Miért jobb a lányok beszélőkéje?
A hosszú távú memóriának két típusát különböztethetjük meg: A deklaratív és a procedurális formát.
A deklaratív, (kijelentésszerű emlékezet) a nyelvi elemeket tárolja. A szókészletet, az adatokat, jelentéseket, háttérinformációkat, valamint életünk eseményeinek emlékeit tartalmazza. Az ösztrogén női nemi hormon javítja e terület hatékonyságát, mely hatással van a szókincsre, szószerkezetekre, a nyelvtani szabályokra, melyeket kívülről is fel tudunk mondani.
A procedurális (műveleti emlékezet) más természetű:
Ez a memóriaterület felelős a nyelvtani szabályok alkalmazásáért, és itt tárolódnak az olyan megtanult cselekvések is, mint a biciklizés, úszás. Itt képviseltetik magukat a nyelvtani szabályok is, ezért tudjuk automatikusan alkalmazni őket. A műveleti memória segítségével folyékonyan, helyes mondatszerkezettel, anyanyelvi szinten tudjuk kifejezni magunkat. Az ösztrogén ronthatja ennek a területnek a működését.
A férfiak és nők között a nyelvi képességekben csak a közlés létrejöttének útja eltérő, a cél ugyanaz. A férfiaknál a nyelvi folyamatok irányítása főként a bal agyféltekére koncentrálódik. Ez a terület többek között a szabályok betartásáért felelős. A lányoknál mindkét agyfélteke részt vesz a nyelvi folyamatok irányításában, de a jobb féltekének fontosabb szerepe van a beszéd elemeinek tárolásában. A jobb félteke a kreativitást, érzelmi töltetet képviseli.
A lányoknak valóban bővebb a szókincse, azonban a nyelvtani szabályokat mindkét nem egyenlő biztonsággal alkalmazza.
A nyelvi képességeket az ösztrogénen kívül sok egyéb tényező is befolyásolja. A személy életkora, képzettsége, öröklött tulajdonságai, a beszélő nemzetisége és még az aktuális közérzete is, például, hogy mennyire fáradt.
Az sem mindegy, hogy valaki akaratlagosan, vagy tudat alatt tanul. Pl. idegennyelv tanulásának ösztönös módjáról beszélünk, amikor a tanuló huzamosabb ideig tartózkodik a nyelvterületen. Itt a procedurális emlékezet jut inkább szerephez. Tudatos jellegű a tanulás, amikor a diák szabályokat, vagy egy nyelv szavait magolja az iskolában.
Tehát, ha a nyelvtanulás lányoknál és fiúknál eltérő folyamatokon keresztül valósul meg, felmerülhet a kérdés, nem kellene-e külön oktatni a két nemet?
Nem szükséges, mivel fiúknál is van sok bő szókincsű gyermek. A procedurális emlékezet mindkét nemben lehet fejlett.
A kutatók kísérletet végeztek:
Egy mesterséges nyelv egyszerű szavait, szabályait sajátíttatták el a gyerekekkel, majd feladatokat kellett megoldaniuk a nyelvvel kapcsolatban. Közben mérték a gyerekek agyának elektromos aktivitását. Az eredmény szerint a műveleti memóriának van döntő szerepe a nyelvhasználatban.
Nézzük, miért is fejezik ki jobban magukat a lányok?
A lányok az első 3 életévben, a spontán beszédben sokkal jobbak a fiúknál. A kisgyermekkori szókincs fejlődésében a nemnek nagyobb szerepe van, mint a szülőtől megtanult szókészletnek. Az idegen nyelv elsajátításának első szakaszában, az első két évben is meghatározó szerepük van a nemeknek.
Vizsgálatokkal kimutatták, hogy a férfiak érdekes módon beszédesebbek, a lányok viszont jobban tudnak érvelni. A telefonos ügyfélszolgálatokon is többségben nők dolgoznak. Abba is érdemes belegondolnunk, hogy a nők a gyermeknevelés, különösen a kisgyermekek gondozása idején is szinte állandóan használják a beszédet.
Az sem vitatható, ki szokott a családban véget nem érő telefonbeszélgetéseket folytatni, ki az, aki, ha találkozik egy ismerőssel az utcán, akár félórát is elcseveg vele, mintha csak otthon ücsörögnének egy kávé mellett.
Fotó: nicibiene: Unsere Sophie
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: