Óvodás lett a gyermekem!
![Óvodás lett a gyermekem! Óvodás lett a gyermekem!](/gallery/thumbs/r_2009-01-12_children_w680_h0.webp)
A gyermek közösségbe kerülésével új szakasz kezdődik a családok életében.
A gyermek viselkedése ebben a periódusban mélyreható változásokon megy át. A játékos, élénk képzelőerővel rendelkező háromévesből - betöltött hatodik életévében - iskolaérett gyermek lesz.
Jelentős változás következik be a testi fejlettségében, szociális magatartásában, a gondolkodás és a cselekvés sajátosságaiban.
Nevelési szempontból új - és addig nem gyakorolt - feladatokkal szembesülnek a szülők. Szociális szempontból az addig kizárólag csak a családra utalt apróság idegen környezetbe kerül. Meg kell küzdenie a beilleszkedés problémáival, az irányított szociális érzések (részvét, közös öröm, káröröm, irigység stb.) megtanulásával, a közösségi élet által elvárt magatartási minták elsajátításával.
Az óvodáskorú gyermek gondolkodása erősen totális jellegű. Nem képes a tárgyilagosságra. Miután nagy szerepe van az alkotó fantáziának, sok esetben nem tudja a valóságot és a fantáziaképet megkülönböztetni. Saját élményeit eltúlozza, időnként "füllent" (fantázia hazugság). Emlékezetük is meglehetősen labilis, így könnyen felléphetnek szubjektív emlékezeti tévedések.
Cselekvésükben két motívumnak van nagy jelentősége: a gyermek utánzási hajlamának és az önállóságra való törekvésnek. Ez a két tendencia bizonyos ellentétben van egymással, időnként feszültségeket szül. Az "én akarom" magatartás (ld. koragyermekkori dac) és az ebből adódó konfliktusok kezelése nem könnyű szülői feladat.
Ismerjük a Rousseau-tól származó mondást: a gyermek nem kicsinyített felnőtt.
Szülői magatartásunkat, viselkedésünket, döntéseinket segíti az a szemlélet, mely azt sugározza, hogy a gyermek nem egyszerűen kevesebbet tud, mint a felnőtt, hanem másképpen, sajátosan gyermeki módon látja, érzi, gondolja, éli meg a világot és benne önmagát.
Hogy gördülékennyé tegyük ezt a folyamatot, és minél kevesebb problémával hidaljuk át a gyermek óvodába kerülését, érdemes mélyrehatóbban elmerülni a témában.
A fenti kérdésekkel foglalkozik a PszichoFészekben induló Szülőcsoport "Óvodás lett a gyermekem!" címmel, amely kéthetente az óvodáskori problémák kezelésével foglalkozik.
Családinet hozzászólások:
Mit egyen a vizsgázó diák?
Adjunk mobiltelefont a gyereknek, vagy ne?
LEGOLVASOTTABB
![Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában](/m/?csnet_gallery=gallery/2024-12-04_mentokaszegediiskolanal.jpg.-.400.-.150)
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában
![Szamárköhögésem velőt rázó története](/m/?csnet_gallery=gallery/2024-12-11_nooxigenmaszkkal.jpg.-.400.-.150)
Szamárköhögésem velőt rázó története
![Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?](/m/?csnet_gallery=gallery/2024-12-06_magas-vercukorszint-reggelente.jpg.-.400.-.150)
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?
![Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?](/m/?csnet_gallery=gallery/2024-12-03_vizelet-vizsgalat.jpg.-.400.-.150)
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?
![Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!](/m/?csnet_gallery=gallery/2024-12-06_Igy-szedjuk-a-vitaminokat-nyomelemeket.jpg.-.400.-.150)
Közösségi hozzászólások: