SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Így fejlesztheted gyermeked koncentrációs képességét

Családinet [cikkei] - 2018-07-06
Hogyan taníthatom meg jobban figyelni, koncentrálni gyermekemet?
Így fejlesztheted gyermeked koncentrációs képességét

Sok gyermek nem tud koncentrálni, kellő mértékben figyelni. Enyhébb esetekben a képességeinél rosszabb jegyekben jelentkezik ennek hátránya. Rosszabb esetekben a tanulása annyira szétesik, hogy úgy érzi, hogy nem képes semmit megtanulni. A koncentráció hiánya nagymértékben rombolni fogja a saját önbizalmát az elszenvedett kudarcok miatt.


Mi a figyelem?

Azon folyamatok összessége, amelyek révén a szervezet a környezetnek azokat a mozzanatait dolgozza fel, amelyek az éppen folyó viselkedés vagy egy új viselkedés megindítása szempontjából lényegesek.
 

Milyen egy jól koncentrált állapot?

Ezt Csíkszentmihályi Mihály pszichológus írta le a legjobban. Ezt az állapotot nevezte Flow (áramlás) állapotának, mely a következő:
"Olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas: Az ember úgy érzi, hogy megszűnnek a mindennapi problémák, a gondok háttérbe szorulnak, az időérzékelés is megváltozik."
 

Mi a jó ebben az állapotban?

Ekkor a tanulás egy olyan magas fokát éli meg a gyermeke, mely lehetővé teszi számára, hogy hatékony legyen, nincsenek az eltékozolt percek, órák, csak a tanulás élvezete létezik semmi más!
 

Könnyű mondani, nehéz csinálni!

Igen. Életkori sajátossága a gyerekeknek, hogy a figyelmüket nem képesek hosszabb ideig koncentrált állapotban tartani. Egy felnőtt sem képes 40 percnél több koncentrált figyelemre. Egy alsó tagozatra járó gyermek esetén maximum 10-15 perc, egy felső tagozatos esetében 20-25 perc koncentrált figyelem várható el.

Ezért lenne hasznos, hogy a tanórák hosszát a gyermekek életkorához igazítsuk. Talán a pedagógusok számára is kevesebb lenne a fegyelmezési feladat.

De minden gyermek szeret önfeledten játszani, amikor szintén megszűnik tér, és idő, ez például egy olyan állapot, amikor a gyermeke flow állapotba kerül. Ugyanez az állapot létrejöhet olyan helyzetekben is, ahol a gyermek érzelmileg pozitívan kötődik az általa végzett tevékenységhez.

Tehát irreális elvárás lenne, hogy a gyerek a nyelvtan szóelemzéseknél tudjon a legjobb koncentrált állapotba lépni, mert érzelmileg nem kötődik hozzá pozitívan.
 

Mikor mondhatjuk azt, hogy egy gyermek figyelmetlen?
 

  • A gyerek figyelme könnyen elterelhető külső ingerek által.
  • A gyerek a feladatmegoldások közben nem figyel a részletekre, pedig tudja a megoldást.
  • A gyerek elhagy dolgokat.
  • A gyerek nem tud figyelni arra, amit mondanak neki.
  • A gyerek könnyen elfelejt dolgokat (edzés, dolgozat, házi, beadandó).
  • A gyermek nem képes játék közben a csapattársaira is koncentrálni.


Mit tehetünk, ha a gyermekünk nem tud figyelni, koncentrálni?


Mikor gyanakodjunk figyelemzavarra?

A figyelemzavarnak több fokozata van. A szülőkben komoly félelmek vannak azzal kapcsolatban, hogy az ő gyermeke esetleg hiperaktív, és azon aggódik, hogy az iskolában ezzel megbélyegzik a gyermekét.

A figyelemzavar nem egyenlő a hiperaktivitással. A hiperaktivitás fokozott túlmozgással, impulzív viselkedéssel is együtt jár.

Az, hogy ki figyelemzavaros vagy hiperaktív, mindig szakember döntse el!

Az iskola pedagógusa, vagy az óvónő nem képes eldönteni a probléma milyenségét, és súlyosságát. Gyanú esetén érdemes Nevelési Tanácsadóhoz fordulni, ahol a gyermekpszichológusok ezt pontosan meg tudják állapítani.
 

A figyelemzavar enyhébb formája viszont gyakrabban jelen van a gyerekek életében, mint gondolnánk

A koncentráció fejlesztése kifejezetten fontos az iskolai a helyzetekben. Ha a gyermek képes fejleszteni a koncentrációját, akkor a jegyei is egyre jobbak lesznek, és egyre többször szembesül azzal, hogy ő többre képes, mint gondolta.

Mit gondol, ha fejlődne a gyermeke figyelme, az mennyire hatna pozitívan az önbizalmára?
 

Hogyan fejlesszük gyermekünk figyelmét, ha nehezen tud figyelni, koncentrálni?
 

  • Addig ne kezdjünk bele vele való beszélgetésbe, míg ő nem fordít ránk teljes figyelmet. Amikor megszűnik a figyelme a beszélgetés során, csak azután folytassuk a beszélgetést, mikor ismét ránk figyel.
  • Egyszerű rövid mondatokban kommunikáljunk.
  • Ha figyelemzavaros, akár a legenyhébb formában is, ne betegségként, vagy megfordíthatatlan tényként kezeljük az ő állapotát.
  • Tanulás előtt legyen rend az asztalán, és a környezete lehetőleg legyen minél nyugodtabb, hogy a feladatairól kevésbé tudjon elterelődni a figyelme.
  • A tanulást nem kell egyben lehúzni. 15-20 perc tanulás, és 5 perc szünet, majd ismét tanulás üteme pontosan elegendő, és hatékonyabb.
  • Tanítsa meg a gyermekét beleélni abba az állapotba, hogy milyen jó érzés, amikor tud valamit, és sikere van, mindenkinek van konkrét esete, amikor ez sikerült. Emlékezzen rá.
  • Tanítsuk meg a gyermekünket rendszerezni a feladatait. A kialakult rendszerhez ragaszkodjunk, mert ez ad számára biztonságot.
  • Ha elfelejt valamit, ne cipeljük utána az iskolába, az ő életéért neki kell felvállalni a felelősséget.
  • Legyen egy ellenőrző listája, ha be kell pakolni, a tanszereit tantárgyanként rendezze külön mappába.
  • Legyen leckefüzete, még felsőben sem szégyen. Még mindig jobb, mint beégni a leckehiány miatt.
  • Bátorítsuk, amikor sikerül valami, mert gyakran azt érzi, hogy vele van a baj.
  • Ha kapkod a leckeírással, kérjük meg, hogy lassítson, mert még mindig jobb, mintha kétszer kell megírni, mert tele van hibával a figyelmetlenség miatt.
  • A dolgozatoknál kérjük meg arra, hogy hagyjon időt arra, hogy a végén átnézze a feladatokat, ne maradjon ki semmi.
  • Mikor tanul, tanuljon vizuálisan, képzelje el amit tanul. A legtöbb gyerek, aki nem tud kellő mértékben koncentrálni vizuális típus, ezért is kalandozik el könnyen a figyelme. Ha elképzeli, azt, amit tanul sokkal könnyebb neki egjegyezni.
  • Sportoljon, járjon olyan foglalkozásokra, melyek lekötik a figyelmét.
  • Minél kevesebbet nézzen TV-t, és kevesebbet játszon PS-n vagy számítógépen.
  • Hasznosak az esti beszélgetések, nyugodt zene, melyek eleve nyugtatóan hatnak rá.
  • És ami a jelenlegi ismereteim szerint még ennél is hasznosabb, hogy a gyermekeink érzelmi állapotát hozzuk olyan helyzetbe, melynek segítségével a koncentrációja automatikusan javul.


Tudod, miért működik legjobban az utolsó javaslat? Mert csak olyan pozitív érzelmi állapotban lehetséges jól tanulni, figyelni, melyben a gyermek jó érzi magát. Ezért a tanácsok mellett kiemelkedően hasznosnak tartom azon technikák ismeretét, melyek gyakorlásával ez a pozitív érzelmi állapot előidézhető, és fenntartható.

A Stresszkezelő Gyermek Tanfolyamokon számos ilyen technikát tanulhat meg a gyermeked. És vajon fogja-e alkalmazni? A tanfolyammal még nem ér véget semmi! Fontosnak tartom, hogy a gyermeke ne csak megtanuljon valamit, hanem folyamatos segítséget kapjon. Ezért a megújult tanfolyam esetében átadott segédanyagok abban fognak segíteni, hogy elmélyüljön az átadott tudás.

Forrás: boldog-gyermek.hu
Indexkép: flickr - amenclinicsphotos ac

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.

A szerkesztő ajánlja