünk. Az óvodás és a kisiskolás befolyásolható a barátválasztásban, számára a körülötte lévő felnőttek értékítélete a döntő. Általában azzal a gyerekkel van jóban, akit a szülei is kedvelnek, akit a tanító néni dicsér, vagy aki kimagasló sportteljesítményt nyújt. De ugyanez vonatkozik a negatív hatásokra is. Ha például valakit a tanító néni többször megszid, azt a többiek hajlamosak kiközösíteni. Előfordulhat, hogy a gyerek sírva megy haza az iskolából, mert a többiek kiközösítették, nem akarnak vele szóba állni. Vagy ő az egyetlen, akit nem hívtak meg az osztályból egy szülinapi zsúrra. A szülőnek minden esetben lépnie kell. Derítse ki, miért közösítik ki a gyereket. Beszéljen a tanárral, osztályfőnökkel. Ők kapcsolatban vannak a közösséggel, jó megfigyelők, biztos tudnak tanácsot adni. Ha rájött az okokra, tegyen meg mindent, hogy megszüntesse azokat. Ha szükséges, kérje ki szakember véleményét is. Tinédzserkorban a kortárs kapcsolatoknak sorsdöntő szerepük van. Az a legfontosabb, hogy a gyerek ne veszítse el a bizalmát a szüleivel szemben. Ha őszinte hozzájuk, ha mer őszintén beszélni az érzéseiről, kevésbé kell tartani attól, hogy - úgymond - rossz társaságba keveredik. Ha bízik bennünk, meg tudjuk őt észérvekkel győzni arról, miért nem jó az a társaság. De nem tanácsos eltiltani a gyereket senkitől. Pont az ellenkező hatást fogjuk elérni, mint szeretnénk.

www.holgyvilag.hu

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja