Utazás a Kincses szigetre
Borsod Abaúj Zemplén megyében, Miskolctól 20 km-re helyezkedik el Emőd város. Városunkban 1 óvoda működik, 2 épületben. Minőségi szakmai munka folyik és nyugodt, derűs légkör uralkodik az óvodánkban. Én Juhászné Csrefkó Rita vagyok, 20 éve dolgozom itt, mint óvó néni.
Fontosnak tartom, hogy a gyermekeknek minél több lehetőséget adjak a tapasztalatszerzésre. Kreatív, laterális gondolkodtatásra, a kreatív problémamegoldásra nagy hangsúlyt fektetünk a kolléganőmmel közösen. Szem előtt tartjuk a csoport fejletségi szintjét, és a differenciálás elvét. Változatos, játékos, élményekben gazdag tevékenységet tervezünk.
Sok a hátrányos helyzetű gyermek a csoportban, ezért minél több oldalról, komplexen tervezünk és így valósítjuk meg a feladatainkat, amelyek a következők: a hátrányos helyzetből fakadó lemaradások csökkentése, az önbizalom erősítése pozitív visszajelzésekkel, az önértékelés alakítása, a reális énkép kialakítása.
A gyermekeket sikerélményhez juttatjuk a fejlesztő játékok sokoldalú felhasználásával. Ezek a mindennapi életünk során valósulnak meg, minden tevékenységben lehetőséget biztosítunk a gyermekek fejlesztésére.
Csoportunk létszáma 29 fő és az utóbbi 4 évben megfigyelhető az a tény, hogy a fiúk aránya nagyobb, mint a lányoké. Különböző tanulást segítő didaktikai módszereket alkalmazunk, mint például a drámajátékok, melyek közül egyet meg szeretnék itt osztani. Több éves tapasztalatom, hogy a gyermekek a jobb- baloldal differenciálását nagyon nehezen sajátítják el ezért találtam ki ezt a játékot. Nagyon szeretik ezt a tevékenységet, azóta is gyakran kérik, hogy utazzunk el a "Kincses szigetre." Így játékosan elsajátítják, gyakorolják a jobb- bal differenciálását és a téri tájékozódást.
A tevékenység irányítója: Juhászné Csrefkó Rita
A tevékenység helye és ideje: Szivárvány csoport, 2016.10.18
Korcsoport: Osztatlan, vegyes életkorú
A tevékenység megnevezése: Matematikai tartalmú tapasztalatok
A tevékenység témája, tartalma: A test oldaliságának gyakorlása, jobb- bal differenciálása térben, testséma, reális énkép alakítása, téri tájékozódás fejlesztése, irányok, névutók.
A tevékenység célja: Testséma fejlesztés, jobb-bal differenciálás, téri tájékozódás, gondolkodás, figyelem fejlesztése.
Képesség és készségfejlesztés: Vizuális, auditív figyelem fejlesztése, tolerancia fejlesztés, szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztés.
A tevékenység feladatai: Térben a mozgások fejlesztése, test oldaliságának gyakorlása, kommunikáció, metakommunikáció fejlesztése.
Nevelési feladat: Egymáson való segítés, közösségi érzés fejlesztése, csoportkohézió erősítése.
A tevékenység előzménye: Reggeli játékidőben, közösen egy nagy kalóz papagáj bábot készítettünk.
Szervezeti keret: Kötetlen.
Munkaforma: Mikrocsoportos, egyéni.
Módszerek: beszélgetés, dicséret, ellenőrzés, értékelés, ellenőrzés, drámajáték, szituációs játék.
Eszközök: Kincsesláda tele kinderfigurákkal, papagájbáb, székek, kendők, színes nyomda (testre alkalmazható),kalóz kapitány sapka.
Előkészületek:
Szervezés: Kiszellőztettem a csoportszobát, előkészítettem az eszközöket. Szőnyegen nagy helyet biztosítottam /hely, légkör, eszköz biztosítása/.
Motiváció: Szőnyegen játszó gyerekek körébe mentem a közösen elkészített papagáj bábbal /figyelemfelkeltés, pozitív élmény felhasználása: ők készítették a madarat/. Kálózokról beszélgettünk.
Játék: Hova száll a madár? Melyik testrészedet érinti? (Differenciálás: 3-4 éveseknek segítséget adtam a testrészek megnevezésénél.) /szókincsbővítés: testrészek ismerete, neveinek gyakorlása, fantázia, beleélő képesség fejlesztése./
Megvalósítás:
1. Felajánlottam nekik, hogy utazzunk el a "Kincses szigetre", miután a madár mindenki egy-egy testrészét végig "repülte" és üdvözölte őket! /szervezés: székek körbehelyezése a szőnyegen, kalózkapitány sapka fölvétele/ Közösségi nevelés: Egymásnak segítsenek a székek rakásában.
2. "Hajóra szállás! Megpecsételem a kalózokat!"
Jobb kézre mindenkinek 1 pecsét (a jobb kézfejre)
"Add a jobb kezed, így szállhatsz föl a hajóra!"
"Elindulunk, hullámzik a tenger! Ha azt mondom, mint kalózkapitány, hogy hullám jobbra, akkor átülsz a jobb kezed felé lévő székre (ami pecsétes). Ha azt mondom, hogy hullám balra akkor átülsz a bal kezed felől lévő székre (amin nincs semmi). Ha azt kiáltom, hogy özönvíz, akkor mindenki, mindenkivel helyet cserél."
Többször eljátszottuk, majd átadtam a kalózkapitány sapkát a legügyesebb kalóznak, aki nem tévesztett. Ezután ő adta az utasításokat.
3. Megérkeztünk a "Kincses szigetre." Kikötöttünk. /szervezés: kincsesláda elhelyezése/
"Ki kell szállni egyenként a hajóból és a saját kincsedet meg kell keresned." - Átveszem az irányítást (kalózsapka). Minden gyermeknek ki kellett menni a csoportból. Ekkor elrejtettem a kincseket a csoportszobában.
Amikor bejöttek (a többiek hívó jelszavára, amit előzetetsen megbeszéltünk), én mint kalózkapitány utasításokat adtam nekik, hogy mere menjenek, mennyit lépjenek a kincsig. Aki megszerezte a kincsét, visszaült a kalózhajóra és segített a társainak megszerezni a kincset, miután mindenki megtalálta azt, visszautaztunk a hajónkkal.
4. Visszautazás. Nagy hajóval jöttünk át... c. dal eléneklésével visszaérkeztünk az óvodába. A dal éneklése közben kézfogással jobbra, balra dőltünk.
Tevékenység lezárása, átvezetés, továbblépés: Felajánlottam nekik, hogy készítsen mindenki magának egy - egy kalózmadarat, aki vigyáz a kincsére.
- Ujjbáb készítése /finommotorika, kézügyesség fejlesztése, esztétikai érzékük, fantázia fejlesztése a báb készítése során/.
Összegzés, reflexió:
A tervezésemnél a csoportom fejlettségi szintjét figyelembe vettem, ez alapján választottam a módszereket. A motivációm felkeltette a gyerekek figyelmét, mivel a csoportom nagyrészt fiúkból áll, érdekli őket a "kalózos" téma.
Előzőleg egy "kalóz madarat" készítettünk a gyerekekkel és a testséma fejlesztése érdekében a "Hova száll a kalózmadár" játékot játszottuk. Testrészek neveinek gyakorlása volt a célom. Miután mindenki testrészét érintette a madár, felajánlottam nekik, hogy utazzunk el a "Szigetre".
A gyermekek érdeklődőek voltak, differenciáltam a jobb kezük pecsételésénél, és a kicsiknek segítettek a nagyok a jobb kéz kiválasztásában. A bizonytalan gyermekeknek még kendőt is kötöttem a jobb kezére, hogy feltűnőbb legyen a jobb irány.
A fokozatosság, az egyéni bánásmód elvét végig szem előtt tartottam. Nagyon tetszett nekik, hogy jobbra, vagy balra kellett ülniük a hullámzás közben. Az özönvíz miatt mindig jókedv kerekedett.
Ellenőriztem, értékeltem, dicsértem őket, ezzel is fönntartva a játékkedvet, a legjobban teljesítő kisgyermek jutalma pedig a kalózsapka volt. Utána ő irányította a játékot. Majd amikor odaértünk a "Szigetre", megbeszéltük a jelszót, amire bejönnek a gyerekek, majd a játékszabályokat tisztáztuk.
A kincs elrejtése után irányítottam őket, irány és lépésszám megadásával, pl.: Fordulj balra és lépj előre ötöt. Aki megszerezte a kincset, az segített vagy szurkolt a többieknek, miután leült a hajóra a helyére. A közösségi érzékük, a csoportkohézió erősödött.
Differenciáltam a gyengébben teljesítőknél és a 3-4 éveseknél, ők párosával mehettek a kincset keresni. Természetesen ők két kincset találtak. A dal éneklése után felajánlottam nekik az ujjbáb készítését. Örömmel elfogadták és együtt készítettünk "kalóz madarat", aki vigyáz a kincseikre. A tervezett célokat, feladatokat, fejlesztéseket megvalósítottam. Nagyon tartalmas tevékenységet folytattunk le. Nagy élmény volt a gyermek számára, hiszen a héten, több napon is kérték ezt a játékot, szívesen, örömmel játszották. Volt olyan kisfiú is, aki nem engedte lemosni az anyukájának a pecsétet, mert ő még otthon is kalóz maradt.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: