SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel

Simonné Ildikó [cikkei] - 2016-11-09
Fedezzük fel mennyi mindenre felhasználhatjuk ezeket a gyerekekkel közösen készített bábokat, milyen sok új ismeretet szerezhetnek a bábok készítése, és a velük való játék során!
Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel

Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel! Fedezzük fel mennyi mindenre felhasználhatjuk ezeket a bábokat, a gyerekek fejlesztése során. Óvodánkban a gyerekek 75 %-a hátrányos helyzetű, ezek a gyerekek beilleszkedési, önismereti, kapcsolatteremtési problémával és beszéd nehézséggel is küzdenek. Tapasztalataink, hogy a gyermekek kevés mesét hallgatnak, azt is részben televízión keresztül, amely nem mindig a legmegfelelőbb értékeket közvetíti, s nem kellő mértékben segíti a képzelet működését, a belső kép kialakulását, a beszédfejlődést. Gyermekversekkel, mondókákkal pedig szinte egyáltalán nem találkoznak az óvodán kívül.

A gyermekek - különös tekintettel az ingerszegény környezetből érkező gyermekek – figyelmét magával ragadja a bábok mozgása, beszéde, játéka; igénylik, és szívesen alkalmazzák mindennapjaikban az efféle játékot. Erre a gyermeki érdeklődésre alapoztam, amikor tudatosan egyre gyakrabban kezdtem beépíteni tevékenységeink közé a bábos, mozgásos szituációs játékokat, improvizációs játékokat.  A bábjáték során a megszemélyesítő, önkifejező játék által indirekt módon fejlődik a kisgyermek komplex személyisége. Miközben mozgatja, cselekedteti a bábot, mozgása összerendezettebb lesz, téri tájékozódása fejlődik.

A bábok elkészítése és mozgatása során jelentősen fejlődik finommotoros mozgáskoordinációja. Megfigyelhető a szervező- és az együttműködő-képesség fejlődése, összetartozás összedolgozás élményének átélése. Ezen túl a bábjáték helyes viselkedési mintákat, erkölcsi értékeket közvetít a gyermek felé, nagyon sokat segít a másság elfogadásában. A gyerekeknek bővül az aktív- és passzív szókincse. Sokat segít továbbá a félszegebb gyermekek beszédgátlásának oldásában.  A bábjáték gyermek megismerő tevékenységét, érdeklődését, figyelmét tartósan fenn tudja tartani. Önfeledten játszik, miközben észrevétlenül rendezi a külvilágból szerzett ismeretanyagot, s gyakorolja a logikus gondolkodást.


Hogyan is építtettem be az óvodai élet mindennapjaiba?

Alapanyagokat gyűjtünk /szülők is segítséget nyújtanak/, ismerkedünk az anyagokkal, válogatunk, rendezünk /matematikai tartalmú tapasztalatok szerzése/. Arra figyelünk, hogy miből, mit készíthetünk? Ezután a bábok készítése következik csoportmunkában, életkori és egyéni, és életkori sajátosságok figyelembe vételével /differenciálási szintek a bábok elkészítésében/. Majd az elkészült bábokat megszólaltatjuk, mondókázunk, énekelünk, beszélgetünk velük /improvizáció/. Továbbá tudatosan tervezett mesékhez, versekhez, és egyéb tevékenységekhez is /pl.: hangulatarcok – a gyermek aktuális érzelmeinek kifejezésére, megbeszélésére/ közösen készítünk bábokat. Általában a díszletet is közösen készítjük a gyerekekkel. Majd az elkészült bábokat elhelyezzük a csoportszobában, jól hozzáférhető helyen /bábsarokban/. Általában az asztali bábjátékot /paraván nélküli/ részesítem előnyben, így mesélés közben szemkontaktust tudok tartani a gyerekekkel.

Játékidőben a gyerekek szívesen előveszik ezeket a bábokat, és a feldolgozott mesét, verset, vagy egy önállóan kreált történetet játszanak, spontán bábjátszó csoportok alakulnak. Az egyszerűbb bábokat haza vihetik a gyerekek. A módszer megismertetése céljából egy „Jó gyakorlatot” is készítettem, melyet az évek során több óvoda is megismert, és adaptált.  Az óvodánkba –csoportomba- hospitálni érkezett óvó nénik megismerve ezt a módszert elismerően nyilatkoztak, és ma is használják, beépítik saját napirendjükbe a látottakat.

A szülők többségétől is pozitív visszajelzéseket kapunk. Örömmel mesélik, hogy csemetéjük milyen választékosan, átéléssel ad elő egy-egy versikét, mesét, éneket, magával ragadva szüleiket.



 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.

A szerkesztő ajánlja