A kreativitás fejlesztése mesekövekkel
(Vekerdy Tamás)
A mese fontossága vitathatatlan. Pedagógusként ezt nagyon jól tudjuk.
A gyermekek fantáziavilága, szókincse gazdagodik, figyelmük és memóriájuk fejlődik. Bármilyen típusú meséről is legyen szó, mindig van valamilyen központi konfliktus, melyet a főszereplőnek meg kell oldani. Ez megtanítja a gyermekeket arra, hogy a nehéz helyzeteknek is van megoldása, nem szabad feladni, hanem dolgozni kell a megoldáson. A gyermekek öntudatlanul is, de hasonlítani akarnak a főhőshöz, aki egyfajta pozitív mintaként jelenik meg számukra. Segítőkészek, bátrak, kitartóak, eszesek. Bruno Bettelheim a mese gyógyító erejére is felhívta a figyelmet, szerinte ugyanis egy adott krízisszituációban lévő gyermek a történetet önmagára és a belső konfliktusára vonatkoztatja, így megtalálja a problémáira a megoldást. A Waldorf-iskola alapítója, Rudolf Steiner is azt mondja: “Találjatok ki Ti meséket! Nem baj, ha rosszabbak, gyengébbek, kisebb a szókincsük. A gyerekek veletek együtt csinálják a belső munkát, a ti kreativitásotokat is élvezik, nekik ez rendkívül vonzó és leköti őket.”
A családban és az óvodában is mindennapos esemény kell, hogy legyen a mese, nagyon fontos azonban megteremteni a megfelelő hangulatot a meséléshez, mese hallgatáshoz. A meseélmény mindig legyen egy alkalom, aminek megteremtjük a megfelelő feltételeit. Érdemes egy saját helyet, mesekuckót létrehozni, ezzel is jelezve a gyermeknek, hogy valami nyugodt, csodálatos dolog fog történni. Igazi hatása az élőszónak van, melyet képekkel, bábokkal támogassunk, hiszen ezek segíteni fognak a csöppségeknek vizualizálni a hallottakat és egyben elrepítik őket egy mesevilágba.
Erre építve alkalmazom én a meseköveket, melyek ötlete svéd óvónőktől származik, akik a nyelvi- és szociális képességek fejlesztésére használták korai életkorban.
A szaporodó szókincs és a bővülő nyelv, alapok az írásbeliség és az olvasás jövőbeli fejlődéséhez. A mesekövek játékos formában fejlesztik a gyermekek hallgatás- és beszédkészségét, illetve alkalmazásuktól függően sok más képességüket is.
Mikor először hallottam a mesekövek módszeréről azonnal tudtam, hogy saját meseköveket kell készítenem, hiszen a bennem szunnyadó barkácsmester a házi készítésű játékokat jobban szereti, és mert az óvodás csoportomba járó gyerkőceim imádnak a kövekkel játszani.
Ezeket a köveket több, mint két éve készítettem egy bemutató foglalkozásomra, de azóta is a szívem csücskei:
A meseköveim egyszerű sima, lapos kövek, melyeket egy séta alkalmával ti is könnyen beszerezhettek és a gyermekek is imádni fogják a gyűjtögetést. Ha mégis az egyszerűbb módot választanátok, biztosan hobby- boltban is beszerezhetőek.
Minden kövön van egy kép egy karakterről, egy állatról, egy tárgyról, egy időjárási formáról, de a lehetőségek tárháza végtelen. A képeket nagyon sokféle módszerrel elkészítheted. Használhatsz matricát, zsírkrétát, filctollat, vagy magazinból kivágott képeket is, illetve elkészítheted akár a gyermekekkel is.
Hogyan használd őket?
- Használhatod őket ahhoz, hogy egy történetet mondj el. A gyerekek kiválasztanak egy követ a kosárból és elkezdenek egy mesét a kiválasztott kő alapján. Kihúzunk egy másik követ a kosárból és a történet folytatódik az újabb kővel. Mesélhet egy gyermek, de haladhattok sorban is. Ebben az esetben minden gyermek húz egy követ a kosárból.
- A mesekövek kreatív játékhoz is használhatók. Az én gyermekeim gyakran használták a köveket játék közben. Elhelyezték őket a babaházban, az állatokat a farmon, a babakonyhában az ételeket, sőt még a társasjáték bábui is voltak.
- A köveket csoportosíthatjuk különböző tulajdonságaik alapján, mint például nagy kövek, kicsi kövek, állatos kövek, közlekedési eszközös kövek, sárgák, zöldek stb.
- Formákat rakhatunk ki a kövekből a padlón, de használhatjuk őket a mindennapos mozgásba ágyazva is.
Végtelen lehetőségek vannak a mesekövekkel való kreatív játékra, a felhasználásunknak csak a mi kreativitásunk szab határt, a gyermekekét viszont garantáltan fejleszti.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: