SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A tanulási zavar nem fertőző betegség

Héjja Edit [cikkei] - 2010-01-18
Lassan itt az iskolai beiratkozás ideje. Néhány hasznos információ ahhoz, hogy mikor kell igazán aggódni az iskolaérettség miatt.

 „Mi lesz, ha a gyereknek tanulási problémája lesz?” Sokszor hallom ezt a mondatot szülőktől. Most azt szeretném megvilágítani, hogy a tanulási zavar nem fertőző betegség, ami egyszer csak hirtelen felbukkan és akkor örök életre megkeseríti a család életét.

Először is a tanulási problémáknak vannak előjelei, soha nem támad a sötétből. Bár nagyon apró jelek lehetnek, talán a szülők számára nem is tűnik fel, de egy pedagógus vagy más szakember számára feltűnő. Hallgassunk az óvónők figyelmeztetéseire, inkább legyen a gyerek életében egy felesleges vizsgálat, mint egész életében megkeserítse tanulását a nem kezelt probléma.
Másodszor, a felfedezett tanulási zavar hátterében nagyon jól elkülöníthető problémák állnak. Az észlelés apró kis zavarai ezek, de ha nem kezelik, valóban nagy gondot okozhat a tanuláskor. Az agy ilyen kis korban (5-6 évesen) annyira rugalmas, hogy megfelelő terápiás módon könnyen korrigálható.
További probléma, ha nem kezelik a tanulási problémákat, másodlagos sérülések is kialakulhatnak, és leggyakrabban ki is alakulnak. Önértékelési zavar, önbizalomhiány, viselkedészavar stb. fordulhatnak elő. Nagyon gyakori jelenség, hogy a tanulási zavarral küzdő gyerekek bohóckodnak az órán vagy agresszívak lesznek, hiszen valamilyen módon ők is ki szeretnének tűnni a tömegből. Valamilyen területen szeretnének elismerést kivívni a gyermektársak és a tanítónő szemében.
A tanulási képességek nagyon jól mérhetőek, így egy gondos teszttel, részletes felméréssel tökéletesen kiszűrhető az esetleges probléma. Tudom, sok szülő nem látja az összefüggéseket a tesztek és a tanulási képességek között, így sokan nem is fedezhetik fel az apró, vészjósló jeleket.
Sokszor mondják a szülők például, hogy a gyerek már 50-ig elszámol hibátlanul. Sajnos ez nincs összefüggésben a mennyiség fogalmával. 6 évesen értenie kell a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmát, és 6-os számkörben kell tudnia tájékozódni. Tehát, ha kiteszek elé 5 ceruzát, akkor azt meg tudja számolni, és megmondja, hogy ez 5 ceruza. A számok kimondása szoros összhangban van a kezének mozgásával. Tehát, számoláskor minden kimondott számnál mozdítja a kezét is. Hiba, ha az ujját a ceruzán tartja és tovább számol, így érthetően rossz értéket kap.
Vagy az olvasáshoz nagyon fontos, hogy például meg tudja különböztetni a kört az ellipszistől. Ez azért fontos, mert egy írott a és o betű között csak nagyon apró különbség van, tehát, ha nem látja, hogy a kör más, mint az ellipszis, akkor az a és o betű közötti különbséget sem fogja látni (a karika mögött egy kisebb vagy nagyobb kampó van). Az is gond lehet, ha nem hallja a két-négy-hét szavak közötti különbséget, mert ugye nem mindegy, hogy diktálás után azt fogja leírni, hogy toboz vagy doboz. A jobb-, és baloldal irányával is tisztában kell lennie. Az íráshoz pedig elengedhetetlen a kezek finom mozgása, tehát, a nem rajzoló gyereket ajánlatos megvizsgáltatni. Sorolhatnám még hosszasan a tüneteket, ami sokszor fel sem tűnik a szülőknek. Ha valakiben kétely merült fel, vagy a fent említett tünetek valamelyikét észleli, jelentkezzen be iskolaérettségi vizsgálatra. A fentiek kizárólag iskolaköteles, tehát 6 éves gyermekre vonatkoznak. Kisebb gyerekeknél ezek még nem számítanak hibának.
Az iskolaérettségi vizsgálat nem hosszadalmas és nem is stigmatizáló. Egy vizsgált kisgyermeket nem közösít ki az óvodai csoport, de egy tanulási zavaros gyermek könnyebben perifériára szorul az iskolában.
 
Fotó: www.foter.com
Héjja Edit


Héjja Edit
Gyógypedagógus

A nevelés titkaira és érdekes beszélgetésre vágyó szülőket a mama klubjaimban, az ügyesedni vágyó gyerekeket pedig képesség-fejlesztő csoportjaimba várom.

Elérhetőségeim:
E-mail: ehejja@freemail.hu
Honlap: http://www.szuperszulo.hu/

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
Hozzászólások (4 - 1)
Szuszo
#4 2010. január 19. 10:44:47 | kedd
Tanuságos ez a cikk. Sokat lehet belőle tanulni, miből vegyük észre gyerekünk tanulási problémáit. Szerintem is a segítségben mindenkinek szerepet kell vállalnia, és oda kell figyelni jobban az iskolában is a tanító néniknek az ilyen gyerekekre. Vagy is oda kéne, mert sajnos a tanároknak nincs erre külön kapacitásuk, vagy csak nagyon ritkán.
Signetta
#3 2010. január 18. 16:20:27 | hétfő
Az is lényeges, hogy hamar felismerjük, felismerjék a tanítók, hogy tanulási zavara van a gyereknek, és ezt kezelni is tudják. Én sajnos ismerek olyan szülőt, hogy nem látja be, a gyereke nem úgy fejlődik, ahogy kéne, mert vagy nem akar tudomást venni róla, vagy nem tűnik fel neki.
Szerintem minnél tovább szülői felügyelet mellett kéne tanulnia a gyereknek.
helenahera
#2 2010. január 18. 15:37:37 | hétfő
És nagyon fontos milyen osztályba (hány fős) milyen tanító nénihez kerül a gyerek. Ez a későbbiekre nézve is sokmindent eldönt.
totya69
#1 2010. január 18. 11:48:58 | hétfő
Első osztályba kerüléskor a szülő és a gyerek is fél az újtól, a mástól. Ez teljesen normális dolog. Az fontos hogy első naptól kisérjük figyelemmel, akkor talán az ilyen apró jeleket is fel lehet ismerni.

LEGOLVASOTTABB

Jól szeretni - Vekerdy Tamás 10 legfontosabb tanácsa, amiket minden anyuka imádni fog, ha boldog és kiegyensúlyozott gyereket szeretne

Sokszor érezzük magunkat elveszettnek a gyereknevelés útvesztőjében. Vajon jól csináljuk? Elég jó szülők vagyunk? Mitől lesz boldog, önbizalommal teli, kiegyensúlyozott a gyerekünk? Vekerdy Tamás, a magyar gyermeklélektan legendás alakja, több évtizedes tapasztalatával és végtelen emberségével segít eligazodni ezekben a kérdésekben. "Jól szeretni - Tudod-e, hogy milyen a gyermeked?" című könyve nemcsak gyakorlatias tanácsokat ad, hanem megnyugtat, bátorít és felszabadít: nem kell tökéletesnek lennünk, csak jelen kell lennünk - és jól szeretni.

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

Szaunában pihentek a szülők, miközben gyermeküket újraélesztették a siklósi fürdőben

Sokk és döbbenet uralkodott el a siklósi fürdőben, amikor egy 6 éves kisfiút kellett újraéleszteni - szülei eközben éppen a szaunában tartózkodtak. A majdnem tragédiába torkolló eset a Siklósi Hírek beszámolója szerint komoly következményeket vonhat maga után.

Szakrendeléseket szüneteltetnek több vidéki kórházban

Több vidéki és fővárosi egészségügyi intézményben is szünetelnek bizonyos szakrendelések, amelyek különösen a nőket és családokat érintik. A változások hátterében humánerőforrás-hiány és szakmai feltételek hiánya áll.

Új keresztnevek 2025-ben: Hirotó, Kikerics és a többiek - mi került be és mi nem?​

A Nyelvtudományi Kutatóközpont 2025-ben ismét frissítette az anyakönyvezhető keresztnevek listáját. Az idei évben 66 új név kapott zöld utat, míg számos kreatív javaslat elutasításra került. A névadási trendek változását és a legérdekesebb új neveket gyűjtöttük össze.​

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja