SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív tanítás és nevelés

Zsigmondné Kis Gabriella [cikkei] - 2016-11-13
A kreativitás igénye ősidőktől fogva foglalkoztatja az emberiséget. A tudásvágy, alkotás lehetősége áthatja lényünk egészét, kíváncsiak vagyunk, keressük a miértek miértjét. Ez hozzájárul érdeklődésünk kielégítéséhez, pozitív énünk alakításához. Nekünk, óvodapedagógusoknak feladata az, hogy gyermekeink ingerigényesebb kezdeményezőképessége felszínre törjön, kreativitásuk elinduljon.
Kreatív tanítás és nevelés

Először a véleményem szerinti legfontosabb módszertani, elméleti kérdéseket taglalom, melyek azok a leglényegesebb elvárások, feladatok, amelyeket figyelembe kell venni a KREATIVITÁS fejlesztéséhez. Majd kitérek annak a munkának a bemutatására, gyakorlati megvalósítására, amelyek eddigi gyakorlatom során fontosak, elsődlegesek voltak azért, hogy alkotó, befogadó, önálló ítéletalkotást gyakorló gyermekeket neveljek.

Az óvodások, de mint ahogy a felnőttek is ösztönösen kreatívak. Csak ki kell bontakoztatni mindenkiben azt a képességet, amiben kiteljesedhet. A körülöttük lévő világból kell tapasztalatokat szereztetni. Ezeket bővíteni, mélyíteni, sokszorozni (a világ globális megismertetése).

A közvetlen tapasztalatszerzés, élmények biztosítása, képességek szerinti differenciálás, az ezekben való aktív részvétel magában hordozza gyermekeink komplex kreatív fejlesztését, az ebből adódó fejlődést. Megalapozza az aktív tanulási folyamatokat, újabb és újabb módszerek alkalmazását, amely folyamatterveket, feladatsorokat épít, készít elő.

Véleményem szerint az ANYANYELVI NEVELÉS alapelveiből kiindulva kell megközelíteni ezt a feladatot, lehetőséget. A beszédértés-megértés alapjául, mintául szolgál minden megismerő feladatnak. A közvetlen, elgondolkodtató beszélgetések, kérdés-felelet játékok, ok-okozati összefüggések megláttatása rávezetheti a korosztályt arra, hogy tovább lehet lépni, el kell gondolkodni. Ez az alapja a magyarázatnak, látottak értelmezésének, további beszélgetéseknek, instrukciók adásának, kiviteleztetésének, a gyermeki képzelőerő szavakban történő kifejezésének, majd a megvalósításnak.

Ezáltal fejlesztjük:

  • motorikus igényt (nagymozgás – finommotorika),
  • önismeretet, képességeket, önbizalmat, a pozitív önértékelést (versmondó verseny: M. ZS: Iciri-piciri),
  • kapcsolattartást társakkal, felnőttekkel,
  • világhoz való viszonyulást, egymás megsegítésének igényét (másság elfogadása),
  • a kérdések hatékony, gyors, tervszerű megválaszolási képességét.

A kreativitás nem csak egy területet ölel fel, hanem az óvodai élet minden részén megjelenik. Változunk, változik a körülöttünk lévő környezet, ezekhez igazodva kell alkotóan, izgalmasan nekünk is megújulni. Alakíthatjuk azokat az alkotóképességet, mely meghatározzák további életünket. Ez nem rutinszerűséget jelent, nem állandóságot, hanem fejlődést, motorikusságot. Minden változik, minden változhat, gondolataink, elképzeléseink egyaránt. Lássuk a világot meg olyannak, amilyen, de korszerűen, logikusan fejlesszük. Ha probléma adódik, gondoljuk végig a lehetőségeket, melyek a legoptimálisabbak a rendezésükhöz.

Több mint húsz éves szakmai tapasztalatom, munkahelyem óvodai programja kiváló lehetőséget ad arra, hogy minden foglalkozási területen biztosítva legyen az önkifejezés magabiztos megvalósítására. Ezek közül az ábrázolás, mintázás, rajzolás, kézi munka témakörét emelem ki, mely véleményem szerint a legjobb arra, hogy kreatívan fejlesszük óvodásainkat, persze a többi terület is megjelenik ebben a részben.

Az ŐSZ kiváló lehetőséget kínált ennek kifejtésére:

  • Folyamatos beszélgetésekkel figyeltünk a helyes mondatalkotásra, grammatikai eszközök, ragok helyes használatára (instrukciók adása).
  • A természet adta „ajándékok” felkínálták adományaikat: (óvodai séták) levelek, termések, termények, kirándulások, gyümölcsök, zöldségek, nyomatozások, mintázások, festések, barkácsolások, színezések, varrások. Emellett a beszédkedv fenntartása, találós kérdések, mesék, dalos játékok, zenehallgatási darabok, mondókák, mozgásutánzások az önfeledt átélést, beleélést szolgálták.
  • Gyűjtőmunka során az otthonról behozott képekből őszi tablót készítettünk.
  • Mivel a tanulás a nevelés része, a komplex gondolkodásmód elősegítése érdekében építettünk a gyermekek ötleteire, saját élményeire.
  • Aktivitásra ösztönöztük óvodásainkat (óvoda udvarának rendezésében).
  • Mindenkiben élt az alkotás vágya, de figyeltünk arra, hogy ne erőltessünk semmit, ne merüljön föl az alkotói válság veszélye.
  • Mindezekkel hozzájárultunk a nagycsoportosok zökkenőmentes iskolakezdéséhez, mivel már ebben a magasabb intézményi fokozatban még intenzívebb ötletgazdagságra, KREATIVITÁSRA van szükség, a magyar anyanyelv tárházának felhasználásával.

Az ŐSZ témakörében feldolgozott tematikánk:

  • Barkácsolás gesztenyéből, makkból, dióhéjból (béka, egérke, hajó…).
  • Tablókészítés őszi képekből.
  • Az óvoda udvarának rendezése (gereblyézés, falevélhordás).
  • Töklámpás faragása, tökmagból ragasztás.
  • Falevél préselése, nyomatozása.
  • Tenyérnyomattal süni forma készítés (közös munka).
  • Előre kivágott levélforma körülrajzolása, kivágása, díszítése.
  • Almakompót, almás sütemény készítése. (recept elkészítése rajzzal).
  • Őszi gyümölcsök, zöldségek mintázása só-liszt gyurmából.
  • Gyümölcsnyomatozás.

Az elkészült munkákra mindig a szülők rátekintést nyerhetnek. A tehetséggondozás is előtérbe kerül, rajzpályázatokon való szerepléssel.

Köszönöm figyelmüket, remélem munkám elősegítette a többi Kolléga érdeklődésének felkeltését.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja