SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Iskolakezdés: Mikor? Hol?

[cikkei] - 2004-03-20
Nem könnyű manapság jó szülőnek lenni. A versenyistállók korát éljük, ahol évről évre szebb, hangzatosabb, még modernebb pedagógiai és pluszprogramokkal csábítanak bennünket nemcsak az iskolák, de egyre több óvoda is. Talán ez utóbbival nincs is annyi gond, hiszen a legtöbb szülő ösztönösen érzi, hogy az a legjobb ovi, ahol "békén hagyva" nevelik a gyermeket, és fő programnak a játékot hirdetik meg. De mi a helyzet az iskolákkal?

 

Tényleg nem könnyű jó (itt és most: gondos, körültekintően mérlegelő, legjobb döntést hozó) szülőnek lenni. Itt a nyakunkon az iskolaválasztás határideje, és még mindig fogalmunk sincs, mit szeretnénk jobban: azt, hogy a jelenlegi rohanó világunkkal együtt rohanva, széleskörű tudással felvértezve, már az általános iskolában pályára állítsuk, helyzetbe hozzuk utódunkat, vagy azt, hogy legyen szép és felhőtlen gyerekkora, görnyedés, különórahegyek és stresszelés nélkül. Vagy mindkettőt egyszerre, de az meg hogyan lehetséges? Ha figyelembe vesszük az alábbi szempontsort, és az alapján hozzuk meg a döntésünket, talán kicsit könnyebben rátalálhatunk a legmegfelelőbb megoldásra..

Az iskolaválasztás két fő kérdése valóban a címben is feltett mikor és hol, azaz az iskolaérettség eldöntése és a megfelelő tanintézet fellelése. Ezek együttes mérlegelése után írathatjuk be az apró embert április 30-ig az első osztályba.  

Az iskolaérettségről nagyon fontos tudni, hogy bár az óvónővel karöltve gyermekpszichológus állapítja meg, iskolaérett-e a gyermekünk, a szülő dönti el, elfogadja-e annak javaslatát. És az ő vállán nyugszik a felelősség is. Hogyan értékel a szakember? Három szempontcsoport alapján vizsgálja a gyermek képességeit:

    • Fizikai szempontok. Legfontosabb a jó erőnlét és a megfelelő méret: általában 110 cm körüli magasság és 18 kg-os súly, ami elvárható egy iskolába lépő gyermektől. Szüksége is van rá, ha belegondolunk, mennyi mindent kell majd cipelnie az iskolatáskában, a tornazsákban meg még a tízórais szatyorban is...Követelmény a látás és a hallás megfelelő fejlettsége, a kisgyermeki testi jellegzetességek (pocak, tejfogak) kezdődő változása (karcsúsodás, fogváltás), és az egyik oldal dominanciája. Az mindegy, hogy bal-vagy jobbkezes a kicsi, de az iskolaérettség feltétele, hogy legyen "ügyesebb" keze, amit többször is használ a másiknál. Megnézik a gyermek mozgását is, és megállapítják, mennyire harmonikus, koordinált.
    • Pszichikai-szociális szempontok. Akkor érett a gyermek az iskolába lépésre, ha képes kapcsolatot létrehozni más gyermekekkel és felnőttekkel is, ha együtt tud - bár csak ideig-óráig - működni másokkal, és ha el tudja viselni, hogy nem mindig ő van a középpontban. Ha rendelkezik érdeklődéssel bármilyen tevékenység (rajz, zene, labdajáték stb.) iránt, és ha megkezdett tevékenységeit be is fejezi. Ha már várja az iskolába kerülést, újra és újra szóbahozza, és játékában is megjelenik (Zsiráf úr iskolába megy).
    • Szellemi szempontok. Ez a szempontrendszer számos gyermekszakértő által erősen vitatott, mert van egy olyan elmélet, amely szerint a kellő fizikai és pszichikus képességekkel rendelkező gyermek automatikusan megfelel a szellemi követelményeknek is. Leegyszerűsítve, ha elég erős, jól fejlett testben, lélekben és szociálisan egyaránt, akkor az "esze is megjön", mire iskolába megy. Más szakemberek szerint meg igenis érdemes megvizsgálni, mire képes a leendő elsős. Az általuk felállított követelményrendszer nagyjából:

 

    • tudjon rövid verseket, dalokat, meséket megtanulni, memorizálni,
    • ne legyen durva beszédhibája, és képes legyen a szóbeli önkifejezésre egyszerűbb összetett mondatok alkotásával,
    • ismerje a számokat tízig, értse és használja a kisebb-nagyobb, kevesebb-több fogalmát,
    • érdeklődjön a rajzolás, a firkálás iránt - nem a kép minősége a fontos, hanem maga a rajzolás ténye,
    • és végül legyen leköthető a figyelme 10-15 percig.

 

 

 

 

 Az iskolaérettségi vizsgálat végeztével a vizsgálatot végző szakemberek véleményt alkotnak és javaslatot tesznek az iskola megkezdésére vagy még egy év óvodában való eltöltésére. A szülő ennek alapján döntheti el, beíratja-e a kicsit vagy sem. Ez persze nem mindig könnyű döntés. Sajnos a szülői mikrotársadalomban, vagyis a többi szülő részéről még mindig kissé negatív az évvesztes gyermekek megítélése: "nem elég okos, hogy iskolába menjen". Hát dehogynem, mondja az egyszeri szülő, és már ki is töltötte a beíratkozási lapot, gondolván, hogy majd bebizonyítja a gyerek az iskolaérettségét. Hiszen annyi mindent tud!

A valóság ezzel szemben az, hogy - rendelkezzen bár mégoly jelentős ismeretanyaggal - a fizikailag vagy szociálisan nem elég érett, és mégis idejekorán iskolába gyömöszölt gyermek többet veszt, mint egy évet.  Ugyanis nagy valószínűséggel olyan társak közé kerül, akik valóban iskolaérettek, ami magával hozza azt, hogy ő kevésbé ügyes, gyors, alkalmazkodó képes, barátkozó stb lesz a többieknél. Ez kudarcélményhez vezet, ami ebben az életkorban erősen befolyásolja a teljesítményét is - negatív irányba. Ez pedig újabb kudarcok kialakulásá implikálja, ami hosszú távon közönyösséghez, depresszióhoz vagy agresszivitáshoz is vezethet.

Érdemes tehát a szakember véleményét meghallgatva és gyermekünk képességeit a lehető legobjektívebben megítélve az ő számára legésszerűbb döntést hozni és nem a saját büszkeségünket tuningolni...

 

 (A második részben következik: iskolaválasztás szempontjai)

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

Mit tehetünk, ha folyamatosan romlik a gyermekünk szeme?

A gyermekek látása világszerte egyre rosszabb, és ennek egyik egyértelmű oka a képernyő előtt töltött idő növekedése. Egy globális tanulmány szerint az utóbbi években egyre több gyermeknél jelentkezik miópia, más néven rövidlátás.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja