SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A gyerekek kreativitásának fejlesztése 4 lépésben

- 2017-11-09
Hiszek abban, hogy az iskola egyik legfontosabb feladata a gyerekek kreativitásának folyamatos fejlesztése és képzése. Minden gyermek kreatív, egészen addig ki is tud ebben teljesedni, amíg az oktatási rendszer vagy egy autoriter pedagógus meg nem nyirbálja, le nem nyomja.
A gyerekek kreativitásának fejlesztése 4 lépésben

Hisz mit várunk el egy diáktól: üljön, hallgasson, jegyzeteljen, tanuljon. Nah, ez az, ami a kreativitást megöli és porrá zúzza. Nagyon fontos lenne az, ha minden tanár felismerné ezt és mindenki tenne azért, hogy ne letörjük a gyerekek lelkesedését, hanem támogassuk, segítsük őket a kiteljesedésben.

Amikor eldöntöttem, hogy indulok a pályázaton, még nem tudtam, miként is kellene összeszedni mindazt a sok dolgot, amit az elmúlt években kitaláltam, véghez vittem. Végül úgy határoztam, hogy írok egy listát – amolyan tanácsként – hogy mit tegyenek a pedagógusok annak érdekében, hogy maximálisan a gyerekek érdekében dolgozzunk.


1. Alkalmazzunk változatos módszereket!

A mai gyerekeket annyi inger éri nap mint nap, hogy egy-egy módszer alkalmazása nem köti le őket hosszútávon, a frontális oktatás pedig még inkább nem. Rengeteg módszer áll a rendelkezésünkre, amit megfelelően variálva sokkal érdekesebbé, izgalmasabbá tehetjük a tanórákat. Gondolok itt az élménypedagógiára, a kalandpedagógiára, a játékpedagógiára, a kooperatív pedagógiára, a témahetekre és témanapokra. Ezeket akár minden órába bele lehet építeni és sokkal sikeresebb lehet a tanulási, tanítási folyamat.


2. Projektezzünk!

A tanítási órák mellett találjunk olyan projekteket, amik figyelembe veszik a gyerekek igényeit és a fejlődésüket, előrejutásukat helyezik előtérbe. Ezzel is érdekesebbé és izgalmasabbá tehetjük a hétköznapi tanórákat. Volt már olyan, hogy az osztályom két héten keresztül tojást hordott magával minden nap, mert sok mindent elfelejtettek, elhagytak. Fejlődtek felelősségvállalásban és azóta jobban odafigyelnek a dolgaikra. Ne féljünk elengedni a fantáziánkat, ezzel pedig a mi kreativitásunk is fejlődünk. Nem mellesleg pedig jól szórakozhatunk mi is!


3. Szervezzünk programokat!

Az osztályközösség építése szempontjából nagyon fontos, hogy minél több és minél változatosabb programokat szervezzünk a gyerekeknek, hisz az eredményes munka egyik alappillére az, hogy együttműködve, egymást elfogadva tudjanak dolgozni. Nekem egyik alapelvem, hogy egy osztály életében az egyik legfontosabb program a közös tábor. Évente több alkalommal elviszem őket, mert azt hiszem, ott sokkal többet tudnak tanulni magukról, egymásról és a világról, mint a tanítási órákon. Végig játékok, programok, tréningek vannak a táboraimban, amit hihetetlenül élveznek, és mindig nagyon várják. Volt olyan is, amikor egy teljes tábor szervezését adtam át az akkor hetedikes osztályomnak, amit közösen megoldottak. Mindent ők intéztek és azóta sokkal jobban értékelnek egy tábort, mert tudják, mennyi feladattal, munkával jár az előkészítési folyamat.


4. Szabjuk személyre a feladatokat!

Azt már írtam, hogy minden gyermek kreatív, de abban is hiszek, hogy minden diák tehetséges valamiben. Az a fő feladatunk, hogy feltérképezzük, felfedjük, ki miben tehetséges és azt erősítsük, támogassuk. Ha valaki szeret barkácsolni, akkor őt kérjük meg arra, hogy az osztályban lévő munkákban segítsen, ha valaki beszélni szeret, akkor állítsuk ki színpadra, ha táncolni szeret valaki, akkor kérjük meg arra, hogy osztálytáncot tanítson, ha festeni szeret, akkor bízzuk rá a teremdekoráció megtervezését, megszervezését és így tovább. Már egészen kiskortól el lehet ezt kezdeni, mert ha kapnak feladatot, akkor fontosnak érzik magukat, sikerélményük lesz és fejlődnek. Nem mellesleg tapasztalat az is, hogy ha kiteljesedik abban, amiben jó, akkor abban is fejlődni fog, amiben még van hova fejlődnie…

 

Ha pedig az iskolában nem történnek ilyen dolgok, akkor otthon, szülőként is bevethetünk praktikákat arra, hogy fejlesszük a gyermekünket, hisz mindegyik pontot lehet alkalmazni és megfeleltetni az otthoni feladatoknak, munkáknak is.

Tudom, nehéz elkezdeni, nehéz változtatni, de megéri. Hisz amellett, hogy a gyerekek élvezik a tanulást, folyamatosan fejlődnek, kiteljesednek, ami az egyik legfontosabb célunk. Emellett pedig mi is jobban élvezzük, mi is kiélhetjük a kreatív energiáinkat, ezzel pedig könnyebben elkerülhetjük a mindnyájunkat fenyegető burn out szindrómát, azaz a kiégést. Tényleg érdemes, próbálja ki mindenki!
 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Gyakran hallani, hogy az a gyermek válhat szeretetteljes és érzelmileg stabil felnőtté, akit megtanítottak szeretni, vagyis aki biztonságos kötődést és szeretetet tapasztalt gyerekkorában. De mi történik azokkal, akik ilyen élményeket nem kaptak? Vajon képesek-e szeretni és egészséges kapcsolatokat kialakítani felnőttkorukban? A pszichológiai kutatások azt sugallják, hogy igen, bár az út gyakran nehezebb és kihívásokkal teli lehet.
Nagymama került veszélybe 4 unokájával az M0-son - egy kamionos védte őket (videó)

Nagymama került veszélybe 4 unokájával az M0-son - egy kamionos védte őket (videó)

A kamion sofőrje nem hajtott tovább - azonnal reagált, amint észrevette, hogy baj van.
A szerkesztő ajánlja