Nevelés bábbal és néphagyományokkal az óvodában
A Szarvasi Óvónőképző Főiskolán, báb-szakon végeztem. Az óvodában, a csoportomban minden nap bábozunk. A gyerekek saját készítésű, egyszerű papír-, textil-, és termésbábokkal valamint készen vásárolt, ill. az általam készített bábokkal, díszletekkel szívesen játszanak a bábos sarokban. A bábjáték a gyermek esztétikai ízlését és az egész személyiségét komplex módon fejleszti. A csoportomba 17 gyermek jár. Most 5-6 évesek. Két lassabban fejlődő gyermek is jár a Micimackó csoportba, velük is gyakran bábozunk és észrevettük a pozitív változásokat. Az egyik kisfiú már kevésbé félénk és bátrabban vesz részt a kezdeményezéseken. A kislány pedig kiscsoportban még nem tudott beszélni, most viszont 2-3 szavas mondatokban fejezi ki magát, önbizalma erősödött és mindenkivel játszik.
A gyermekek nagyon örülnek, ha kolleganőmmel, Bogival mi is bábozunk nekik. A vidám, kedves meséket szeretik, de gyakran a konfliktusok megoldására is jó segítség a báb. Szívesebben vesz részt a gyermek a tevékenységben, ha a báb hívja. De a beszoktatásnál a sírós kicsik is hamarabb megbarátkoznak velünk, ha bábozunk. 2000 óta az óvónőkkel minden évben Gyereknapon, bábelőadással készülünk az óvodásoknak. A bábokat és a díszleteket én készítem és a rendezés is az én feladatom. A próbák mindig jó hangulatban telnek. Előadtuk már pl. a Ludas Matyi, a Kacor Király, a Pinokkió, Holleanyó, Mátyás király és az igazmondó juhász, a Kolozsvári bíró című, és még más meséket. A gyermekek hetekig emlegetik, hogy az óvó nénik milyen ügyesen játszottak.
A helyi Művelődési Házban a Békéscsabai Napsugár Bábszínház bábdarabjait is többször megcsodáljuk. De nem csak a bábszínházi élmény fontos, hanem az élő színház varázslatát is biztosítjuk a csoportunknak: középső és nagy csoportban bérletet vásárolunk a Békéscsabai Jókai Színház mese előadásaira. Azok a gyermekek, akiknek mindennap mesélnek, sokkal jobban teljesítenek az iskolában. Mi mindennap mesélünk, főleg népmeséket, de mai meséket is, AZ EZÜSTHEGEDŰ c. könyvből, vagy a TITOKTÜNDÉR könyvekből is. Biztatjuk a szülőket is erre, hogy minőségi meséket olvassanak és minimális legyen a TV nézés és számítógépezés.
A gyerekekkel a bábozás mellett a néphagyományok ápolását is fontosnak tartjuk, hiszen gyökerek nélkül nincsen termés:
- Szeptemberben Mihály-napi vásárt rendezünk. Zöldséget, gyümölcsöt hoznak a gyerekek kosarakban és vásári hangulatot teremtünk. A gyermekek népi ruhákba öltözve átváltoznak gazdákká és gazdasszonyokká. A portékából gyümölcssalátát készítünk és megesszük. Kukoricát morzsolunk és a csutkából bábokat készítünk. Elénekeljük az "Én elmentem a vásárba…" kezdetű dalt.
- Októberben szőlőszüreten veszünk részt, leszedjük, daráljuk, és préseljük a szőlőt, majd a mustot megkóstoljuk. Utána táncra is perdülünk az "Ettem szőlőt..." és a "Kerek a káposzta..." kezdetű dalokra.
- Novemberben Szent Márton ünnepére libás lampiont készítünk.
- Decemberben az ADVENT körül szorgoskodunk. A kolleganők megfonják Bogival az adventi koszorút, ami 2 méter átmérőjű és 80 cm-es gyertyák díszítik. 10 éve megformáltam hungarocellből és textilből az ember nagyságú BETLEHEMES szereplőit. A Katolikus Templom előtt az adventi koszorú és betlehemes mellett a nagycsoportos gyermekekkel minden gyertyagyújtáskor éneklünk / Adventi hírnök, stb./. Az adventi hétvégéken, a Művésztanyán karácsonyi díszeket, ajándékokat barkácsolunk. Az oviban minden karácsony előtt sütünk mézeskalácsot és közösen díszítjük a gyermekekkel. Természetesen nemcsak az ünnepekre sütünk, hanem évente 4-5 alkalommal.
- Februárban az ovisoknak és szülőknek is farsangi bált rendezünk. Jelmezekbe bújunk és táncolunk.
- Húsvétra tojást festünk többféle technikával, akril festékkel festve, de berzselt és írókás tojást is készítünk. Természetes festéket is használunk pl. hagymalevél és diólevél. A kész tojásokat szalonnabőrrel dörzsöljük át, hogy szebb legyen.
Anyák napjára a gyerekekkel ötletes ajándékokat barkácsolunk. Fonunk, szövünk, gyöngyöt fűzünk varrunk, agyagozunk, festünk...stb. A Gyermeknap nagyon fontos az oviban. Előadjuk a több héten át gyakorolt bábdarabot, majd az egészséges életmódra nevelés keretében zöldség és gyümölcstálakat hozunk, valamint teljes kiőrlésű pékáruval kínáljuk a kicsiket. Utána trambulinon, ugráló várban, népi gyermekjátékokkal vezethetik le a mozgásigényüket a gyermekek. Végül zenés, táncos mulatsággal zárjuk a napot. A szülők és a testvérek is részt vesznek ezen a programon.
A PÜNKÖSD szintén jeles nap az óvodánkban. 2000 – ben írtunk egy pünkösdi pályázatot a kolléganőkkel. Azóta Újkígyósi Pünkösdölőként minden évben a Templom kertben a nagycsoportos gyerekekkel, pünkösdi királyt és királynét választunk. Népi mozgásos játékokat játszunk, majd pünkösdi dalokat énekelünk és táncolunk. A gyerekek ezután hintóznak és tortát esznek. A következő esemény az ÓVODAI BALLAGÁS. A szülők feldíszítik az ovit, a nagycsoportosok néptáncos műsorral készülnek.
2013-ban megkaptam az ÚJKÍGYÓS KÖZNEVELÉSÉÉRT díjat, ami számomra nagy megtiszteltetés. 2015-ben az óvónőkkel elvégeztük az ÉLETREVALÓ - 7 SZOKÁS képzést, ahol megtapasztalhattuk a pozitív gondolkodás hatékony módszereit. Azóta ezeket is beépítettük a mindennapjainkba.
1. Legyünk proaktívak!
2. Tudjuk hová akarunk eljutni!
3. Először a fontosat.
4. Nyer – nyerben gondolkodunk.
5. Először hallgatunk, aztán megértetjük magunkat.
6. Szinergiát teremtünk.
7. Élezzük a fűrészt! Megújulunk, aktívan pihenünk.
Az óvodában a következő tanítási és nevelési módszereket alkalmazzuk még:
- Bábozás - bábkészítés - bábmozgatás – mesélés – dramatizálás.
- Vizuális tevékenységek: Festés, gyurmázás, agyagozás, szövés, fonás, varrás, rajzolás, kavics festés,
- Sütés
- Színház látogatás
- Hagyományok ápolása –ünnepek
- Népi táncos mozgás – népdalok éneklése
Fejlesztési területek:
- Komplex személyiség formálás
- Emlékezet, memória, képzelet, fantázia
- Pozitív érzelmek erősödése, empátia, tolerancia, együttműködés
- Problémamegoldó képesség, térlátás, térbeli viszonyok
A Békéscsabai Jókai Színház közönségszervezőjeként is dolgozom már 4 éve. Valaki azt mondta, lehet színház nélkül élni, de nem érdemes. A gyermekek és a felnőttek esztétikai élményhez juttatása nemes feladat számomra.
Az óvodán kívül már 11 éve vezetem a BOROSTYÁN BÁBCSOPORTOT. Iskolás gyermekekkel dolgozom. Több versenyen vettünk már részt. Játszunk kesztyűs, bot, marionett, asztali és árnyjátékos bábokkal. Tavaly eljutottunk az Egri Országos Bábos Találkozóra ahol bronz fokozatot értünk el: A Fehérlófia c. mesét adtuk elő. Sokszor bábozunk a környék óvodásainak és nyári rendezvényeken is előadjuk a meséket. Több bábcsoporttal is tartjuk a kapcsolatot, pl. a Szarvasi Süni Bábcsoport. A bábokat a gyermekekkel készítjük el nyáron, férjem is segít a díszletek összeállításában. Régebben a gyermekeim is részt vettek. A békéscsabai Napsugár Bábszínház tagjai is gyakran adnak szakmai tanácsot. Több éve már a Magyar Bábjátékos Egyesület tagja vagyok. Minden évben Budapesten a Pedagógus Bábtalálkozón részt veszek és bábozok. Ebben az évben a Három kismalac mesét tárgyjátékkal adtam elő. Több bábos képzésen is részt vettem az elmúlt időben. A bábozás számomra hobbi és foglalkozás, munka és játék. Minden napomat szebbé varázsolja!
Micimackó szavaival szeretném zárni gondolataimat:
"Ami ma nem ment, azt holnap újból megpróbálom,
S ha holnap sem megy,
Nekifutok újra.
Mert olyan nincs, hogy nem vagyok rá képes és feladjam:
Mindig van remény.
Bátrabb, vagy mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled."
Hiszem, hogy a báb minden kisgyermeknek örömet és önbizalmat ad. A bábozás által kiegyensúlyozottabb és boldogabb felnőtté válik.
Kívánok minden kedves Olvasónak jó játékot és jó munkát.
Szeretettel: Horváthné Bohus Mária óvónő
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: