Gyerekek, pakolás!
Családinet [cikkei] - 2010-06-10
Bizonyára megfigyelted már, hogy amikor mész a csemetéért az oviba és kihívod a csoportból, nem szalad mindig oda hozzád egyből, hanem előbb szépen összerakja azt a játékot, amivel éppen foglalkozott. Mit tegyél, hogy ez otthon is működjön? Íme néhány ötlet, jó kísérletezést!
Egy kisgyereknek negyedóra elegendő arra, hogy csatatérré változtassa szépen rendbe rakott szobáját. Az elpakolás jóval tovább fog tartani, ráadásul a legtöbb esetben egyedül nem, vagy nehezen megy.
Valószínűleg ismerős az alábbi életkép: egy halom lego van kiöntve az ágy mellé. Ez a „szeméttelep”, mert a szemeteskocsi ide rakja le a szállítmányát. Mellette két leporelló-könyvből összeállított épületforma látható, melyben rengeteg műanyagállat zsúfolódott össze, ez az istálló.
A gyermek fantáziájának nincs határa. Egyféle játékot nem képes sokáig játszani, hamar megunja, és újabbat vesz elő. Végén egy talpalatnyi üres hely sincs a padlón, reménytelennek látszik, hogy egyedül birkózz meg a helyzettel. Még nehezebb a dolgod, ha a kis törpe azért nem akarja összeszedni a várépítő játékot, mert másnap folytatni szeretné az építkezést.
A gyermek fantáziájának nincs határa. Egyféle játékot nem képes sokáig játszani, hamar megunja, és újabbat vesz elő. Végén egy talpalatnyi üres hely sincs a padlón, reménytelennek látszik, hogy egyedül birkózz meg a helyzettel. Még nehezebb a dolgod, ha a kis törpe azért nem akarja összeszedni a várépítő játékot, mert másnap folytatni szeretné az építkezést.
Következzen tehát pár tipp, hogyan neveld gyermekeidet segítőtársaiddá!
1. Lehetőleg ne legyen többféle játék elővéve.
Mielőtt új játékba kezdene a gyermek, először rakjátok össze közösen, amivel eddig foglalkozott. Vezessétek be azt a szabályt, miszerint csak akkor vehet ki másik játékot a szekrényből, ha elrakta az előzőt. Előbb eltesszük a rajzeszközöket, és csak azután építjük fel a vasúti pályát. Amikor több gyermek van együtt, és nagyon belemerültek a játékba, legyél egy kis türelemmel. Hamarosan új ötlettel állnak elő. Nem mindig kell következetesen keresztülvinni az összepakolást a következő játék előtt, mert elronthatod vele a hangulatot.
Mielőtt új játékba kezdene a gyermek, először rakjátok össze közösen, amivel eddig foglalkozott. Vezessétek be azt a szabályt, miszerint csak akkor vehet ki másik játékot a szekrényből, ha elrakta az előzőt. Előbb eltesszük a rajzeszközöket, és csak azután építjük fel a vasúti pályát. Amikor több gyermek van együtt, és nagyon belemerültek a játékba, legyél egy kis türelemmel. Hamarosan új ötlettel állnak elő. Nem mindig kell következetesen keresztülvinni az összepakolást a következő játék előtt, mert elronthatod vele a hangulatot.
2. Előbb fejezze be az aktuális tevékenységet!
Adj 10-15 percet gyermekednek, hogy végigjátssza a „történetet”, a társasoknál több időre is szükség lehet. Engedd meg neki, hogy a nagy műgonddal felépített lego-tornyokat, felhőkarcolókat másnapig elől hagyhassa. Ez azt mutatja a kicsinek, hogy értékeled az alkotását. Így sokkal szívesebben fogja belerakni szétszórt játékszereit a dobozokba.
3. A játékos rendrakás sokkal szórakoztatóbb.
Játsszatok kincskereső játékot. Lehet versenyt is hirdetni, ki szedi össze a legtöbb építőkockát. Ki rakja hamarabb helyére a dolgokat: te a képeskönyveket, ő az autókat. Kérd meg, fektesse le a babát az ágyába, ruháit pedig tegye be a szekrénybe! Nyomj a kezébe partvist, lapátot, azzal söpörje össze az apróbb mütyüröket.
Adj 10-15 percet gyermekednek, hogy végigjátssza a „történetet”, a társasoknál több időre is szükség lehet. Engedd meg neki, hogy a nagy műgonddal felépített lego-tornyokat, felhőkarcolókat másnapig elől hagyhassa. Ez azt mutatja a kicsinek, hogy értékeled az alkotását. Így sokkal szívesebben fogja belerakni szétszórt játékszereit a dobozokba.
3. A játékos rendrakás sokkal szórakoztatóbb.
Játsszatok kincskereső játékot. Lehet versenyt is hirdetni, ki szedi össze a legtöbb építőkockát. Ki rakja hamarabb helyére a dolgokat: te a képeskönyveket, ő az autókat. Kérd meg, fektesse le a babát az ágyába, ruháit pedig tegye be a szekrénybe! Nyomj a kezébe partvist, lapátot, azzal söpörje össze az apróbb mütyüröket.
4. A rendrakás legyen a napirend meghatározott része!
Ha hozzászokik, hogy napjában kétszer összepakoljon – mondjuk ebéd és lefekvés előtt, nem fog eluralkodni a káosz a szobában. A „Miért éppen most, miért éppen én?” viták ekkor feleslegessé fognak válni. 5-10 perc alatt pikk-pakk minden a helyére fog kerülni. „Bevethetsz” egy főzőórát is, amely csörög, amikorra mindennek a helyén kell lenni.
Ha hozzászokik, hogy napjában kétszer összepakoljon – mondjuk ebéd és lefekvés előtt, nem fog eluralkodni a káosz a szobában. A „Miért éppen most, miért éppen én?” viták ekkor feleslegessé fognak válni. 5-10 perc alatt pikk-pakk minden a helyére fog kerülni. „Bevethetsz” egy főzőórát is, amely csörög, amikorra mindennek a helyén kell lenni.
5. Ne terheld túl!
Egy hároméves gyermeknek enyhe túlzás lenne azt mondani: „szépen tedd rendbe a szobádat!” Ha együtt rakodtok össze, már egy két éves gyermek is szívesen közreműködik. Adj neki világosan megfogalmazott, egyszerűen elvégezhető feladatokat. Amikor már minden könyvet feltett a polcra, akkor kérheted meg, hogy dobozba rakja az építőjátékot.
Egy hároméves gyermeknek enyhe túlzás lenne azt mondani: „szépen tedd rendbe a szobádat!” Ha együtt rakodtok össze, már egy két éves gyermek is szívesen közreműködik. Adj neki világosan megfogalmazott, egyszerűen elvégezhető feladatokat. Amikor már minden könyvet feltett a polcra, akkor kérheted meg, hogy dobozba rakja az építőjátékot.
6. Fontos, hogy ne feledkezz meg a dicséretről!
Ha magától rendbe rakta szobáját, vagy önként és szívesen segített neked, add tudtára, hogy mennyire örülsz ennek! „Milyen nagy gyerek vagy már, hogy ilyen szépen rendet raktál!”. Néha apró kis jutalmak osztogatásával is csodát tehetsz.
Ha magától rendbe rakta szobáját, vagy önként és szívesen segített neked, add tudtára, hogy mennyire örülsz ennek! „Milyen nagy gyerek vagy már, hogy ilyen szépen rendet raktál!”. Néha apró kis jutalmak osztogatásával is csodát tehetsz.
7. A több, kevesebb.
Túl sok játékot már nem tud átlátni a gyerek, hamar összevisszaság keletkezhet. A ritkábban használt játékszereket ezért rakd el, és mindig váltogasd őket: később előveszed, és mást pakolsz el helyettük. A gyermekkel együtt határozzátok el, mit akartok időnként kiselejtezni, ne érezze úgy, hogy ezzel bünteted.
Túl sok játékot már nem tud átlátni a gyerek, hamar összevisszaság keletkezhet. A ritkábban használt játékszereket ezért rakd el, és mindig váltogasd őket: később előveszed, és mást pakolsz el helyettük. A gyermekkel együtt határozzátok el, mit akartok időnként kiselejtezni, ne érezze úgy, hogy ezzel bünteted.
8. A rend segédeszközei
A gyermeknek szüksége van egymásra rakható tárolódobozokra, fiókos szekrényre, elegendő polcfelületre. Ezek legyenek alacsonyan, számára könnyen elérhető és biztonságos helyen. Óvodás kortól kezdve a több kisebb doboz praktikusabb, mint a nagyok. A legókat pl. témák szerint lehet csoportosítani (építkezés, farm, stb…). Ezáltal könnyebben elő tudja venni a gyermek, amit szeretne. Tehettek matricát, vagy játékprospektusból kivágott képet a dobozra, hogy aki még nem tud olvasni, könnyebben megtalálja: mi hová tartozik.
A gyermeknek szüksége van egymásra rakható tárolódobozokra, fiókos szekrényre, elegendő polcfelületre. Ezek legyenek alacsonyan, számára könnyen elérhető és biztonságos helyen. Óvodás kortól kezdve a több kisebb doboz praktikusabb, mint a nagyok. A legókat pl. témák szerint lehet csoportosítani (építkezés, farm, stb…). Ezáltal könnyebben elő tudja venni a gyermek, amit szeretne. Tehettek matricát, vagy játékprospektusból kivágott képet a dobozra, hogy aki még nem tud olvasni, könnyebben megtalálja: mi hová tartozik.
Hasznos lehet, ha egy dobozt nyittok a „talált tárgyaknak” is. Ide tegyétek a lakásban széthagyott játékokat. Ezt elég hetente üríteni, mert akkor a gyermek egy darabig nem látja viszont azt a holmit, amit széthagyott. Ez fordítva, azaz rád nézve is legyen érvényes, vagyis a gyermek is bele teheti ebbe a ládába azokat a holmikat, amiket te nem raktál el a lakásban.
Családinet hozzászólások:
Következő hír
Ne felejts! 2. rész: Szupermemória
LEGOLVASOTTABB
Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket
Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.
Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után
A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.
A ferde testhelyzetben való alvás előnyei
A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.
Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után
Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.
Dráma az esküvőn: az oltár előtt esett össze a menyasszony
Stressz, éhezés és a boldogító igen - avagy hogyan NE készüljünk a nagy napra.
Közösségi hozzászólások: