SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

"Nem elég, ha tanulok a gyermekemmel?" - Amit a tanulási nehézségekről tudni kell szülőként

- 2017-03-24
A pedagógus jelzi a szülőnek, hogy gondok vannak gyermeke tanulási teljesítményével. A rossz osztályzatoktól, évismétléstől, bukástól való félelem sok fejtörést okoz a szülő számára.
Merre induljon, vagy mennyit gyakoroltasson a gyermekével? Ki ad választ arra, hogy miért kap gyermeke gyakran közepesnél gyengébb érdemjegyeket, kevés dicséretet az iskolában?
"Nem elég, ha tanulok a gyermekemmel?" - Amit a tanulási nehézségekről tudni kell szülőként

Hallani lehet, hogy van akinek tanulási nehézséggel, van akinek tanulási zavarral küzd a gyermeke.
Vajon ezek közül valamelyik igaz az én gyermekemre?
Vajon, ezek a kifejezések csak szinonímák egymással, vagy valójában különböző diagnózisok? Mást – mást takarnak?

A válasz tömören is megfogalmazható: Igen. Súlyosságuk, tartósságuk és kiváltó okaik is igen különbözőek.

De e kérdések még felvetnek újabbakat is, melyek megválaszolására íródott a cikk.


Mit kell tudni szülőként a tanulási nehézségről?

A tanulási probléma jelenségekhez kapcsolódó különböző terminológiák bár bekerültek a köznyelvbe, de pontos tartalmúk kevesek számára ismert. Az egyre konkrétabban megfogalmazott fogalmak, kifejezések a pedagógia, gyógypedagógia és határtudományaik körébe tartoznak.
A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség mozaikszóként BTM nehézség kifejezés, és konkrét diagnosztikus kategóriát jelent. Ebbe tartozik bele a tanulási nehézség, amelyet a közoktatási törvény és jó néhány rendelet is alkalmaz, sőt pontosan megfogalmazza azt az intézményi, fejlesztési feltételt is, amely a BTM nehézséggel küzdő gyermek ellátásban (különleges gondozásában) szerepet kap.

(Lásd: a közoktatásról szóló1993. évi LXXIX. törvény, 4/2010 OKM rendelet, 11/1994 MKM rendelet)

Ha a gyermeknek tanulási nehézsége van, ez érintheti az olvasási, írási, számolási folyamatokat egyenként is, vagy valamennyit.
Mindez, csak akkor derülhet ki, ha valahol megvizsgálják. Ehhez fel kell keresni a lakóhely szerinti nevelési tanácsadók valamelyikét. Ott dőlhet el, hogy a probléma milyen jellegű: például nem olyan súlyos, és nem olyan tartós, mint a tanulási zavar. Ugyanis ez az egyik lényeges eltérés a két terminológia között.
Ha azonban a tanulási zavar jön szóba, akkor is szakvéleményt készít a nevelési tanácsadó, és tovább küldi a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságnak.

A tanulási nehézségnél az elemi tanulási folyamatban való elakadás során nem sérül kórosan a tanulás egész, komplex pszichológiai folyamata. Azonban a tünetek sokfélesége miatt mégis részletes vizsgálata indokolt, mert így elkülöníthető az áldiszlexia például a tanulási zavaroktól (diszlexiától, diszgráfiától, diszkalkúliától) és a fejlesztés iránya, módja is így határozható meg.

Az utóbbi években egyre nő a tanulási nehézséggel küzdő diákok száma. Számos kutatás, hatásvizsgálat és törvényi rendelkezés született az okok feltárására és felismerésük, hatékony fejlesztésük elősegítése érdekében.

 

Mitől alakulhat ki a tanulási nehézség?

A tanulási nehézség az egyes tanulási területeken jelentkező funkciógyengeség, hátterében sokféle ok és háttér-történés állhat.

Ha valaki kezdettől fogva, az iskolakezdéstől gyengén teljesít, akkor gyakran az átlag alatti értelmi képessége miatt van, amely indokolja minden esetben az intelligencia tesztek elvégzését.
Ilyenkor a gyermek iskolai teljesítménye nem marad el lényegesen az intelligenciaszintje alapján elvárható teljesítménytől: mindkettő alacsony. Jellemzője a tanuláshoz szükséges képességek enyhe fejlődési késése, hiányossága. De ha egy jó tanuló teljesítménye visszaesik, akkor megint más lehet az ok. Egy tartós betegség, iskola-, környezetváltás negatívan hat a tanulási helyzetekre, a gyermek kommunikációjára, motivációjára, tanulási szokásaira. Eredhet a tanulási nehézség a családi (kevés ingert adó, elhanyagoló, nem motiváló), iskolai hatásokból, a gyakori hiányzásokból vagy az emocionális, pszichés, érzelmi (szülők válása, családi, iskolai konfliktusok...) problémákból.

Bármi is a kiváltó ok, átmeneti, korrigálható tanulási nehézség a következménye. Bár a tünetek a tanulási nehézség esetében hasonlóak a tanulási zavarhoz, annál enyhébbek, és feltételezhető az állapot visszafordíthatósága (reverzibilitása), a felzárkózás reménye.
 

Hogyan derülhet ki, ha a gyermekemnek tanulási nehézsége van?

18 éves korig a komplex pedagógiai, pszichológiai vizsgálatot a nevelési tanácsadók végzik, ahol a diákok képességállapotát, fejlődését vizsgálják, és a korábbi életszakaszból való orvosi-pszichológiai dokumentumainak ismerete mellett elemzik a tanítás- tanulás eredményességet, pedagógiai véleményt kérve a gyermek tanítóitól/tanáraitól.

A nevelési tanácsadóban történő vizsgálat a szülő, és az intézmények (nevelési-oktatási, családvédelmi, gyámhivatal) kérésére is indulhat. Ha az utóbbiak kérik, minden esetben tájékoztatják a szülőt azokról az okokról, amelyek alapján a gyermek fejlődésének segítésére a nevelési tanácsadó szakembereinek – pszichológus, gyógypedagógus, pedagógus, gyermek-szakorvos vagy gyermekpszichiáter – felkeresését javasolják. Hiszen a szülői kötelezettségek 2008-tól kibővültek a nevelési tanácsadáson, illetve még az iskolapszichológusi ellátáson való megjelenési kötelezettséggel.

Ha a nevelési tanácsadó tanulási, azaz BTM nehézséget diagnosztizál a gyermeknél, a tanuló a létszám számításánál két főnek számít az iskolában, és a közoktatási törvényben biztosított indokolt lehetőségek illethetik meg. Ezek az alábbiak lehetnek:

  • az iskolában vagy a nevelési tanácsadóban/egyéb intézményekben megszervezett fejlesztés, felzárkóztatás, fejlesztő foglalkoztatás, tehát nem elég csak a szülői odafigyelés,
  • indokoltság esetén a tantárgyak, tananyagrészek minősítése és értékelése alóli mentesítés
  • a tananyagban egyéni fejlettséghez igazodó továbbhaladás lehetősége,
  • első évfolyam két tanév alatt történő teljesítése.

A nevelési tanácsadó feladata a felsoroltak megszervezése, ellenőrzése és a fejlődés kontrolálása mindaddig, amíg a nehézség fennáll, vagy a szakvélemény érvényessége szükségessé teszi.
A nevelési tanácsadó szolgáltatásainak igénybevételére minden gyermek ingyenesen jogosult.
A tanulási nehézség hátterében álló problémák kezelésébe bevonhatóak a körzetben lévő gyermekvédelmi intézmények, családsegítő központok, gyermek-ideggondozók is.
Az ellátásba bekapcsolódhatnak a szülő kérésére intézményünk, a Fővárosi Beszédjavító Intézet szakemberei is.

A szülő számára megnyugtató legyen az, hogy gyermeke tanulási nehézség problémája legyőzhető, célzott beavatkozással eredményesen kezelhető.
Az eredményesség feltétele, hogy képes-e a gyermekért időben, bátran lépni, majd együttműködni, és egymást segíteni mindhárom kulcsszereplő: a szakember, a gyermekkel nap, mint nap foglalkozó tanító/tanár és a szülő.

Forrás: Fővárosi Beszédjavító Intézet
Fotó: Matt Molinari/flickr

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Így irányítja az életed egy manipulatív szülő

Így irányítja az életed egy manipulatív szülő

"A manipulatív szülők annyira ügyesen leplezik igazi szándékaikat, hogy gyerekeik állandó zavarodottságban élnek. Tudják, hogy becsapják őket, de nem tudnak rájönni, hogy hogyan."
Elhunyt a kisfiú, aki azt játszotta az iskolai kiránduláson a barátaival, hogy ki tud tovább a víz alatt maradni

Elhunyt a kisfiú, aki azt játszotta az iskolai kiránduláson a barátaival, hogy ki tud tovább a víz alatt maradni

A 13 éves Áront a baleset után sikerült újraéleszteni, ám pár nap múlva életét vesztette. Édesanyja elmondta a híradónak: a kisfiú napok óta másról sem beszélt, annyira várta az iskolai kirándulást.
A kóros soványság továbbra is elvárás a divatszakmában

A kóros soványság továbbra is elvárás a divatszakmában

A divatmodellek csaknem 90 százaléka vélekedik negatívan a testéről, és több, mint kétharmaduk szigorúan kontrollálja, mit és mennyit eszik a Semmelweis Egyetem új, világszinten is egyedülálló nemzetközi kutatása szerint. Ez az első ilyen mélységű kvalitatív felmérés a témában, melyben a válaszadók majd’ 90 százalékáról az is kiderült, hogy túlságosan sovány, az elmúlt évek ún. "plusz méretes", azaz "test pozitív" divatmozgalma ellenére. A kutatók a szélsőséges szépségideálok mentálisan és fizikailag is káros hatásaira hívják fel a figyelmet, melyek evés- és testképzavarhoz vezethetnek, és nem csupán a modelleket, hanem a rájuk példaképként tekintő fiatal lányokat is érintik.
8-9 éves gyerekekkel teli busz borult árokba Kőszegnél - osztálykiránduláson vettek részt

8-9 éves gyerekekkel teli busz borult árokba Kőszegnél - osztálykiránduláson vettek részt

A baleset során hatan könnyebben megsérültek, őket kórházba szállították.
3 éves, tündéri kislány tűnt el Budapesten

3 éves, tündéri kislány tűnt el Budapesten

Fonseca Lily átlagos testalkatú, hosszú, világosbarna hajú, barna szemű kislány, a XVII. kerületből tűnt el. A rendőrség azt kéri, hogy akinek van információja a kislány tartózkodási helyéről, az jelentkezzen.
A szerkesztő ajánlja