Dínó kaland - vulkánkitörés
Igyekszem nem csak a témaköröket, hanem önmagamat is fejleszteni, buzgón lesem a mai napig is fellelhető újdonságokat, keresem a lehetőségeket az innovációra.
Sokat gondolkodtam, melyik témakör feldolgozásomat mutassam be itt Önöknek, és végül is úgy döntöttem, hogy a Szivárvány csoportba járó gyerekekkel együtt szavazzuk meg, melyik is volt az a tematika, amely a legjobban foglalkoztatta őket, amelyet talán a legjobban tudtam számukra közvetíteni, átadni. Választásunk így közösen a dínók világára esett, amely részletes prezentálása előtt szeretnék egy kicsit a játék fontosságára is rávilágítani, hiszen az egész heti tevékenységemre a játékosság, a szórakozás lehetősége volt a jellemző.
A gyerekek lételeme a játék, a játszva tanulás, és tapasztalatszerzés. Az óvoda egyik fő feladata, hogy ezzel az eszközzel éljen, hogy a gyerekek érdeklődési körének megfelelő tudásanyagot és módszert válasszon ki.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy a játék során a gyermek nem csupán „játszik”, hiszen egyidejűleg fejlődik értelmi és érzelmi intelligenciája is. Óvónőként szeretek olyan pedagógiai módszert alkalmazni, amely gyerekközpontú, amit a gyerekek is szívesen végeznek, amit játékosan is fel tudunk dolgozni.
A dinoszauruszok élete és kipusztulása már egy ideje foglalkoztatta a csoportomba járó gyermekeket, ezért is döntöttem úgy, hogy ezt a témakört megvalósítjuk az óvodában. Töprengtem, mivel is tudnánk a dínókat kicsit „feléleszteni”. Választásom végül a kísérletezésre esett, hiszen amellett, hogy látványos és szórakoztató sokrétű tapasztalatszerzést is biztosít a gyerekeknek. Már előtte is voltak ehhez hasonló tevékenységek a Szivárvány csoportban, megfigyeltük többek között a víz halmazállapotát, vizet színeztünk, gyertyalángot vizsgáltunk, és azt tapasztaltam, hogy igénylik, sőt a mai napig is kérdezik, mikor lesz újabb kísérletre lehetőségünk. A kísérletezés mellett, igyekeztem minden tevékenységkört játékosan, kicsit újra gondolva megtervezni, lebonyolítani.
A legfőbb szerepet a környezeti nevelés kapta, amely a fent említett kísérlettel fejeződött be. Hétfőn beszélgető kör keretében – amelyet minden héten megrendezünk a gyermekekkel- megvitattuk mivel is fogunk foglalkozni ezen a héten és elmeséltem nekik, hogy a téma zárásaként vulkánkitörésben is részünk lesz. Mondanom sem kell, hogy a vulkán kitörés egész héten foglalkoztatta őket, és el sem tudták képzelni hogyan fog ez megtörténni itt az óvodában. A hét további részében minden a Dinoszauruszokról szólt:
- Vizuális nevelés keretében: kis dínókat készítettünk, akik még csak most kelnek ki a tojásból. Ez lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük a dínók - akár csak a madarak - tojással szaporodtak. Illetve lábnyomokat, fosszíliákat készítettünk só-lisztgyurmába, amit utána kifestettünk. Megbeszéltük, hogy a fenn maradt csontvázakból, maradványokból tudjuk, hogy egykor léteztek ezek a hatalmas állatok.
- Mozgásos tevékenységek, és udvari játék során dinoszauruszokká változtunk, elejtettük a zsákmányt, és menekültünk a vulkánkitörés elől. Hatalmas lábnyomokba lépkedtünk, és vicsorogtunk.
- Matematikai tapasztalásként számoltunk, halmazokat képeztünk, ragadozó illetve növényevő fogalomkör szerint csoportosítva. Valamint forma észlelés keretében készítettem nekik dinoszauruszokat, amelyeket különböző alakzatokból kell kirakni, Ezzel a játékkal versenyt is rendeztünk, a feladat az volt ki rakja ki gyorsabban a saját állatát.
- Mese-vers keretében árnyjátékot játszottunk, kivágott sablonokkal báboztunk, és kitalált meséket mondtunk egymásnak. Valamint megbeszéltük a szinte kimondhatatlan dinoszaurusz neveket, fajtákat a triceratpos, dimetrodon, stegosaurus és ehhez hasonlókat.
- A mágnes táblánkra közösen hatalmas társasjátékot készítettünk, ahol a vulkán elől menekültünk a lábnyomokon. A piros lábnyomokra érve lávás talajon lépkedtünk így 2 mezőt hátra a zöldre lépve kettőt előre léphettünk mivel élelemhez jutottunk.
- A szülőket is beavattuk a témakörbe, rengeteg könyvet, társasjátékot kaptunk kölcsön tőlük.
- Természetesen a legnagyobb „durranás” a kísérlet volt. Először el kellett készítenünk közösen a vulkán makettjét, amely só-lisztgyurmából, némi purhabból és egy szörpös üvegből készült. Majd ezt követően lefestettük, és az udvaron szedett köveket különböző növényeket, fadarabokat ráhelyeztük. A vulkán kitörés előtt mindenki rászurkálta az általa kiszínezett dinoszauruszait és kezdődhetett a várva várt láva. A gyerekekkel egész héten beszélgettünk arról, hogyan is történt miért is pusztultak ki ezek a hatalmas állatok és most el is játszottuk közösen. A kísérlethez az üvegbe töltöttük a különböző anyagokat: lisztet, szódabikarbónát, ételfestéket, és ecetet és már zúdult is a piros „láva”. A gyerekek a mai napig is emlegetik a vulkán kísérletet és kérik, hogy játsszuk el újra.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: