Csodálatos mandalák
Az örök élet jelképe, az emberiség legrégebbi szimbóluma a mágikus kör, vagyis a MANDALA. A nyugati kultúrákban főleg a templomokban találkozhatunk vele, de a keleti művészetekben és a még régebben készült barlangrajzok közt is előfordul.
Mandalát készíteni nagyon egyszerű dolog, már az óvodásokkal is. A legfontosabb hatása az, hogy azonnal sikerélményhez juttat, a végeredmény és az alkotás folyamata is örömet okoz. Mandalát bárhol és bármiből készíthetünk. Mindegy, hogy az óvodában, vagy otthon, kirándulás közben a természetben, játékidőben, vagy egy foglalkozáson. A hozzávaló anyagok is nagyon változatosak lehetnek. Gyermekeimmel, akik most 24-en vannak a nyíregyházi Gyermekkert óvodában, készítettünk már mandalát mindenféle anyagból.
Ötletadónak bemutatok néhányat.
Csoportszobában a kollektív alkotáshoz általában a mini trambulint használjuk, az udvaron pedig rendelkezünk egy hasonló méretű ugráló asztallal.
Egy őszi mandalával kezdem. Az előzőleg összegyűjtött természetes anyagokat (bab kukoricacső és szemek, virágok, toboz, gesztenye, alma) közösen szétválogattuk, amit szükséges volt megmostuk a gyerekekkel. A csoportban található trambulinon közösen rakosgatták a terméseket a gyerekek A pakolgatás alatt módunk van a gyerekek ismereteinek megismerésére, rendszerezésére. Szóba kerülnek a formák és mennyiségek, színek és ízek, felhasználási területek, sőt még a főzés is. Élményeikről szívesen beszélnek a gyerekek egymásnak a munka közben. Közben tervezgetnek, átalakítanak, munkát megosztanak.
Az ősz, kínálta kincseit |
Nálam az üdítős kupakok felveszik a versenyt a LEGO játékkal. A számtalan játéklehetőség mellett mandalát is készíthetünk belőle. Mi egy esős nap után szivárványt készítettünk.
A szivárvány színeinek megbeszélése után a kupakokat színek szerint válogatták szét a gyerekek. Volt, aki már rakta, s voltak, akik válogattak. Közben felcserélődtek a szerepek. Igazi csapatmunka volt.
Eső után szivárvány |
Tavaszi témakörben is felhasználtuk a kupakokat, de találtunk még hozzá bizsu nyakláncot, melyet szétszedtünk és kagylóval kombináltuk. A pillangók átalakulásával foglalkozva kitaláltuk, hogy mandalát készítünk az udvaron. Zöld óvoda révén, a természetes anyagok előtérbe helyezése mellett, sok újrahasznosítható anyagot használunk fel a barkácsolások során.
Pillangó, tarka szárnyú pillangó |
Bátran felhasználhatjuk a mini matt készlet elemeit is. Készítettünk már mandalát kék-piros autókból és a készletben található mértani elemekből is. Az alábbi képen éppen Márton nap tájékán, a háziállatokkal foglalkoztunk. Számláláshoz kerültek be a csoportba a kiskacsa- tyúkocska-nyulacska figurák., meg a kis fémlapokból nyomott növények, amivel etettük az állatokat. Mivel a kerek tálcán folyt a válogatás, a számlálás végén a gyerekek kezdték rendezgetni a figurákat. Hát nem mandala lett belőle?
Márton lúd és egyéb háziállatok |
Január elején, vizes témakörben kísérletezgettünk, amikor egy virág nagykereskedelemben „hulladékká” vált orchideákhoz jutottunk, így kagylókkal variálva az udvari ugráló lapon készítettük ezt a gyönyörűséget.
Vizes játékok kísérletek |
A ritmikusan változó, szimmetriával is rendelkező egységek kört alkotnak, melynek készítése közben tapasztalatot gyűjthetnek a gyerekek a környezetükben előforduló alapanyagok tulajdonságairól, miközben számtalan területen fejlődnek képességeik.
Mandalakészítés közben bátran megélhetik érzéseiket, segít kifejezni önmagukat, miközben feloldódnak feszültségeik, kudarcaik.
Az anyagok válogatása, rakosgatása közben fejlődik a taktilis érzékelés, a finommotoros koordináció, a tervezőkészség, figyelemkoncentráció, gondolkodás és a türelem.
Fejlődik kreativitásuk, hiszen a változatos színek és formák rendezése, számtalan megoldási lehetőséget nyújt. Nem lehet hibázni, lehet rögtön javítani, átgondolni és újratervezni, folyamatosan adott a változtatás lehetősége,
A közös munka alatt fejlődik kommunikációs, szociális képességeik (együttműködés, alkalmazkodás), formálódnak társas kapcsolataik, miközben megtapasztalják az együttalkotás örömét.
Egy kreatív pályázatra készülve, az egyénileg elkészített magmandalákból közösen, ÉLETFÁT készítettünk. A munkát megelőzte az anyaggyűjtés, melyben igen aktívan kapcsolódtak be a gyerekek és a szülők. Sokféle természetes anyagot, magvakat, leveleket, virágot készítettünk elő. Ezekhez a munkákhoz faragasztót, vagy barkács ragasztót használunk, mert a nehéz terméseket csak ezek tartják meg. Az alkotások készítésénél már tudják a gyerekek, hogy én annak örülök, ha mindenkié „másképpen lesz szép”. Ösztönzöm őket, hogy ne a másik gyerek munkáját másolják, hanem saját ötleteket valósítsanak meg. A kész mandaláját, mindenki elhelyezhette a fa ágain, így lett az egyéni munkákból egy közös alkotás.
Mandalafa, életfa |
A gyerekek jöttek rá, hogy a saját készítésű „varázsdobozunk” (mely egy doboz sarka három tükörrel), szintén mandalákat készít. Ajánlom az elkészítését minden óvónőnek és szülőknek otthon is, hiszen bármilyen témakörben, színekben és formákkal varázslatos képeket hozhatunk létre. Elkészítése nagyon egyszerű. Egy kartondoboz egyik sarkában alulra és a két álló oldalra négyszögletes tükröket ragasztunk. Amit alulra pakolunk, az megnégyszereződik. Kezdődhet a móka!
Március 15-re készülve születtek az alábbi alkotások melyhez felhasználtunk üvegkavicsot, pom-pont, szivacslapból kinyomott formákat. Természetesen most a lényeg a nemzeti zászló színein voltak. Csak piros-fehér-zöld dolgokat kaptak a gyerekek. A végeredmény egy kreatív kokárda lett.
"Most szép lenni katonának..." hangolódás nemzeti ünnepünkre |
Január végén, mikor a sarkkörön élő emberekkel és állatokkal ismerkedtünk, jeges-csillogós képeket alkottunk, kék és fehér gombokból, apró kinyomott formákból, fültisztító pálcikából. ezüstösen csillogó apróságokból, üvegkavicsokból. A sokféle anyag minden gyereket nagyon vonzott, szinte mindenki elkészítette a maga hópelyhét. Ami ugye, egy mandala. Ezek a varázsdobozban készült alkotások is múlandók, hiszen nem vihetik haza, de mindig megcsodáljuk és legtöbbször le is fényképezzük ezeket, hogy a szüleikkel együtt örülhessenek a végeredménynek.
Jeges mókák |
Októberben, amikor a színpompás fákat csodáltuk a természetben, hazatérve faleveleket nyomtunk szivacslapból és azzal hoztunk létre szebbnél szebb képeket.
Szeretjük a fákat |
Az egyénileg készített mandaláknál, mindig arra ösztönzöm a gyerekeket, hogy gondolkodjanak olyan megoldásokon, ami másnak nem jutott az eszébe, kísérletezzenek, keressenek új lehetőségeket, ha jobb ötletük születik, bátran változtassanak.
A kreativitásnak és az önbizalom fejlesztésnek eme egyszerű, de nagyszerű lehetősége ne maradjon kihasználatlanul, hiszen egy kör alakú tálca, vagy asztal nagy valószínűséggel akad a közelünkben, ahol csodákat alkothatunk. Az alkotásokat ne célként, hanem eszközként fogjuk fel. Sokat segít abban, hogy a gyerekek észrevétlenül készségeket szerezzenek és az örömteli alkotás folyamata alatt, visszaszerezzék nyugalmukat, lelki békéjüket.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: