SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreativitás Horvátország óvodáiban

Norbertné Ángyán [cikkei] - 2016-11-11
Tekintsünk ki és ismerjük meg, hogy a szomszédos Horvátországban hogyan, milyen formában, milyen kreatívan dolgoznak az óvónők, a kollégáink.

Horvátországban még 20-25 évvel ezelőtt háború zajlott és volt olyan időszak is, amikor az oktatási rendszerük nem működött. Azonban a mai időkben új paradigma látszódik kirajzolódni a horvát iskola előtti azaz az óvodai nevelésben, oktatásban.

Az óvodai programjának hivatalos neve: „Zakon o predškolskom odgoju i naobrazbi” (fordítás: Törvény az iskola előtti nevelésről és oktatásról), 2014. januárjában jelent meg a végleges formájában, és a dokumentum foglalkozik a gyermek komplex fejlesztésével, oktatásával és a gyermekek kompetenciájának fejlődésével. Mint értéket felsorolja a tudást, toleranciát, identitást, felelősséget, autonómiát és a kreativitást.  Az óvoda a gyermek kreatív gondolati feldolgozására különböző lehetőségeket biztosít. Ösztönzi a gyermekek divergens gondolkodását mindenféle tevékenységben, a tanulási területeken, és a kommunikációban. Lássunk erre néhány példát.

Horvátországban az óvodákban igyekeznek minden helyiséget kihasználni, még a folyóson is elhelyeznek játékokat, kialakítanak játéksarkokat. A megfelelően kialakított sarkokban, ahogy ők hívják őket „centar”-ban is játszhatnak a gyerekek. Elegendő és különböző fajtájú  eszközöket helyeznek ki az óvónők. A sokféle eszközök kihelyezése a gyerekekre olyan hatást vált ki, hogy felfedezze és megoldja a feladatot, problémát.
 


Az óvónők sok természetes alapanyaggal készülnek a foglalkozásokra, kezdeményezésekre, a játékra. A csoportszobák bővelkednek a strukturált és strukturálatlan anyagokban, amelyek azért érdekesek, mert könnyen ösztönzőleg hatnak a gyerekekre. A cél az, hogy saját maga fedezze fel és csodálkozzon rá a dolgokra amelyek őt körülveszik, azért mert a gyermekek különösen érzékeny a környezet információira, azokat maga módján értelmezi. 

Horvátországban már az óvodában  játékosan a gyerekek előtt vannak a betűk és a számok. Így egy 6 éves már ismeri a számokat, betűket, de természetesen nem elvárás, hogy olvassanak. Az óvónő kreativitásától függ, hogy milyen játék során mutatja be a betűket, számokat, amelyek a nap minden szakában jól látható helyen vannak kihelyezve a csoportban. Az óvónők saját készítésű játékokat prezentálnak a gyerekek számára.
 


A pedagógusok nem direkt módon tanítják meg a gyereket az írásra, hanem játékosan, hiszen tudjuk, hogy a gyermek a játék során, észrevétlenül tanul. A polcokon kihelyezet hosszabb- rövidebb papír hengerek, papír kartonok különböző színben, sok fajta alakú tészták, műanyag dobozok, hengerek, műanyag kupakok vannak kihelyezve a polcra. A gyerekek a saját fantáziájuk alapján készíthették el a játékukat és a tevékenység közben is több információhoz juthattak. Az összegyűjtött anyagokból egy „tapintós fal”-at is lehet készíteni, így  a játék során finommotorikájuk, érzékelő képességük is fejlődik.






Horvátországban, ahol elegendő hely van a csoportszobában, ott egy otthonhoz hasonló sarkot alakítanak ki, ahol kanapékat, kis foteleket, ágyakat, szivacsokat esetleg játékcsapot és zuhanyzót is elhelyeznek. Így a sarok sok aspektusból hasonlít az otthonra, ami biztonságot, kényelmes érzést, hovatartozást biztosít a gyermek számára.

Az óvónők úgy vélik, hogy szükség van arra, hogy jobban megismerjék a gyerekeket, az ő aktív, kíváncsi, intelligens lényüket, mert csak így fognak tudni minőségi nevelést, oktatást végezni. Azért tartják fontosnak a játékos tevékenységet, mert a gyermeket pont ez fogja ráirányítani a probléma-megoldó, azaz divergens gondolkodásra.  Ebben a tekintetben beszélhetünk kreativitásról és annak fejlesztéséről. 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Mit tehetünk, ha folyamatosan romlik a gyermekünk szeme?

A gyermekek látása világszerte egyre rosszabb, és ennek egyik egyértelmű oka a képernyő előtt töltött idő növekedése. Egy globális tanulmány szerint az utóbbi években egyre több gyermeknél jelentkezik miópia, más néven rövidlátás.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja