A nemzetközi és a hazai kutatások alapján a gyerekek kevesebb irodalmat olvasnak ma, mint valaha, ugyanakkor meglehetősen sok időt töltenek a képernyők előtt. Az Oxfordi Internet Institute kutatói által közölt részletesebb adatok¹ és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív hazai felmérései² hasonló értékeket mutatnak. Ez utóbbi kutatások szerint Magyarországon (2018-ban is) a 3 évnél fiatalabb gyermekek 42%-a rendszeresen használ valamilyen okoseszközt, és kisiskolás korra ez a szám 89%-ra nő, így a képernyő igen jelentős szerepet játszik a legfiatalabbak ismeretszerzési folyamataiban. A szülők többsége mégis már az iskolakezdés időszakát, vagyis a 6-7 éves kort optimálisnak tartja az okoseszközök használatának bevezetésére. Az NRC kutatásai arra is rá mutattak, hogy 10-ből 6 szülő érzi úgy, az internet és az okoseszközök segítik a gyerekeket a tanulásban, az új ismeretek megszerzésében, ezért fontos az, hogy szülői felügyelettel, vagy iskolai környezetben, már egészen fiatal korban megismerkedhessenek a legújabb edukációs technológiákkal.
A BOOKR Kids ezt az oktatási potenciált hivatott kiaknázni legújabb oktatási intézmények számára fejlesztett mobilalkalmazásával: a BOOKR Sulival, hogy digitális formában tegye elérhetővé a gyerekeknek szóló ajánlott és kötelező irodalmat.
A BOOKR Kids alapvető célkitűzése tehát mindenekelőtt az, hogy a gyermekek technológiahasználatra fordított idejét értékes és érdekes tartalommal töltse meg. Ennek érdekében technológiáját empirikus kutatási eredményekre támaszkodva fejleszti, hogy olyan komplex meseélményt nyújthasson, amely segítségével a gyerek az olvasástanulás folyamatát szórakozásként élhetik meg. Alkalmazásaival segít közelebb vinni a történeteket a gyerekekhez – az általuk kedvelt eszközökön, az ő „nyelvükön" keresztül. A Mesetár 100%-ban gyerekbiztos, így a szülők és a pedagógusok elvárásainak is minden szempontból megfelel. Fontos, hogy az olvasni tanuló, vagy már olvasó gyerekeket nem a papíralapú könyvek leváltására biztatja a magyar startup vállalkozás, hanem épp ellenkezőleg: hidat épít a könyvek és a digitális világ között.
A BOOKR Kids akkreditált oktatási csomagja digitális, interaktív mese-, vers- és mondóka, valamint ifjúságiregény-gyűjtemény, amely szeptemberből a magyar általános iskolákban is elérhető lesz. A program hozzájárul az anyanyelvi és a digitális és kompetenciák fejlesztéséhez, egyúttal motiválja az olvasóvá nevelést, a készségszintű olvasást és a szövegértést.
A tanulók életkori sajátosságait figyelembe véve került kialakításra az olvasmánylista, amely a klasszikusokat és a kortárs irodalmat egyaránt magában foglalja. Alsó tagozaton főként versek és mondókák vannak jelen, míg 5-6. osztályban a történetek mellett már megjelennek többek között mondák, mítoszok, ismeretközlő szövegek, elbeszélő költemények, nagyobb lélegzetvételű regények és novellák is.
A könyvek oldalai gazdagon, a szövegkörnyezethez illeszkedően animáltak, és interakciókat is rejtenek. Az esztétikai nevelés elengedhetetlen a gyermekek egészséges személyiségfejlődéséhez, ezért is van nagy jelentősége annak, hogy kisiskolás korban milyen illusztrációkkal találkoznak a kötelező olvasmányokban. A BOOKR Kids designer csapata nemzetközi szinten is elismert illusztrátorokból áll, akik olyan klasszikus verseket, történeteket álmodtak újra, mint Petőfi Sándor: A Tisza, Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk, Arany János: Családi kör, kisebbeknek a Kőleves, Répamese és még sok más szeretni való történet.
Ezek mellett minden könyv végén a történethez kapcsolódó, különböző nehézségi szintű szövegértésfejlesztő feladatokat talál az olvasó, melyek az adott órán belüli differenciálást is elősegítik. Az alkalmazás történetei díjnyertes színészek által kerültek felolvasásra - mely funkció természetesen tetszés szerint ki-be kapcsolható. A programban található 100 műből álló olvasmánylista a magyar nyelv és irodalom kerettanterv tananyagának 70%-át lefedi, ezzel megkönnyítve az olvasásóra szerkezetébe való beépítését.
A 2016–2017-ben a Szegedi Tudományegyetem JGYPK TOKI Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportjában folytatott empirikus kutatások azt bizonyították, hogy a BOOKR Kids interaktív könyveinek új nyelvi, képi, kommunikációs, performatív minőségei a befogadói figyelmet hosszú távon fenn tudják tartani, és eredménnyel vonhatók be a nevelés, az oktatás és az önművelés folyamatába. A vizsgálatok normál képességű és hallássérült alsó tagozatos gyermekekre, valamint az interaktív könyveket közvetítő pedagógusokra is kiterjedtek.
a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanító- és Óvóképző Intézet 30 órás akkreditált pedagógiai továbbképzést indít, "Az interaktív könyv. Olvasáskészség- és szövegértés-fejlesztés a BOOKR Kids digitális mesekönyveivel" címmel.
Mintakönyvek videó formátumban:
Nemes Nagy Ágnes: Ki ette meg a málnát?
Magyar népmese: A róka és a holló
Arany János: Családi kör
További információ: https://bookrkids.com/iskolaknak
¹ Killian Mullan: UK children's screen‐based activities: The story of the millennium so far, London, University of Oxford, 2017. https://www.oii.ox.ac.uk/research/projects/oxis/
² A kutatást az NN Biztosító megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készítette 2018 februárjában online megkérdezéssel, 25–60 éves, 3–14 éves gyerekeket nevelő szülők mintáján. A felmérés reprezentatív nem, korcsoport, végzettség, településtípus és régió alapján. Adatközlő: Szokonya István, Közlés ideje: 2018. május 31.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)