SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gondolatok a környezettudatos nevelésről - 1. rész

Családinet [cikkei] - 2010-06-11
Gyermekünk elsősorban, a családból, azaz tőlünk vesz át magatartásmintákat, minket kérdez meg először, ha nem ért valamit. Nekünk kell nagyon odafigyelni, milyen példával járunk előttük, és mit válaszolunk feltett kérdéseire.
Gondolatok a környezettudatos nevelésről - 1. rész

„Mindazt az értéket és szépséget, amit évmilliókon át a természet ránk hagyott, feladatunk megőrizni, védeni. Eközben kötelességünk fejlődni, az életünket jobbá tenni, a gazdálkodásunkat, a környezetünk védelmét és a másokért érzett felelősségünket egyszerre megvalósítani. Ez a fenntartható fejlődés. Ezt azonban magunknak is nap, mint nap tanulnunk kell, és annak érdekében, hogy a jövőben is így legyen, meg kell tanítanunk erre a gyermekeinket is. Minél előbb, annál jobb, és annál eredményesebb ez a törekvésünk. Most kell elkezdeni, hogy tudásunkat, félelmeinket, vágyainkat, akár a legkisebbeknek is átadva, környezettudatos felnőttekké neveljük őket.” (Ezek a Fürkész óvodai környezetvédelmi nevelési program bevezető gondolatai).

Meg fogtok lepődni, Kedves Szülők, a környezettudatos magatartás kezdetben nem is annyira tudatos a gyermeknél, inkább ösztönös. Gondolom, megfigyeltétek, amikor úgy másfél, kétéves kor körül a kis tipegő manócska mindent felszedett, amit a földön talált és kidobta a szemétbe, rendszeresen becsukta a nyitva hagyott ajtókat, vitte a papucsot apának, amikor hazajött a munkából, szeretett „rendet tenni” a fiókokban.
A pici ilyenkor még csak utánoz minket, nem tudja igazán, miért is hajt végre egy cselekvést, egyszerűen tőlünk látja. Úgy tűnik, a kisgyermek sokkal szervesebb kapcsolatban áll a természettel, mint a felnőttek, ösztönösen igyekszik alkalmazkodni hozzá.
Amikor kirándultunk, elég könnyen meg lehetett értetni óvodás korú gyermekeimmel, hogy ne tépjék le a virágokat, ne hozzák haza emlékbe, mert otthon csak elhervadnak, itt pedig még hetekig díszítik a rétet, a fákat. Amikor kisfiam percekig pancsolt a kagylóban és élvezte, hogy egyedül használja a vízcsapot, meg lehetett neki magyarázni, hogy ne pocsékolja a vizet, mert, ha egyszer elfogy a Földön az ivóvízkészlet és ő szomjas lesz, nem lesz mit innia.
 
4-6 éves korban a gyerekek már erősen érdeklődnek a természeti jelenségek iránt. Gyorsan felfogják a víz körforgását, hogyan keletkezik a zivatar, miért vannak éjszakák és nappalok, hogyan termelődik az elektromos áram. Szívesen néznek természetfilmeket, már érdeklik őket az emberi test működését bemutató filmek is.  

Amikor óvodás lesz a csemeténk, már könnyebb dolgunk van, hiszen a nevelési program már tartalmazza a természetes környezet iránti felelősség alapjainak kialakítását. A gyermekek tavasszal babot és más magvakat csíráztatnak, vetnek el. Locsolják a csoportszobában a növényeket, palántákat ültetnek el, gondozzák a kertben létesített kis virágágyat. Nyáron sok időt töltenek a szabadban, megfigyelik, hogyan érnek be a gyümölcsök, - amennyiben vannak - az óvoda udvarán. Egyes intézményekben már próbálkoznak a szelektív szemétgyűjtéssel, gyűjtőtartályt is helyeztek el a kimerült elemek, akumlátorok részére. Ősszel az ovisok segítenek leszedni a gyümölcsöt, összesöpörni a lombot. Terméseket gyűjtenek (városban ezt a szülők hozzák be), képeket, figurákat készítenek az ősz kincseiből.
Télen rajzolnak, hajtogatnak, ragasztanak mindenféle csodákat. A legolcsóbb és legkedveltebb óvodai „taneszköz” a papír, amely szintén környezetkímélő megoldás. A gyermekek természethez való kötődésének kialakításakor az óvónénik a zenét, irodalmat is segítségül hívják. A gyermekek megzenésített verseket hallgatnak, mozgásos játékokhoz dalokat énekelnek állatokról, növényekről, verseket tanulnak meg, és a témába vágó meséket hallgatnak meg pl. a délutáni csendespihenő alkalmával.

Az általános iskolák nemzeti alaptantervében célkitűzésként szerepel a gyermekek környezettudatos nevelése, hiszen a fenntartható fejlődés a jövő generáció kezében van. Mi már annyira elrontottuk a Földanyánk kínálta életfeltételeinket, hogy a pusztulási folyamat szerintem csak akkor állítható meg, ha az egyes ember szintjén megváltozik a közvetlen és tágabb környezetünkhöz való viszonyulás, és az egyes ember konkrét cselekedeteiből kiindulva képes lesz levonni azok bioszférára gyakorolt hatását.  
Ezek tehát a NAT célkitűzései:


„A tanulók váljanak érzékennyé környezetük állapota iránt. Legyenek képesek a környezet sajátosságainak, minőségi változásainak megismerésére és értékelésére”; a természet és ember alkotta értékek megőrzésére; a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességeik felismerésére, jogaik gyakorlására; alakuljon ki bennük vonzó jövőkép, amely elősegíti a környezeti harmónia létrejöttéhez szükséges életvitel, szokások kialakulását és a környezet iránti pozitív érzelmi viszonyulások megerősödését. A környezet ismeretén, személyes felelősségen alapuló környezetkímélő magatartás egyéni és közösségi szinten is legyen a tanulók életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv.”

A kisiskolások órarendjében szerepel a természetismeret tantárgy, ahol tovább folytathatják a pedagógusok a természetes és épített környezet iránti felelősségérzet kialakítását, az ismeretek elmélyítésével, valamint sok-sok gyakorlati példa és tevékenység segítségével a kisdiákok körében. Rajzversenyeket rendeznek, ahol pl. a gyermekek, bemutatják lakókörnyezetüket, gyümölcsöt, zöldséget visznek az órára, ahol megbeszélik mikor, hol terem, milyen fajta termés milyen vitamint tartalmaz, milyen formában fogyasztható. Az egészséges életmódhoz is adnak tanácsot a tanítónénik. Szinte minden iskola szervez nyári táborokat, a tanévben pedig erdei iskolát. Ezek az alkalmak a természeti környezet játékos megismerésén túl erősítik az osztályközösséget is.

Léteznek ma már ún. ökoiskolák is, ezek hangsúlyozottabban törekszenek a környezetkímélő működés megvalósítására. Különféle környezetvédelmi tevékenységeket folytatnak, projektekben vesznek részt - akár a szülők bevonásával is.
Ilyen tevékenységek a szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás, tankert kialakítása, kirándulások szervezése a természeti környezet jobb megismerésére, állatvédelmi akciók, stb.

Némely iskolákban felső tagozaton beépítik az egyes tantárgyakba a környezetvédelmet és az egészséges életmódra nevelést. Van példa arra is, hogy a diákokat elviszik egy csomagoló üzembe, ahol megnézhetik, mi készül a szelektíven gyűjtött hulladékból. A diákok környezetvédelmi vetélkedőkön is részt vehetnek. Egyes intézmények felső tagozatán környezetvédelmi oktatást is építettek be az órarendbe.

A középiskolákban célszerű lenne, ha tudnák követni az alábbiakban ismertetett modellt:
A jó gyakorlatot a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola valósította meg:

  • Tanári munkaközösséget alakítottak a környezeti nevelés megvalósítására.
  • Sok tanórán kívüli szabadidős programot szerveznek a természetben.
  • Elnyerték az ökoiskola címet.
  • A tananyag feldolgozása során érintik annak természeti, környezeti vonatkozásait. Kémia órán tanítják a diákoknak az egyes anyagok környezetkárosító hatását, megmutatják a természetes anyagok jelentőségét. A biológia órákon kiemelt szerepet kap az egészséges életmód. Matematikában számos gyakorlati életből vett feladatot oldanak meg.
  • Táblákon figyelmeztetik a diákokat, hogy az osztályokban oltsák le a villanyt, csukják be az ablakokat.
  • Lombot komposztálnak, madáretetőket helyeztek ki.
  • Önkéntes tevékenységeket vállalnak a diákok állatmenhelyeken.
  • Csökkentették a papírfelhasználást a számítógépes adatfeldolgozással.
  • Megemlékeznek a környezetvédelmi világnapokról.
  • A diákok parkrendezésben is részt vesznek.
  • A környezeti problémák megoldásába a szülőkkel együttesen kapcsolódnak be a tanulók.
  • Rendszeresen mérik a levegő és a víz minőségét környezetükben.
  • Az iskola egészségnapoknak is otthont ad.
  • Környezetvédelmi versenyeket rendeznek a környék általános iskolásai részére, ezzel is a környezet iránti felelősségre nevelve a kisebbeket.


Jóllehet, minden középiskolának megvan a maga profilja, és korlátozottak a lehetőségeik. Mégis, ha csak a felét megvalósítanák a felsorolt módszereknek, máris környezettudatosabb szemléletű, jövőjükkel sokkal többet törődő felnőttek válnának diákjaikból.

A második részben a környezettudatos családi nevelésről lesz szó.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Gyakran hallani, hogy az a gyermek válhat szeretetteljes és érzelmileg stabil felnőtté, akit megtanítottak szeretni, vagyis aki biztonságos kötődést és szeretetet tapasztalt gyerekkorában. De mi történik azokkal, akik ilyen élményeket nem kaptak? Vajon képesek-e szeretni és egészséges kapcsolatokat kialakítani felnőttkorukban? A pszichológiai kutatások azt sugallják, hogy igen, bár az út gyakran nehezebb és kihívásokkal teli lehet.
Nagymama került veszélybe 4 unokájával az M0-son - egy kamionos védte őket (videó)

Nagymama került veszélybe 4 unokájával az M0-son - egy kamionos védte őket (videó)

A kamion sofőrje nem hajtott tovább - azonnal reagált, amint észrevette, hogy baj van.
A szerkesztő ajánlja