SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A finommotorika fejlesztése az óvodában

Pálné Péter Baranyi [cikkei] - 2016-11-25
Baranyi Péter Pálné óvodapedagógus vagyok, a Boribon csoport óvó nénije.
A finommotorika fejlesztése az óvodában

A pedagógus szakmai felkészültsége, gyermekszerető magatartása, a tevékenységlehetőségek kihasználása, gazdag tárházat biztosít a finommotorika és az írásmozgás koordináció fejlesztéséhez.

A finommotorika a testünk apróbb testrészeinek, az ujjaknak, a szemnek és a szájnak a finomabb mozgását jelenti, ami 5 - 10 éves korban alakul ki. A fejlődés attól függ, hogy milyen a gyermek nagymozgása, egyensúlyészlelése, szem- kéz koordinációja, kialakult- e már a kezessége. A fejlődés az izomfejlettségtől és a belső éréstől is függ. Ez sok évet vesz igénybe, hiszen a gyerekek között nagy különbségek vannak. A nevelésünk célja az, hogy az alapkészségeket és képességeket minden gyerek optimális szinten tudja elsajátítani, de ehhez sok- sok gyakorlásra van szükség.

A nagymozgásokat fejleszthetjük a kúszással, mászással, ugrással, egyensúlygyakorlatokkal. A mozgásokat mindig végezzük két kézzel, váltott kézzel, ritmusra, zenére. Kuglizzunk, dobjunk célba. Szorítsanak össze ujjaikkal, labdát, szivacsot, csipeszt, gyűrjenek papírt.

A mondókákhoz, versekhez, dalokhoz, mindig utánzó mozgásokat végezzenek. Az ujjaikkal utánozzák az esőt, zongorázzanak az asztalon, furulyázzanak a levegőben.

Sokszor mondják az ujjmondókákat, számoljanak az ujjaikkal, tapsoljanak. A csukló is kapcsolódjon be az edzésbe, a mutató és a középső ujjukkal sétáljanak az asztalon vagy készítsenek szemüveget kis és nagy karikákból. A malmozás, az ökölbe szorított kéz, és nyitás, az integetés, az ujjak terpesztése és zárása és a csippentéses játékok segítik az ujjak izomzatának megerősödését. Halászhatnak mágnes segítségével, építhetnek tornyot konstrukciós játékokból.

Fessenek kézzel, ujjal, ecsettel, pomponnal, tüskelabdával. Tépjenek és vágjanak papírt, készítsenek mozaikot, kasírozzanak. Hajtogassanak, varrjanak papírból. Fűzzenek gyöngyöt, papírt, kössenek cipőre csomót és masnit.  Használjanak csipeszt, válogassanak gyöngyöket.

Játszanak golyókkal, labdákkal. Válogassanak apró terméseket kézzel, csipesszel, pálcikával. Tapogassanak tárgyakat, fonjanak, tekerjenek fonalat.

Használjanak a festéshez, fésűt, kefét, pipettát, szóró flakonokat. Alapozzunk lapokat, zsírkrétával, lufi nyomdával, pukkanós nejlonnal, borotvahabos festékkel, buborékfújással. Ragasszanak fonalat, papírt, magokat. Készítsenek hajpántot nejlonharisnyából, a körmöcske fonás alapján.

Görgessünk golyókat rajzlapon, használjunk keményítős festéket, amibe rajzoljanak az ujjaikkal. Tegyünk nejlonzacskóba festékcseppeket és keverjük össze őket az ujjaink segítségével. Szórjanak sót, búzadarát, homokkal összekevert aszfaltkrétát, rizsszemeket ragasztóba.

Gyurmázzanak, sodorjanak, lapítsanak, készítsenek golyókat. Használjanak természetes anyagokat, nemezeljenek, készítsenek tárgyakat agyagból. Nyomdázzanak, karfiollal, hagymaszárral, dugóval, fülpiszkálóval. Hajlítsanak drótot, gomboljanak, cipzárazzanak, kötözzenek, szőjenek.

Csavarjanak le és fel kupakokat. Kártyázzanak, keverjenek, osszanak lapokat. Kövessenek irányokat az ujjaikkal, készítsenek labirintust, csigavonalat, írjanak ritmikus sorokat.

A játékos gyakorlatok, hozzájárulnak a finommotorika fejlesztéséhez.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja