SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Varázsparaván

Gál Zsanett Eszter [cikkei] - 2016-11-16
Új utak, módszerek és eszközök kipróbálásával az óvodai bábjáték minél változatosabb formában, a szabad játékban hangsúlyosabb szerepet kaphat.
Varázsparaván

Mindenekelőtt szeretnék bemutatkozni: a nevem Gál Zsanett Eszter. Kislány korom óta nagy álmom volt, hogy „óvónéni” lehessek. Az álmom teljesült, mikor 2016 nyarán tanulmányaimmal végeztem a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, óvodapedagógia szakán. Az álmom folytatódott, mikor felvételt nyertem a szülővárosomban a Szeghalmi Napköziotthonos Óvoda és Bölcsőde intézményébe. Bár még csak négy hónapja vagyok az Újtelepi tagintézmény Mókus csoportjának óvónénije, mégis eme varázslatos hivatást tekintve, számtalan tapasztalattal bővült a kincsestáram.

Az óvodánkba járó gyermekek nagy része hátrányos helyzetű, akik nap, mint nap ingerszegény környezetből érkeznek közösségünkbe. Véleményem szerint, manapság a gyermekek kevés mesét hallgatnak, inkább a televízióban lévő rajzfilmeket nézve szereznek új ismereteket a világ dolgairól. Mi, óvodapedagógusok igyekszünk ezt kompenzálva, minél változatosabb módszerek és eszközök segítségével fejleszteni a csoportunkba érkező gyermekeket, ennek eszközéül pedig sokoldalú lehetőséget kínál a báb. Segítségével a kisgyermek játékos módon sajátítja el az ismereteit és a világról kialakított képe is formálódik. A báb mesés világának megalkotásához egyaránt szükséges a képzelet és a kreativitás. A bábjáték során a gyermek kognitív és anyanyelvi képessége fejlődik.  Bábozás közben a gyermek egy másik szerepbe helyezkedik bele, így önmaga háttérbe szorul és elszemélytelenedik azáltal, hogy az önbizalmát növeli, a szorongást és a gátlásokat pedig oldja. A gyermek lelkében elnyomott érzéseket, fel nem dolgozott sérelmeket, kudarcokat a felszínre hozza játéka során. Erre építi a lélektani alapját a bábterápia is.

Megfigyeléseim szerint, általában az óvodapedagógusok, az irodalmi tartalmú foglalkozások keretén belül használják legtöbbet a bábot. Véleményem szerint, a komplex pedagógiai nevelés hatására más tevékenységekben is teret hódíthatna a báb, mely játékossá tehetné a foglalkozás menetét, továbbá a gyermek figyelmét jobban felkelti és leköti, ha a megszokott pedagógus személyének jelenlétén túl egy új bábu is részt vesz a tevékenységben. A játszva tanulás és a könnyebb megértés egyik lehetőségét biztosítja a bábbal való feladatvégzés. Véleményem szerint, új utak, módszerek és eszközök kipróbálásával az óvodai bábjáték minél változatosabb formában, a szabad játékban hangsúlyosabb szerepet kaphatna.

Ennek támogatására elsődlegesen a szakdolgozati kutatásomhoz készítettem el egy Magyarországon új és egyedülálló eszközt, a Varázsparavánt: egy báb központú foglalkoztató és fejlesztő könyvet, más néven „Quite book”-ot, melyet a gyermekek a mindennapok során akár önállóan is forgathatnak. Az angol elnevezés pontos fordításban csöndes könyvet jelent, melynek lényege, hogy a gyermeket csöndben elfoglalja és fejlessze. A csöndes könyv ötletére az internet segítségével találtam rá, ahol számos kreatív édesanya által készített ilyen könyvre bukkantam angol nyelven az egyik videó megosztó oldalán. Ma már szinte kultusza lett a varrt játékkönyveknek a külföldi, szabadidővel rendelkező, kisgyermekes és varrni tudó anyukák körében, melyek többnyire otthon is elkészíthetőek filcből és textilből. A könyv minden oldalán valamilyen feladat található pl. számolás, puzzle, színek párosítása, amely segítségével játékosan tanulhatnak a gyermekek, miközben számos élménnyel is gazdagodhatnak. Az általam megalkotott könyv is hasonló a csendes könyvek kivitelezéséhez, kiegészülve azzal, hogy saját munkámban hangsúlyt kap a mesék és a bábok fejlesztő és szórakoztató szerepe is. Mindemellett a gyermekek gyakorolhatják az ismert mesék általi feladatokon keresztül a tépőzár, gomb, patent, cipzár, fűzés és kötés helyes alkalmazását is.

A bábbal kiegészített csöndes könyvek Oroszországban jelentek meg először. Ezen a bábbal való komplex felhasználás inspirált arra, hogy elkészítsem az első magyar, óvodában is használható csöndes báb könyvet, melynek a Varázsparaván nevet adtam. Az elnevezés tükrözi az eszköz sokrétű felhasználási módját, emellett a mesevilág varázslatos kreativitást fejlesztő erejét is kifejezi. A könyv elkészítéséhez segítségül kértem Csiki Margit varrónő közreműködését. Az eszköz - textilek felhasználása által - egy puha, könnyen tisztítható játékos könyvet alkot, mely teljes nagyságában bábparavánként is szolgálhat, ha egy nagyobb csoport előtt szeretnénk bábozni. Választásom az ujjbábra esett, mivel ez a legkönnyebben, legegyszerűbben megmozgatható és életre kelthető bábtípus, melyek megalkotása során törekedtem azok mese-hű megvalósítására. Véleményem szerint a könyv ujjbáb szereplői alkalmasak lehetnek arra is, hogy a könyvtől elvonatkoztatva az óvodapedagógusok használatukkal spontán módon felkeltsék a gyermekek érdeklődését és motiválják őket a helyes feladatvégzésre tehát, hogy általuk alkalmazzák a pedagógiai bábjátékot.

A könyv négy népmesét tartalmaz, melyek mindegyke a négy évszak valamelyikéhez köthető, így az állandóság és az élet körforgásának megismerését és elsajátítását elősegíthetjük általa. A magyar népmesék között szerepel egy orosz származású népmese is mivel lényegesnek tartom, hogy a gyermekek már egészen fiatal korban megismerkedjenek más népek mondavilágával. A gondosan kiválasztott négy népmese kellően illeszkedik az óvodás korosztályú 3-4 éves gyermekek fejlettségi szintjéhez. Úgy vélem, már kiscsoportos korban fontos megismertetni és megszerettetni a gyermekekkel a mesélés és a bábozás varázslatos világát. A mesék kevés szereplővel, néhány - könnyen követhető - helyszínen játszódnak. A történet pedig, mind a négy mesét tekintve egyszerű, egy cselekményszálon futó eseménysorozatot ábrázol. Az ujjbábok könnyed megmozgatása az ismert népmeséken keresztül lehetőséget biztosíthat a gyermek pozitív szemléletmódjának és világképének alakulásában.

Fontosnak tartom a Varázsparaván használata során, hogy először ismertessük a gyermekekkel a mesét, majd csak ezt követően végezhessék el a feladatokat, hogy ne vonja el a gyermek figyelmét a mese varázslatos élményéről. A feladatok kiosztása során az óvodapedagógusok könnyeden differenciálhatnak, a feladatok nehézségét és összetettségét figyelembe véve. A meséhez fűződő feladatok végzése során a gyermekek számos képessége fejlődik. A Varázsparavánnal való tevékenykedés során fejlődik a gyermek motoros képességei közül a szem-kéz koordinációs képesség. A gyermek értelmi képességeit tekintve javul az emlékezet, érzékelés és észlelés, a figyelem, képzelet, gondolkodás és a számolási képesség is. Az érzelmi és akarati, továbbá az anyanyelvi képességei is fejlődnek, mint például a beszédprodukció, beszédpercepció, kifejezőképesség, kommunikációs kapcsolatteremtő és kapcsolattartó képességek. Végül, de nem utolsó sorban a könyv többféle felhasználása során fejlődnek a gyermek szociális képességei is, hiszen alkalmuk van a tevékenykedés során az egymáshoz alkalmazkodás, a segítés, a kivárás, az udvarias magatartás gyakorlására.

Fontos célom, hogy a mese, báb és a feladatok kiegészítve egymást egységes és komplex módon fejlesszék a gyermekeket. A Varázsparaván komplexitását tekintve mind az öt tevékenységbe bevonható. A könyvben szereplő feladatok átvezethetőek a Verselés, mesélés tevékenységen túl, az Ének, zene, énekes játék gyermektánc / Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka / Mozgás / A külső világ tevékeny megismerése. Kiváló például a számoláshoz, csoportosításhoz, szín-forma szerinti halmazképzéshez.

A Varázsparaván felhasználásának lehetősége sokrétű, a foglalkozások közötti komplexitás és a differenciálás - a feladatok nehézségi szintjeit tekintve az egyéni képességekhez mérten - könnyedén megvalósíthatóak. Azt a kérdést, hogy „mely korosztály számára ajánlanám a Varázsparavánt” nyitva hagynám, mivel ez az eszköz nem csak óvódás korban, hanem a későbbiekben is használható lehet, míg a gyermekek örömmel és érdeklődve fordulnak a mese és a játékos feladatok irányába. 

 

 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja