A nagyvállalatok fokozódó befolyása ellenére a családi üzemeltetésű cégek továbbra is jelentős gazdasági erőt képviselnek. Valójában a nagyvállalatok jelentős része is családi vállalkozás. Hogy valóban pontos képek kapjunk a családi vállalkozások helyzetéről az USA-ban, vessünk egy pillantást a statisztikára:
Piaci jelenlét
A családi vállalkozások a GDP 50%-át adják. Könnyű azt feltételezni, hogy a családi vállalkozásokból származó GDP legnagyobb része a több ezer kisvállalkozásnak tudható be, de nem erről van szó. A magyarázat a következő: a Fortune 500-as listán (Fortune – amerikai gazdasági hetilap) szereplő vállalatok 35%-a családi vállalkozás. Ez azt jelenti, hogy a családi alapon működő vállalkozások az amerikai vállalatok teljes spektrumában megtalálhatók, egészen a kis cégektől a nagyvállalatokig.
Foglalkoztatottság és munkahelyteremtés
A családi vállalkozások a nemzeti foglalkoztatottság 60%-áért felelősek, és az új munkahelyek 78%-át adják. A foglalkoztatottság és a munkahelyteremtés adatai közötti rés azt mutatja, hogy a családi vállalkozások az egyik leggyorsabban fejlődő szektora a gazdaságnak, mert más vállalkozásokkal összevetve az új munkahelyek iránti igény meghaladja a jelenlegi foglalkoztatottsági rátákat.
Generációs átalakulás
Bár a statisztikai adatok által felvázolt kép rózsásnak tűnik, a családi vállalkozásoknak jó néhány kihívással és akadállyal kell megküzdeniük. A kihíváslista tetején található a generációs átmenet kérdése. A családi vállalkozások csupán egyharmadának sikerül rendben túlélni a második generációs átmenetet - leginkább két oka van ennek. Az egyik, hogy a következő generációkat nem érdekli a vállalkozás működtetése, a másik pedig az, hogy drasztikus változtatásokat visznek véghez, amint megszerezték a hatalmat.
A családon belüli átmenet magas kudarcmutatója számos aggodalomra ad még okot a családi vállalkozásokkal kapcsolatban. Fontos például, hogy a szervezetek egy konzisztens értékrendszert és üzletfilozófiát tartsanak fenn. Ez a problémakör az elkövetkezendő években még inkább előtérbe fog kerülni, mivel a „baby boomer” generáció tagjai arra készülnek, hogy átadják a vállalataikat gyermekeiknek.
Átalakulás a lányok javára
Érdemes megemlíteni azt a legújabb tendenciát, miszerint egyre több családi vállalkozás kerül lányok kezébe. Az elmúlt öt évben a női kézben lévő családi vállalkozások száma elérte a 37%-ot. Arra is van bizonyíték, hogy ezek a családi vállalkozások jobban felkészültek az átalakulási forgatókönyvvel, és sikermutatóik is magasabbak, mint azoknak a vállalkozásoknak, amelyeket férfiak vezetnek.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)