SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kutyával asszisztált foglalkozások jótékony hatása az oktatás-nevelés folyamatában

Antalka Zsoltné [cikkei] - 2016-10-28
Kutyaterápia fejlesztő és jótékony hatásai az óvodás (SNI) gyerekek fejlődésében.
Kutyával asszisztált foglalkozások jótékony hatása az oktatás-nevelés folyamatában

Kutyával asszisztált foglalkozások fejlesztő hatása az óvodában

Antalka Zsoltné vagyok Várpalotán élek és dolgozok. Többségi óvónőként kezdtem  szakmai pályámat 25 évvel ezelőtt. Azóta gyógypedagógusi és fejlesztő pedagógusi képesítést szereztem és eltérő tantervű intézmény (Bartos Sándor Óvoda, Általános Iskola és EGYMI), óvodai tagozat szakmai munkáját vezetem, illetve ezen belül a speciális óvodai csoportomat. A terápiás kutyák alkalmazása kezd egyre jobban elterjedni az országban. Számtalan tudományos tanulmány és felmérés bizonyítja a kutyák pozitív hatásait a fejlesztő foglalkozások folyamán.

Ezek vezéreltek engem, mint gyógypedagógus-óvodapedagógust, amikor nyolc évvel ezelőtt a sérült gyermekeket foglalkoztató óvodai tagozatunkon   ezt a módszert elkezdtem használni.
A Doktor Mancsok  Alapítványán keresztül találtam meg azt a felvezető szakembert Skobrák Helga személyében aki Shony nevű kutyájával tökéletes társam volt a fejlesztő fogalakozások felépítésénél. A kutyus megérkezésekor sok kisgyermek félelmét is le kellett győzni ahhoz, hogy közelébe tudjuk varázsolni és az ő segítségével fejlesztő helyzetet teremtsünk meg.
Ebben a helyzetben a gyermekek úgy dolgoznak, hogy nem érzik feladathelyzetben magukat, több a sikerélményük, nem szorongnak, az állat jelenlétének köszönhetően jól motiváltak, és magabiztosabbakká válnak.
A terápia folyamán sokkal magasabb a motivációs szintjük a kutya jelenlétében, így kedvvel, örömmel vesznek részt a foglalkozásokon, szívesebben végeznek feladatokat, melyeket  a kutyával való játéknak tekintenek. A terápiás kutya sokoldalú hatást fejthet ki a gyermekek fejlesztésében. A kutya, mint személyiségfejlesztő tényező hatással van a gyermek szociális- és érzelmi fejlődésére, elősegíti a társas kapcsolatok kialakítását, azok alakulását. Javítja a gyermekek önértékelését. A kutya motiváló erő a gyermekek számára, aki elősegíti a gyermeknek a feladatra való figyelmének összpontosítását, így a tanulásra jobban motivált gyermek nagyobb előrehaladást érhet el.

A csoportomban autista, beszédfogyatékos enyhe és középfokban sérült, mozgássérült kisgyermekek jártak és járnak. Fontosnak tartom a mai napig olyan módszerek és eszközök becsempészését a hétköznapok oktató-nevelő munkájába, amelyek által a gyermekek különleges és nem mindennapi módszerek és lehetőségek által fejlődnek. Nagyon sok olyan élménnyel gazdagodtam a nyolc év alatt, amely egyszerre volt szívmelengető és egyszerre volt humoros.

Előfordult, hogy a terápiás helyzetben olyan kisgyerekünk szólalt meg hosszú hónapok után a kutya jelenlétében, aki addig megkésett beszédfejlődéséből adódóan nem beszélt és a kutyaterápiának köszönhetően beszéde beindult. De olyan humoros helyzet is előfordult, hogy egy autista kisfiú a foglalkozás közben megharapta a kutyust. Ezt Shony egy rezzenés nélkül tolerálta. A foglalkozásokat mindig igyekszem az éves tervhez illesztve felépíteni. Ezt azért tartom fontosnak, hogy ne csak fejlesztést, hanem tananyag átszármaztatást, ismeret átadást is tudjak biztosítani a gyerekeknek. Egy-egy foglalkozás a játékos feladatokon keresztül kapcsolódik az adott tematikus egységhez. Az évszakok változásával a feladatok is változnak, kiegészülnek. A témákban elrejtve a fejlesztési területek stimulálása is megvalósul. A téri tájékozódás,a testséma fejlesztése, a beszédszervek tökéletesítése, fejlesztése, a szeriális észlelés, figyelem, memória fejlesztése mind-mind olyan terület ,melyek szinte minden foglalkozáson fejlesztés alá esik. A mozgáskészség fejlesztésére a kutyás terápián a természetes mozgáskészséget használva hozzuk helyzetbe a gyermeket

A kutyás terápia alkalmazási területei

sajátos nevelési igényű gyermekeknél

  • tanulásban akadályozott gyermekeknél,
  • mozgásban akadályozott gyermekeknél,
  • megkésett beszédfejlődés

súlyosan vagy halmozottan sérült gyermekek fejlesztése esetén

  • autista, vagy autisztikus tüneteket mutató gyermekek korai fejlesztése esetén,
  • tanulási zavarral küzdő gyermekeknél (diszlexia, diszgráfia),
  • hiperaktív, vagy fokozott mozgásigényű gyermekek fejlesztése esetén,
  • antiszociális, magatartászavar, vagy beilleszkedési problémákkal küzdő gyermek fejlesztése esetén (érzelem, empátia, szociális készségek fejlesztése)
  • nevelőszülőknél elhelyezett gyermekek szocializációjának elősegítése

Tevékenységek alapján

  • Prevenció
  • Reedukáció
  • Habilitáció
  • Rehabilitáció
  • Részképesség fejlesztés
  • Terápia

A kutyás terápiákon alkalmazható fejlesztés fő területei

  • motoros és orientációs képességek (testtudat kialakítása, alapmozgások és egyensúlyérzék fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, finommotorika, kognitív (megismerő) funkciók fejlesztése (érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás fejlesztése),
  • beszédfejlesztés, beszédmegindítás, artikuláció, logopédiai fejlesztés (fúvó, szívó, légző-gyakorlatok, artikulációs izmok erősítése)
  • szociális készségek

A terápia pozitív hatásai

Célzottan fejleszthető a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék, az izomerő, a nagymozgások, a taktilis és kinesztétikus készségek, szem kéz koordináció, szem láb koordináció, a térbeli és síkbeli tájékozódás, a saját testen való tájékozódás, a testséma, az önmagunkhoz való viszonyítás képessége, mely által jobban tudunk tájékozódni. 

A kutyával való közvetlen érintkezés stressz-csökkentő hatása révén, normalizálódik a vérmérséklet, a vérnyomás, a szívfrekvencia, a légzés és a pulzusszám, így oldottabb és a nyugodtabb állapotba kerül a gyermek. A görcsös izmok ellazulnak, a figyelem fejlődik. Olyan élményekkel gazdagodnak, melyeket a hétköznapi helyzetben ne élhetnénk át.
Egyfelől anyagi lehetőségei annyira szűkösek, hogy ezt a fejlesztő terápiás módszert sosem tudná a szülő megfizetni a gyermekének, másfelől sok   esetben a szülő saját félelmei egy új helyzettől,- akadályt gördítenek egy terápiás szituáció elébe. Sok év tapasztalata után miután én is megszereztem időközben a kutyával asszisztált foglalkozás vezetés jogosultságát is egy olyan módszert ismertem meg általa, mely azon túl, hogy változatos és egyedi olyan érzelmi töltést  hordoz magába, hogy szinte elő sem fordul olyan, hogy ne idézne elő pozitív fejlődést, elmozdulást a gyermekek.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja