SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Dínó kaland - vulkánkitörés

cseh-bernadett [cikkei] - 2016-11-23
A nevem Cseh Bernadett és nyolc éve dolgozom óvodapedagógusként. Ez alatt a nyolc év alatt mindig is arra törekedtem, hogy az óvoda meglevő témakörei mellett - amelyek általában az évszakokhoz, illetve ünnepi eseményekhez köthetőek - újat, az előző években még nem feldolgozott témát, pedagógiai módszert válasszak, és mutassak be a gyerekeknek.
Dínó kaland - vulkánkitörés

Igyekszem nem csak a témaköröket, hanem önmagamat is fejleszteni, buzgón lesem a mai napig is fellelhető újdonságokat, keresem a lehetőségeket az innovációra.

Sokat gondolkodtam, melyik témakör feldolgozásomat mutassam be itt Önöknek, és végül is úgy döntöttem, hogy a Szivárvány csoportba járó gyerekekkel együtt szavazzuk meg, melyik is volt az a tematika, amely a legjobban foglalkoztatta őket, amelyet talán a legjobban tudtam számukra közvetíteni, átadni. Választásunk így közösen a dínók világára esett, amely részletes prezentálása előtt szeretnék egy kicsit a játék fontosságára is rávilágítani, hiszen az egész heti tevékenységemre a játékosság, a szórakozás lehetősége volt a jellemző.

A gyerekek lételeme a játék, a játszva tanulás, és tapasztalatszerzés. Az óvoda egyik fő feladata, hogy ezzel az eszközzel éljen, hogy a gyerekek érdeklődési körének megfelelő tudásanyagot és módszert válasszon ki.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy a játék során a gyermek nem csupán „játszik”, hiszen egyidejűleg fejlődik értelmi és érzelmi intelligenciája is. Óvónőként szeretek olyan pedagógiai módszert alkalmazni, amely gyerekközpontú, amit a gyerekek is szívesen végeznek, amit játékosan is fel tudunk dolgozni. 

A dinoszauruszok élete és kipusztulása már egy ideje foglalkoztatta a csoportomba járó gyermekeket, ezért is döntöttem úgy, hogy ezt a témakört megvalósítjuk az óvodában. Töprengtem, mivel is tudnánk a dínókat kicsit „feléleszteni”. Választásom végül a kísérletezésre esett, hiszen amellett, hogy látványos és szórakoztató sokrétű tapasztalatszerzést is biztosít a gyerekeknek. Már előtte is voltak ehhez hasonló tevékenységek a Szivárvány csoportban, megfigyeltük többek között a víz halmazállapotát, vizet színeztünk, gyertyalángot vizsgáltunk, és azt tapasztaltam, hogy igénylik, sőt a mai napig is kérdezik, mikor lesz újabb kísérletre lehetőségünk. A kísérletezés mellett, igyekeztem minden tevékenységkört játékosan, kicsit újra gondolva megtervezni, lebonyolítani.

A legfőbb szerepet a környezeti nevelés kapta, amely a fent említett kísérlettel fejeződött be. Hétfőn beszélgető kör keretében – amelyet minden héten megrendezünk a gyermekekkel- megvitattuk mivel is fogunk foglalkozni ezen a héten és elmeséltem nekik, hogy a téma zárásaként vulkánkitörésben is részünk lesz. Mondanom sem kell, hogy a vulkán kitörés egész héten foglalkoztatta őket, és el sem tudták képzelni hogyan fog ez megtörténni itt az óvodában. A hét további részében minden a Dinoszauruszokról szólt:

  • Vizuális nevelés keretében: kis dínókat készítettünk, akik még csak most kelnek ki a tojásból. Ez lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük a dínók - akár csak a madarak - tojással szaporodtak. Illetve lábnyomokat, fosszíliákat készítettünk só-lisztgyurmába, amit utána kifestettünk. Megbeszéltük, hogy a fenn maradt csontvázakból, maradványokból tudjuk, hogy egykor léteztek ezek a hatalmas állatok.

  • Mozgásos tevékenységek, és udvari játék során dinoszauruszokká változtunk, elejtettük a zsákmányt, és menekültünk a vulkánkitörés elől. Hatalmas lábnyomokba lépkedtünk, és vicsorogtunk.

  • Matematikai tapasztalásként számoltunk, halmazokat képeztünk, ragadozó illetve növényevő fogalomkör szerint csoportosítva. Valamint forma észlelés keretében készítettem nekik dinoszauruszokat, amelyeket különböző alakzatokból kell kirakni, Ezzel a játékkal versenyt is rendeztünk, a feladat az volt ki rakja ki gyorsabban a saját állatát.

  • Mese-vers keretében árnyjátékot játszottunk, kivágott sablonokkal báboztunk, és kitalált meséket mondtunk egymásnak. Valamint megbeszéltük a szinte kimondhatatlan dinoszaurusz neveket, fajtákat a triceratpos, dimetrodon, stegosaurus és ehhez hasonlókat.

 

  • A mágnes táblánkra közösen hatalmas társasjátékot készítettünk, ahol a vulkán elől menekültünk a lábnyomokon. A piros lábnyomokra érve lávás talajon lépkedtünk így 2 mezőt hátra a zöldre lépve kettőt előre léphettünk mivel élelemhez jutottunk.

 

 

  • A szülőket is beavattuk a témakörbe, rengeteg könyvet, társasjátékot kaptunk kölcsön tőlük.
  • Természetesen a legnagyobb „durranás” a kísérlet volt. Először el kellett készítenünk közösen a vulkán makettjét, amely só-lisztgyurmából, némi purhabból és egy szörpös üvegből készült. Majd ezt követően lefestettük, és az udvaron szedett köveket különböző növényeket, fadarabokat ráhelyeztük. A vulkán kitörés előtt mindenki rászurkálta az általa kiszínezett dinoszauruszait és kezdődhetett a várva várt láva. A gyerekekkel egész héten beszélgettünk arról, hogyan is történt miért is pusztultak ki ezek a hatalmas állatok és most el is játszottuk közösen. A kísérlethez az üvegbe töltöttük a különböző anyagokat: lisztet, szódabikarbónát, ételfestéket, és ecetet és már zúdult is a piros „láva”. A gyerekek a mai napig is emlegetik a vulkán kísérletet és kérik, hogy játsszuk el újra.

 

 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Legtöbben jobban félünk a látásvesztéstől, mint a rák, a stroke, a szívbetegség és más súlyos betegségek kialakulásától, legalábbis erre mutatnak rá különböző nemzetközi tanulmányok. Bár azt feltételezzük, hogy jól ismerjük a jó látás megőrzéséhez szükséges tudnivalókat, valójában a többségnek csekély a tudása ezen a területen. Ez az ismerethiány pedig növeli egy-egy szembetegség kialakulásának kockázatát.
A szerkesztő ajánlja