SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gondolatok a környezettudatos nevelésről - 1. rész

Családinet [cikkei] - 2010-06-11
Gyermekünk elsősorban, a családból, azaz tőlünk vesz át magatartásmintákat, minket kérdez meg először, ha nem ért valamit. Nekünk kell nagyon odafigyelni, milyen példával járunk előttük, és mit válaszolunk feltett kérdéseire.

„Mindazt az értéket és szépséget, amit évmilliókon át a természet ránk hagyott, feladatunk megőrizni, védeni. Eközben kötelességünk fejlődni, az életünket jobbá tenni, a gazdálkodásunkat, a környezetünk védelmét és a másokért érzett felelősségünket egyszerre megvalósítani. Ez a fenntartható fejlődés. Ezt azonban magunknak is nap, mint nap tanulnunk kell, és annak érdekében, hogy a jövőben is így legyen, meg kell tanítanunk erre a gyermekeinket is. Minél előbb, annál jobb, és annál eredményesebb ez a törekvésünk. Most kell elkezdeni, hogy tudásunkat, félelmeinket, vágyainkat, akár a legkisebbeknek is átadva, környezettudatos felnőttekké neveljük őket.” (Ezek a Fürkész óvodai környezetvédelmi nevelési program bevezető gondolatai).

Meg fogtok lepődni, Kedves Szülők, a környezettudatos magatartás kezdetben nem is annyira tudatos a gyermeknél, inkább ösztönös. Gondolom, megfigyeltétek, amikor úgy másfél, kétéves kor körül a kis tipegő manócska mindent felszedett, amit a földön talált és kidobta a szemétbe, rendszeresen becsukta a nyitva hagyott ajtókat, vitte a papucsot apának, amikor hazajött a munkából, szeretett „rendet tenni” a fiókokban.
A pici ilyenkor még csak utánoz minket, nem tudja igazán, miért is hajt végre egy cselekvést, egyszerűen tőlünk látja. Úgy tűnik, a kisgyermek sokkal szervesebb kapcsolatban áll a természettel, mint a felnőttek, ösztönösen igyekszik alkalmazkodni hozzá.
Amikor kirándultunk, elég könnyen meg lehetett értetni óvodás korú gyermekeimmel, hogy ne tépjék le a virágokat, ne hozzák haza emlékbe, mert otthon csak elhervadnak, itt pedig még hetekig díszítik a rétet, a fákat. Amikor kisfiam percekig pancsolt a kagylóban és élvezte, hogy egyedül használja a vízcsapot, meg lehetett neki magyarázni, hogy ne pocsékolja a vizet, mert, ha egyszer elfogy a Földön az ivóvízkészlet és ő szomjas lesz, nem lesz mit innia.
 
4-6 éves korban a gyerekek már erősen érdeklődnek a természeti jelenségek iránt. Gyorsan felfogják a víz körforgását, hogyan keletkezik a zivatar, miért vannak éjszakák és nappalok, hogyan termelődik az elektromos áram. Szívesen néznek természetfilmeket, már érdeklik őket az emberi test működését bemutató filmek is.  

Amikor óvodás lesz a csemeténk, már könnyebb dolgunk van, hiszen a nevelési program már tartalmazza a természetes környezet iránti felelősség alapjainak kialakítását. A gyermekek tavasszal babot és más magvakat csíráztatnak, vetnek el. Locsolják a csoportszobában a növényeket, palántákat ültetnek el, gondozzák a kertben létesített kis virágágyat. Nyáron sok időt töltenek a szabadban, megfigyelik, hogyan érnek be a gyümölcsök, - amennyiben vannak - az óvoda udvarán. Egyes intézményekben már próbálkoznak a szelektív szemétgyűjtéssel, gyűjtőtartályt is helyeztek el a kimerült elemek, akumlátorok részére. Ősszel az ovisok segítenek leszedni a gyümölcsöt, összesöpörni a lombot. Terméseket gyűjtenek (városban ezt a szülők hozzák be), képeket, figurákat készítenek az ősz kincseiből.
Télen rajzolnak, hajtogatnak, ragasztanak mindenféle csodákat. A legolcsóbb és legkedveltebb óvodai „taneszköz” a papír, amely szintén környezetkímélő megoldás. A gyermekek természethez való kötődésének kialakításakor az óvónénik a zenét, irodalmat is segítségül hívják. A gyermekek megzenésített verseket hallgatnak, mozgásos játékokhoz dalokat énekelnek állatokról, növényekről, verseket tanulnak meg, és a témába vágó meséket hallgatnak meg pl. a délutáni csendespihenő alkalmával.

Az általános iskolák nemzeti alaptantervében célkitűzésként szerepel a gyermekek környezettudatos nevelése, hiszen a fenntartható fejlődés a jövő generáció kezében van. Mi már annyira elrontottuk a Földanyánk kínálta életfeltételeinket, hogy a pusztulási folyamat szerintem csak akkor állítható meg, ha az egyes ember szintjén megváltozik a közvetlen és tágabb környezetünkhöz való viszonyulás, és az egyes ember konkrét cselekedeteiből kiindulva képes lesz levonni azok bioszférára gyakorolt hatását.  
Ezek tehát a NAT célkitűzései:


„A tanulók váljanak érzékennyé környezetük állapota iránt. Legyenek képesek a környezet sajátosságainak, minőségi változásainak megismerésére és értékelésére”; a természet és ember alkotta értékek megőrzésére; a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességeik felismerésére, jogaik gyakorlására; alakuljon ki bennük vonzó jövőkép, amely elősegíti a környezeti harmónia létrejöttéhez szükséges életvitel, szokások kialakulását és a környezet iránti pozitív érzelmi viszonyulások megerősödését. A környezet ismeretén, személyes felelősségen alapuló környezetkímélő magatartás egyéni és közösségi szinten is legyen a tanulók életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv.”

A kisiskolások órarendjében szerepel a természetismeret tantárgy, ahol tovább folytathatják a pedagógusok a természetes és épített környezet iránti felelősségérzet kialakítását, az ismeretek elmélyítésével, valamint sok-sok gyakorlati példa és tevékenység segítségével a kisdiákok körében. Rajzversenyeket rendeznek, ahol pl. a gyermekek, bemutatják lakókörnyezetüket, gyümölcsöt, zöldséget visznek az órára, ahol megbeszélik mikor, hol terem, milyen fajta termés milyen vitamint tartalmaz, milyen formában fogyasztható. Az egészséges életmódhoz is adnak tanácsot a tanítónénik. Szinte minden iskola szervez nyári táborokat, a tanévben pedig erdei iskolát. Ezek az alkalmak a természeti környezet játékos megismerésén túl erősítik az osztályközösséget is.

Léteznek ma már ún. ökoiskolák is, ezek hangsúlyozottabban törekszenek a környezetkímélő működés megvalósítására. Különféle környezetvédelmi tevékenységeket folytatnak, projektekben vesznek részt - akár a szülők bevonásával is.
Ilyen tevékenységek a szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás, tankert kialakítása, kirándulások szervezése a természeti környezet jobb megismerésére, állatvédelmi akciók, stb.

Némely iskolákban felső tagozaton beépítik az egyes tantárgyakba a környezetvédelmet és az egészséges életmódra nevelést. Van példa arra is, hogy a diákokat elviszik egy csomagoló üzembe, ahol megnézhetik, mi készül a szelektíven gyűjtött hulladékból. A diákok környezetvédelmi vetélkedőkön is részt vehetnek. Egyes intézmények felső tagozatán környezetvédelmi oktatást is építettek be az órarendbe.

A középiskolákban célszerű lenne, ha tudnák követni az alábbiakban ismertetett modellt:
A jó gyakorlatot a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola valósította meg:

  • Tanári munkaközösséget alakítottak a környezeti nevelés megvalósítására.
  • Sok tanórán kívüli szabadidős programot szerveznek a természetben.
  • Elnyerték az ökoiskola címet.
  • A tananyag feldolgozása során érintik annak természeti, környezeti vonatkozásait. Kémia órán tanítják a diákoknak az egyes anyagok környezetkárosító hatását, megmutatják a természetes anyagok jelentőségét. A biológia órákon kiemelt szerepet kap az egészséges életmód. Matematikában számos gyakorlati életből vett feladatot oldanak meg.
  • Táblákon figyelmeztetik a diákokat, hogy az osztályokban oltsák le a villanyt, csukják be az ablakokat.
  • Lombot komposztálnak, madáretetőket helyeztek ki.
  • Önkéntes tevékenységeket vállalnak a diákok állatmenhelyeken.
  • Csökkentették a papírfelhasználást a számítógépes adatfeldolgozással.
  • Megemlékeznek a környezetvédelmi világnapokról.
  • A diákok parkrendezésben is részt vesznek.
  • A környezeti problémák megoldásába a szülőkkel együttesen kapcsolódnak be a tanulók.
  • Rendszeresen mérik a levegő és a víz minőségét környezetükben.
  • Az iskola egészségnapoknak is otthont ad.
  • Környezetvédelmi versenyeket rendeznek a környék általános iskolásai részére, ezzel is a környezet iránti felelősségre nevelve a kisebbeket.


Jóllehet, minden középiskolának megvan a maga profilja, és korlátozottak a lehetőségeik. Mégis, ha csak a felét megvalósítanák a felsorolt módszereknek, máris környezettudatosabb szemléletű, jövőjükkel sokkal többet törődő felnőttek válnának diákjaikból.

A második részben a környezettudatos családi nevelésről lesz szó.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Élelmiszerek, amelyek felerősíthetik a menopauza tüneteit

A táplálkozás nagy jelentőségű lehet a menopauza tüneteinek enyhítésében, a csontritkulás, a hízás és más negatív egészségi következmény mérséklésében. De nemcsak arra érdemes figyelni, mi legyen a tányéron, hanem arra is, mit érdemes elkerülni. Imre Noémi, a Nőgyógyászati Központ dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember Msc ez utóbbi témáról beszél.

Most érdemes kivizsgáltatni a pollenallergiát!

Akár már februárban is jelentkezhetnek a szezonális pollenallergia tünetei, de még nem késő, hogy kivizsgáltassuk magunkat. A szezont a mogyoró virágzása nyitja, majd azt követi az éger, a kőris, a nyír, a nyár és a tölgy. A bőrön végzett úgynevezett prick-tesztet érdemes a tünetmentes időszakban és az antihisztamin készítmények szedése előtt elvégeztetni - mondja dr. Kraxner Helga, a Semmelweis Egyetem Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika adjunktusa.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja