A gyermek tanulása
Nem csak azzal segíti gyermekét, ha elmagyarázza az általa még nem értett feladatokat, de azzal is, ha megteremeti számára a tanuláshoz szükséges ideális környezetet. A tanulási szokások kialakítása az első években a legfontosabb, a gyermek a későbbiekben is így fogja elsajátítani a tananyagot. Azok a gyerekek, akik megszokták, hogy nagycsaládban élnek, mindig nagy a zaj körülöttük, később sem igénylik majd a teljes csendet a tanuláshoz.
Hogyan tanul a gyermek?
Minden gyermek másként tanul. Van, aki a képes magyarázatok, az illusztris példák által érti meg a tananyagot, míg mások számára elegendő az olvasás. Egyes gyerekek igénylik a szülő jelenlétét és segítségét a tanulásban, míg mások ezt ellenőrzésnek veszik, s inkább önállóan dolgoznak. A szülő feladata elsősorban az, hogy elfogadja gyermeke igényét. Ha önállóan szeret tanulni, s eredményei megfelelőek, nem szabad rákényszeríteni a szükségtelen segítséget.
Ha azonban segítségre van szüksége, a szülő fontos szerepet kap a tanulásban. Ez olykor nehéz feladat, hiszen felnőtt fejjel egyszerűbb, hétköznapibb módon oldjuk meg a feladatokat, az iskolában azonban ragaszkodnak a formalitásokhoz. Ügyelni kell rá, hogy a szülő az iskolai elvárásoknak megfelelően tanítsa gyermekét. Az első évek a legfontosabbak, ezért a gyermekek ekkor igénylik a legtöbb odafigyelést, s a szülői hátteret.
Az első évek tapasztalatai a későbbiekben is elkísérik a gyermeket. Ha ebben az időszakban jó eredményeket ér el, s számíthat a szülő dicséretére, a későbbiekben sokkal szívesebben tanul, s nem kötelezettségként, hanem lehetőségként látja majd a tanulást.
Tanulás az első
Sok szülő először a házi feladatokat végezteti el gyermekével, s csak aztán foglalkozhat játékkal. Tapasztalatból tudjuk, hogy a kötelezettségeket általában mindenki kerüli, vagy legalábbis nem végzi el szívesen a kötelező feladatokat. A gyermekekre ez sokkal inkább igaz, mint a felnőttekre. Ha azonban nem tűnik kötelezőnek a feladat, vagy akár szórakoztató is lehet, akkor biztosan nem kerüli el a hasonló teendőket.
Érdemes a jó eredményeket dicsérettel, vagy kisebb ajándékokkal jutalmazni. Ez a gyermek számára motivációt jelent, szívesebben tanul, vagy végzi el házi feladatát, ha tudja, hogy megéri. Egy kisgyermek még nem érti, hogy a tanulás később könnyű megélhetést jelent, ezért elérhető jutalmakat, célokat kell elé tűznünk, mely segíti a tanulásban. Legyen az egy látogatás az állatkertben, vagy csak egy szelet csokoládé, mindenképpen megtanulja, hogy a kötelezettségek elvégzéséből előnye származik.
A környezet
Vajon jobb, ha megy a TV, vagy halk zene szól? Vagy az a gyermek érdeke, hogy minél nyugodtabb környezetben tanuljon? A kérdésre nincs egyértelmű válasz, minden gyermek számára más környezet az ideális. Van, aki jobban szeret a megszokott háttérzajban (éneklő kistestvér, mosogató anyuka) tanulni, míg más inkább a teljes nyugalmat igényli.
Egy dolog biztos, ha olyan műsor megy a televízióban, mely a gyermeket érdekli, az elvonja a figyelmét a tanulástól. Ez esetben érdemesebb hagyni, hogy megnézze kedvenc meséjét, és csak ezt követően nekilátni a tanulásnak. A gyermek sokkal szívesebben tanul, ha az nem a legkedveltebb meséivel egy időben zajlik.
A kisebb gyermekek nem tudnak hosszabb ideig egyetlen feladatra koncentrálni, ezért figyelmük hamar elkalandozik. Nem szabad megtiltani, hogy időnként szünetet tartsanak a tanulásban. Ha egedül is boldogulnak feladataikkal, ne erőltessük a segítséget, hagyjuk, hogy önállóan dolgozzanak. A környezet kialakításánál vegyük figyelembe igényeiket. Ha a zene nem zavarja (vagy éppen segíti) a tanulásban, ne tiltsuk meg a rádiózást. A gyermek igényeit figyelembe véve a szülő megalapozhatja gyermeke jövőjét, s megtaníthatja arra, hogyan szeresse a tanulást.
Közösségi hozzászólások: