Dínó kaland - vulkánkitörés
Igyekszem nem csak a témaköröket, hanem önmagamat is fejleszteni, buzgón lesem a mai napig is fellelhető újdonságokat, keresem a lehetőségeket az innovációra.
Sokat gondolkodtam, melyik témakör feldolgozásomat mutassam be itt Önöknek, és végül is úgy döntöttem, hogy a Szivárvány csoportba járó gyerekekkel együtt szavazzuk meg, melyik is volt az a tematika, amely a legjobban foglalkoztatta őket, amelyet talán a legjobban tudtam számukra közvetíteni, átadni. Választásunk így közösen a dínók világára esett, amely részletes prezentálása előtt szeretnék egy kicsit a játék fontosságára is rávilágítani, hiszen az egész heti tevékenységemre a játékosság, a szórakozás lehetősége volt a jellemző.
A gyerekek lételeme a játék, a játszva tanulás, és tapasztalatszerzés. Az óvoda egyik fő feladata, hogy ezzel az eszközzel éljen, hogy a gyerekek érdeklődési körének megfelelő tudásanyagot és módszert válasszon ki.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy a játék során a gyermek nem csupán „játszik”, hiszen egyidejűleg fejlődik értelmi és érzelmi intelligenciája is. Óvónőként szeretek olyan pedagógiai módszert alkalmazni, amely gyerekközpontú, amit a gyerekek is szívesen végeznek, amit játékosan is fel tudunk dolgozni.
A dinoszauruszok élete és kipusztulása már egy ideje foglalkoztatta a csoportomba járó gyermekeket, ezért is döntöttem úgy, hogy ezt a témakört megvalósítjuk az óvodában. Töprengtem, mivel is tudnánk a dínókat kicsit „feléleszteni”. Választásom végül a kísérletezésre esett, hiszen amellett, hogy látványos és szórakoztató sokrétű tapasztalatszerzést is biztosít a gyerekeknek. Már előtte is voltak ehhez hasonló tevékenységek a Szivárvány csoportban, megfigyeltük többek között a víz halmazállapotát, vizet színeztünk, gyertyalángot vizsgáltunk, és azt tapasztaltam, hogy igénylik, sőt a mai napig is kérdezik, mikor lesz újabb kísérletre lehetőségünk. A kísérletezés mellett, igyekeztem minden tevékenységkört játékosan, kicsit újra gondolva megtervezni, lebonyolítani.
A legfőbb szerepet a környezeti nevelés kapta, amely a fent említett kísérlettel fejeződött be. Hétfőn beszélgető kör keretében – amelyet minden héten megrendezünk a gyermekekkel- megvitattuk mivel is fogunk foglalkozni ezen a héten és elmeséltem nekik, hogy a téma zárásaként vulkánkitörésben is részünk lesz. Mondanom sem kell, hogy a vulkán kitörés egész héten foglalkoztatta őket, és el sem tudták képzelni hogyan fog ez megtörténni itt az óvodában. A hét további részében minden a Dinoszauruszokról szólt:
- Vizuális nevelés keretében: kis dínókat készítettünk, akik még csak most kelnek ki a tojásból. Ez lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük a dínók - akár csak a madarak - tojással szaporodtak. Illetve lábnyomokat, fosszíliákat készítettünk só-lisztgyurmába, amit utána kifestettünk. Megbeszéltük, hogy a fenn maradt csontvázakból, maradványokból tudjuk, hogy egykor léteztek ezek a hatalmas állatok.
- Mozgásos tevékenységek, és udvari játék során dinoszauruszokká változtunk, elejtettük a zsákmányt, és menekültünk a vulkánkitörés elől. Hatalmas lábnyomokba lépkedtünk, és vicsorogtunk.
- Matematikai tapasztalásként számoltunk, halmazokat képeztünk, ragadozó illetve növényevő fogalomkör szerint csoportosítva. Valamint forma észlelés keretében készítettem nekik dinoszauruszokat, amelyeket különböző alakzatokból kell kirakni, Ezzel a játékkal versenyt is rendeztünk, a feladat az volt ki rakja ki gyorsabban a saját állatát.
- Mese-vers keretében árnyjátékot játszottunk, kivágott sablonokkal báboztunk, és kitalált meséket mondtunk egymásnak. Valamint megbeszéltük a szinte kimondhatatlan dinoszaurusz neveket, fajtákat a triceratpos, dimetrodon, stegosaurus és ehhez hasonlókat.
- A mágnes táblánkra közösen hatalmas társasjátékot készítettünk, ahol a vulkán elől menekültünk a lábnyomokon. A piros lábnyomokra érve lávás talajon lépkedtünk így 2 mezőt hátra a zöldre lépve kettőt előre léphettünk mivel élelemhez jutottunk.
- A szülőket is beavattuk a témakörbe, rengeteg könyvet, társasjátékot kaptunk kölcsön tőlük.
- Természetesen a legnagyobb „durranás” a kísérlet volt. Először el kellett készítenünk közösen a vulkán makettjét, amely só-lisztgyurmából, némi purhabból és egy szörpös üvegből készült. Majd ezt követően lefestettük, és az udvaron szedett köveket különböző növényeket, fadarabokat ráhelyeztük. A vulkán kitörés előtt mindenki rászurkálta az általa kiszínezett dinoszauruszait és kezdődhetett a várva várt láva. A gyerekekkel egész héten beszélgettünk arról, hogyan is történt miért is pusztultak ki ezek a hatalmas állatok és most el is játszottuk közösen. A kísérlethez az üvegbe töltöttük a különböző anyagokat: lisztet, szódabikarbónát, ételfestéket, és ecetet és már zúdult is a piros „láva”. A gyerekek a mai napig is emlegetik a vulkán kísérletet és kérik, hogy játsszuk el újra.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: