SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A hangtani tudatosság szerepe óvodáskorban

Szabóné Vékony Andrea [cikkei] - 2020-10-19
Az olvasástanulás pozitív élménye és a jó olvasási teljesítmény hosszú távon kihat a gyermekek személyiségfejlődésére, a tanulási sikerességére, az új ismeretek megszerzésének ütemére, valamint azok feldolgozásának pontosságára. Az olvasástanítás óvodáskorban megalapozható különféle nyelvi játékokkal, amelyek a gyermekek számára örömet okoznak.
Hang-lépcső kiadványunkkal olyan játékos segédeszközt kívánunk adni az 5-7 éves gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, valamint szüleik kezébe, amelynek alkalmazásával játékos módon fejleszthetik a gyermekek hangtani tudatosságát, elősegítve ezzel az olvasás-írás tanulásának megalapozását.

 

Bevezetés

Az olvasástanulás pozitív élménye és a jó olvasási teljesítmény hosszú távon kihat a gyermekek személyiségfejlődésére, a tanulási sikerességére, az új ismeretek megszerzésének ütemére, valamint azok feldolgozásának pontosságára. Tágabb értelmezésben tehát az olvasási teljesítmény hatással van a felnövő generáció önérvényesítő képességére, a tudás felértékelődésére, illetőleg ebből következően a munkaerő-piaci sikerességre, az önálló egzisztencia megteremtésének esélyére.

Kiemelten fontos ezért segíteni a jövő nemzedékét úgy, hogy olyan tudás birtokába jusson, amely alkalmassá teszi az olvasás által történő információszerzés és -feldolgozás folyamatára. Az olvasástanítás óvodáskorban megalapozható különféle nyelvi játékokkal, amelyek a gyermekek számára örömet okoznak.

 

Mit is jelent a hangtani tudatosság?

Az olvasás/írás elsajátításához szükséges képességek, készségek közül kiemelkedik az ún. hangtani/fonológiai tudatosság. De vajon mi rejlik e fogalom mögött? A hangtani tudatosság nem más, mint a nyelv különböző egységeinek megtapasztalása, felismerése, azokkal való manipuláció, játék. Elemeit, alapvető feladatait megtaláljuk minden anyanyelvi fejlesztésben, csak sokszor nem feltétlenül tudatosan, szisztematikusan, egymásra épülve alkalmazzuk azokat.

A hangtani tudatosság tehát az a képesség, mellyel a mondatok szavakra, a szavak szótagokra, azok pedig hangokra bonthatók vagy éppen összerakhatók szótagokká, szavakká, mondatokká. Ez a képesség teszi lehetővé a hangokkal való kreatív játékot.

Az utóbbi évek kutatásai arra mutattak rá, hogy a hangtani tudatosság fejlettségének szintje meghatározó az írás és az olvasás elsajátítása szempontjából. Amennyiben a gyermek hangtani tudatosságának fejlődése nem megfelelő, mind az olvasás, mind pedig az írás elsajátítása nehézségekbe fog ütközni.

 

A hangtani tudatosság fejlesztése a Hang-lépcső című tréningprogrammal

Szerzőtársaimmal, Magyarné Várbíró Zitával és Szatmáriné Mályi Nórával közösen készített kiadványunkkal olyan játékos segédeszközt kívánunk adni az 5–7 éves gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, valamint szüleik kezébe, amelynek alkalmazásával játékos módon fejleszthetik a gyermekek hangtani tudatosságát, elősegítve ezzel az olvasás-írás tanulásának megalapozását.

A gyermekek ugyanis eltérő ismeretekkel, tapasztalatokkal érkeznek az iskolába, tehát nem azonos szintről kezdik meg az írás és olvasás elsajátítását. Ezeket a különbségeket az óvodai évek alatt jól kompenzálhatjuk. A családra és az óvodára is nagyon fontos szerep hárul az írásbeliséggel kapcsolatos modell-nyújtásban, valamint a későbbi olvasás-írás elsajátításához szükséges különféle képességek, készségek fejlesztésében.

Tréningprogramunkban elméleti megalapozással és rendszerezett, konkrét gyakorlatsorok párhuzamában mutatjuk be a hangtani tudatosság fejlesztésének lehetséges módozatait.

Játékos feladatokat tartalmazó könyvünket ajánljuk családok, óvodák, fejlesztő foglalkozásokat tartó szakemberek számára.

Tréningprogramunkban a hangtani tudatosságot 7 bázisterületen fejlesztjük:

  1. hallási figyelem és hallási észlelés
  2. mondatszintű tudatosság
  3. szószintű tudatosság
  4. szótagszintű tudatosság
  5. fonémaszint 1. (kezdőhang)
  6. fonémaszint 2. (műveletek)
  7. rímek

A tréningprogram egyes szakaszaihoz jól használhatók a „Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajátékok”. Jelenleg 4 típusa áll rendelkezésre.

Memóriajátékok

Ez a kártyajáték azért különleges, mert nem az azonos képek alkotnak párt, hanem az azonos nyelvi elemekkel, mint a szó kezdő hanggal, az utolsó hanggal, vagy az első és utolsó szótaggal állnak össze párokká. A játék abban segíti majd a gyermeket, hogy a hangtani tudatossága fejlődjön.

A nyelvi kreativitáson túl élvezetes játék formájában fejleszti a kombinációs készséget.

A játék szóanyagát úgy állítottuk össze, hogy a párok ne tartozzanak egy kategóriába/főfogalom alá, ne hasonlítsanak vizuálisan egymáshoz, törekedtünk az eltérő szótagszámra, ezáltal a gyermek a döntései során kifejezetten a hangtani tudatosságára, beszéde megfigyelésére tud támaszkodni. A gyermekek számára ismeretlen szavak elmagyarázásával a szókincs bővíthető.

Szükség esetén a játék felfordított/látható képekkel is játszható, ilyenkor mindvégig látják a gyermekek a képeket, így keresik a párokat.

A játékot akár egy játékos is játszhatja, ebben az esetben csak ő forgatja fel a kártyákat.

Felfordított memóriakártyák

Bővebb információ a Hang-lépcső tréningprogramról, valamint a kártyajátékokról a www.logopédia.hu weboldalon található (kapcsolat: info@logotech.hu).

 

Irodalom:

  • Első szótag azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Utolsó szótag azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020),  Logotech Kft
  • Első hang azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Utolsó hang azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Hang-lépcső. A Hangtani tudatosság fejlesztése 5-7 éves gyermekeknél. Magyarné Várbíró Zita–Szabóné Vékony Andrea–Szatmáriné Mályi Nóra (2019), Logotech Kft

 

Szabóné Vékony Andrea


Szabóné Vékony Andrea
Okleveles gyógypedagógus - logopédus

Elérhetőségeim:
Munkahely:
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye
             1221 Budapest, Szent István tér 1.
Honlap:
  • Logopédiai: http://logopédia.hu

  • SzóL-E? Szűrőeljárás óvodások logopédiai ellátására: http://szole.hu

  • (A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

    LEGOLVASOTTABB

    Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

    A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

    Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

    Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

    Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

    A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

    Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

    A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

    Mit tehetünk, ha folyamatosan romlik a gyermekünk szeme?

    A gyermekek látása világszerte egyre rosszabb, és ennek egyik egyértelmű oka a képernyő előtt töltött idő növekedése. Egy globális tanulmány szerint az utóbbi években egyre több gyermeknél jelentkezik miópia, más néven rövidlátás.

    © 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
    Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
    ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
    A szerkesztő ajánlja