A munkahelyi etika azon témakörök közé tartozik, melyeket nem lehet egyszerűen, néhány mondatba foglalva leírni. Léteznek módszerek a munkahelyi konfliktusok kezelésére és elkerülésére, azonban ezek sem nyújtanak teljes biztonságot a rosszindulatú munkatársakkal szemben.
Munkahelyünk, életünk fontos részét képezi. Mivel hazánkban még csak néhány tízezer ember dolgozik távmunkában, elmondhatjuk, hogy a legtöbb alkalmazott számára a munkahely jelenti a második otthont, ahol napjai legnagyobb részét tölti. Pontosan emiatt a jó-, vagy éppen rossz munkakörnyezet nagy mértékben befolyásolja az általános közérzetet, a családdal való kapcsolatot, s az egészséget.
Gyakran előfordulhat, hogy egy-egy kivédhetetlen munkahelyi konfrontáció után az alkalmazott "haza viszi" munkahelyi problémáját, ezzel fejfájást okozva a család többi tagjának is.
A munkahelyi etika nem más, mint korrekt hozzáállás munkatársainkhoz, alkalmazottainkhoz. Fontos, hogy akár vezetői-, akár beosztott szerepről van szó, felül tudjunk emelkedni mások hibáin, és az esetleges csalódásokon. Egy munkahely kiválasztásánál szinte soha nem tudhatjuk előre milyen környezetbe kerülünk, ugyanígy egy felső vezető is csalódhat az általa kiválasztott alkalmazottban.
Gyakran a pozícióféltés, irigység, vagy az alkalmazott negatív hozzáállása vezet konfliktushelyzethez. Némi toleranciával és kölcsönös igyekezettel ezek többsége elkerülhető. A munkavállalókat több jogszabály is igyekszik megvédeni a hátrányos megkülönböztetéstől. Sajnos legtöbbször az alkalmazottak nem ismerik a lehetőségeiket.
Távmunka és konfliktusok?
Mint minden munkavégzési forma esetén, itt is előfordulhatnak konfliktushelyzetek. Természetesen a távmunka egyik nagy előnye a költségek csökkenése. Mivel hazánkban ez a munkavégzési forma kevésbé, így több lehet a fennakadás, kevésbé gyakorlott munkaadók és munkavállalók esetén eleinte lassabb lehet a munkavégzés.
Távmunkában kevés alkalommal kerül sor személyes találkozásra, s a megbeszélések is legtöbbször telefonon-, vagy Interneten keresztül zajlanak. A nagyobb személyes mozgástérnek köszönhetően sokkal kevesebb vita alakul ki, s az önuralom gyakorlása is könnyebb, mint napi több órás összezártság esetén.
Ami hiányzik a korrekt munkakapcsolathoz...
Az emberek többsége nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy érdeklődési körének megfelelő munkát végezhessen. Természetesen így kevésbé várható el a lelkesedés, és a munkaidőn túli segítségnyújtás. Némi toleranciával és kölcsönös, mindkét fél számára előnyös megegyezéssel azonban kialakítható egy mindenki számára nyugodt munkakörnyezet.