SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Közösséggé nevelés a Bárány csoportban

Gartner Ágota Erzsébet [cikkei] - 2016-11-22
Szeretnék bemutatkozni: Gärtner Ágotának hívnak, 3 éve vagyok óvónő. Az Albertfalvi Don Bosco Katolikus Általános Iskola és Óvoda Bárány csoportjához tartozom.
Közösséggé nevelés a Bárány csoportban

Ez a második munkahelyem, egy 8 csoportos állami intézményből érkeztem ebbe a kicsi, családias, otthonos légkörű 4 csoportos óvodába. Számomra nagyon fontos, hogy az idejáró gyermekek egy nyugodt, otthonos és biztonságot nyújtó csoportba járhassanak.

Ennek a légkörnek a megteremtését már év elején a be-és visszaszoktatásnál meg kell alapozni. Csoportom vegyes életkorú gyermekekből áll, idén szeptemberben 6 kiscsoportos, 8 középsős és 8 nagycsoportos gyermek kezdte velünk az évet.
Így az életkorok és nemek eloszlása igen kedvező a csoportunkban. Vegyes csoport lévén, kiemelkedően fontos a közösséggé nevelés, hiszen fontos, hogy a kicsik-nagyok merjenek egymás felé nyitni. Ezért az évet rengeteg ismerkedős - csapatépítő játékkal kezdtük. Ezekből a játékokból mutatnék be párat:

Jel memoria

Már a nyáron megrajzoltam a gyerekek jeléből álló Bárány csoport memoriát. Ez a játék minden gyermeknek a szívéhez nőtt, hiszen Ő is részese a játéknak. A kicsikkel még felfordítva keressük meg a jelek párját, a nagyobbak már rendes memoriaként használják. Ez a játék segített minket év elején a nevek és jelek megtanulásában, a gyermekek életkoronkénti csoportosításában, és egyéb szempontok alapján való csoportosításban (fiúk-lányok, hajszín, szemszín).
A lányok közül többen játszanak ezzel a játékkal párba állítósat, ilyenkor a jeleket sorakoztatják fel, mintha a csoport sorakozna, mindenki mellé állítanak egy párt. Kitűnő szortírozó játéka lett a csoportnak.

Montessori féle csend kör

Részt vehettünk kollégáimmal egy Montessori képzésen. Az itt tanultakból a csendkört és a járásgyakorlatokat tudtam év elején, az ismerkedéses időszakba legjobban alkalmazni.
A szabad játék után, az ima előtt a szőnyegen kezdjük el ezeket a játékokat. Csoportomban halk, nyugodt zenére rámolunk. Ez a zene szól a csendkör alatt is. Mikor a gyermekek elpakoltak, leülnek egy nagy körbe a szőnyeg szélén. Mikor már mindenki ül, akkor kezdődik a varázslat.
Megkérem a gyerekeket, hogy aki elég bátornak érzi magát, csukja be a szemét. Pár pillanatig így pihenünk, majd megkérek valakit, hogy sétáljon körbe és simogassa meg mindenkinek a fejét/vállát/arcát (variációk még: elindítok egy simítást, add tovább a szomszédodnak, kendővel simítsd meg, ha kézen fogva ülünk, szorítsd meg finoman a kezét) és ha érezted a jelet, kinyithatod a szemedet.
Sokszor játszottunk még „Köszönős” játékot is, amikor két gyermek nevét mondtam, ők bementek a kör közepére és adott módon köszöntötték egymás (kézfogás, arc simítás, ölelés, kar simogatás).
Jó volt látni, hogy a félénk gyermekek napról napra, hogy engednek fel társaik érintésére.

Ezek a játékok nagyon jó alkalmak voltak arra, hogy a napközben történt konfliktusokat egy baráti érintéssel lezárjuk, vagy az egyoldalú barátságokat megerősítsük, új gyermekek felé nyissanak a gyerekek, a nagyok szelídséget tanuljanak a kicsik felé, közben pedig az újak a neveket is jobban megtanulták.
Mivel én mondtam a neveket, így a kezemben volt mindig a lehetőség az érzelmi szálak erősítésére, alakítására. Mikor már senkinek sem okozott gondot társának megérintése, akkor kezdtük el a hátsimítós játékot.
Egy irányba fordulva ülünk körbe, és az előttünk ülő hátát simogatjuk, adott minta szerint. Mindig megmutatom először a levegőben, hogy mit kell csinálni. Ebben a játékban az a jó, hogy egy idő után megfordulunk, és akit eddig simogattunk, az visszaadhatja a simítást.
A gyerekek hamar rájöttek arra, hogy csak olyat érdemes csinálni társuknak, amit utána ő is szívesen elvisel, mert mindig fordul a kocka.
Ezután következik a járásgyakorlat. Ilyenkor egy kis szőnyegen kell a gyerekeknek végigsétálni egy adott feladatot végezve (oldaltartásban a kéz, kendő a kézben, gesztenye a marokban, stb.) majd egy gyereket választania, aki folytatja utána a feladatot. Ezeknél a feladatoknál a gyerekek általában a barátjukat választják maguk után. Így ilyenkor nyomon lehet követni a csoporton belüli kapcsolatokat.

Csoportszoba dekorálása

A gyerekekkel elkészítettük a jelüket gyurmából. Ezt haza lehetett vinni. Majd elkezdtük tudatosítani, hogy mi mind a Bárány csoportba tartozunk. Mindenki készített egy csipkepapír báránykát, aminek a hasára rárajzolta a jelét (ekkor is használtuk a jel memoriát, aki bizonytalan volt a jelének lerajzolásában, támaszként nézhette a jelét).
A kiscsoportosoknak természetesen segítettem, én rajzoltam és ők színezték a jelüket. Ezek a báránykák kikerültek a galériánk oldalára, hogy mindenki, aki belép, a csoportunkba láthassa, kik járnak hozzánk. Ezeket a bárányokat a gyerekek sokáig örömmel nézték, volt, aki minden nap megnézte, és kijelentette, hogy „Én is ott vagyok!”. Később ezek a báránykák az öltözőnket díszítették. Az, hogy mindenki készíthetett egy saját bárányt, ami később egy nagy egésznek lett a része, a gyerekeket büszkeséggel töltötte el. Így érezhették, hogy mindenki aktív, fontos tagja a Bárány csoportnak.

A remek évkezdésnek köszönhetően minden kis báránykám beilleszkedett a csoportba, mindenki tudja egymás nevét-jelét, a korcsoportokat. És a legfontosabb, hogy mindenki örömmel és büszkén jár nap - mint nap a Bárány csoportba.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja