SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Olvasók(k) I. (Cikkíró pályázatra beküldött írás)

László Dávid [cikkei] - 2011-04-04
Az olvasás szerepe napjainkra teljesen megváltozott. Világszerte kevesebbet, rosszabbul és rosszabbat olvasunk. Vajon mi az oka ennek a jelenségnek, és milyen következményekkel járhat? Mit tehetünk azért, hogy útját álljuk a hanyatló folyamatoknak? Hogyan válhat az ember igényes, tudatos olvasóvá?

Öt részes cikksorozatunk központi témája az olvasás, illetve gyermekkorban kialakuló szövegértés problémája lesz. Megpróbáljuk feltárni napjaink olvasási szokásait, az ezekből adódó nehézségeket és kérdéseket, amelyekkel szembe kell néznünk szülőként, tanárként. Arra keressük a választ, hogy miért kell, hogyan tudjuk megszerettetni az olvasást már egészen fiatalon?

A legfontosabb annak az alapvetőnek tűnő feltevésnek a tisztázása, hogy az olvasás valóban hasznos, érdekes, jó tevékenység-e? Bizonyára mindenki könnyedén, sőt, meggyőződéssel bólintana erre, azonban korunk olvasási szokásai nem igazolják az általános meggyőződést. A legtöbb szülő a pedagógusok feladatának tekinti az igényes olvasóvá nevelést, akik szintén tovább, a magyar szakos tanár órájára utalják azt, aki pedig vért izzad a tananyag átadásán.


Az irodalom kultúraközvetítő, hagyományörző szerepe vitathatatlan, így ismerete a műveltség és tájékozottság, hovatovább esztétikai ítélőképesség egyik kritériuma. Bár a jó pap holtig tanul, mégsem száműzhetjük az egész kérdéskört a kultúra fellegvárába, egyetlen célként ezt a feladatot ragadva meg. Az általános tapasztalat szerint az iskolai irodalomoktatás szerepe jórészt korlátózódik a gyakorlati célokra, tehát a kötelező anyagra, az érettségire való felkészítésre.

A jelenlegi magyarországi oktatás kompetencia központú, ami azt jelenti, hogy nem konkrét ismereteket határoz meg a tanítás céljaként, hanem fejlesztendő képességeket. Az egyik ilyen kiemelt terület a szövegértési kompetencia, amely nyilvánvalóan kiemelt fontosságú. A helyes szövegértés nem csupán az irodalmi műalkotások megértését jelenti, hanem bármilyen szöveg, így a történelem, biológia, vagy bármilyen másik tantárgy szövegeinek értelmezését is. Fejlesztése mégis csupán az irodalom illetve nyelvtan órákon (utóbbin ritkábban) valósul meg, illetve a középiskola kezdetére teljesen abbamarad. Kiszakadva az iskola padjaiból, gondoljuk meg milyen nehézségeket okozhat egy jogi szöveg elolvasása, vagy az adóbevallás elkészítése! A probléma, mint látjuk, mélyen gyökerezik.

Tehát az olvasás nyilvánvaló kulturális szerepén túl egy sokkal praktikusabb céllal is bír, tudniillik a jó szövegértés kialakításával. Ez olyan láncreakciót indít el, amely aztán a szövegalkotásra (fogalmazás), tanulásra (szakszövegek értelmezése), kommunikációra (helyes beszéd, szókincs), esztétikai érzékenységre (kritikai meglátások, mitől értékes egy mű), etikai belátásokra (minták és eszmék) és egy sor másik kompetenciára jótékony hatással van.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

Mit tehetünk, ha folyamatosan romlik a gyermekünk szeme?

A gyermekek látása világszerte egyre rosszabb, és ennek egyik egyértelmű oka a képernyő előtt töltött idő növekedése. Egy globális tanulmány szerint az utóbbi években egyre több gyermeknél jelentkezik miópia, más néven rövidlátás.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja