Felhívták a figyelmet arra, hogy aki a vásárláskor nem kapott számlát, az feltétlenül kérje el, mivel az adott árucikk esetleges későbbi meghibásodásakor ennek hiányában nem vagy csak nehezen tudja bebizonyítani, hogy a terméket valóban az adott vállalkozástól vette. Hibás termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban vételára leszállítását vagy a teljes vételár visszatérítését csak nyugta vagy számla ellenében kérheti a vásárló - hangsúlyozta az egyesület.
Felhívták a figyelmet, hogy az áruval kapcsolatos a jogos igényeket leárazásra vagy akcióra hivatkozva sem utasíthatják el a kereskedők.
A FOE közleménye kiemeli: régi tévhit az, hogy a fogyasztók a vásárlás után három napon belül bármikor visszavihetik a hibátlan terméket is és minden további nélkül kérhetik annak cseréjét vagy vételárát. Ugyanakkor tartós fogyasztási cikk - mosógép, bruttó tízezer forint vételár feletti mobiltelefon - vásárlása esetén, ha az meghibásodik a vásárlástól számított három munkanapon belül, akkor azt a kereskedő köteles kicserélni, az eredeti csomagolás megléte nélkül is.
Fontos tudni azt is, hogy a fogyasztói jogokat csak minőségi kifogás esetén lehet érvényesíteni. Tehát ha egy termék nem hibás, és azzal csupán annyi a gond, hogy a méret vagy szín miatt nem tetszik a megajándékozottnak, úgy a kereskedő nem köteles a kijavításra, cserére, vételár-leszállításra vagy annak visszafizetésére. Sokszor a kereskedők az ünnepekre való tekintettel megígérik azt, hogy visszaveszik a terméket akkor is, ha az később nem tetszik, de ezt az ígéretet nem árt rávezettetni a nyugtára, hogy később a vállalást igazolni lehessen.
Internetes vásárláskor a vásárlót speciális jogok illetik meg: ekkor ugyanis az árucikk átvételétől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől. Azaz nem szükséges, hogy az árucikk hibás legyen, ha nem tetszik, minden további nélkül meggondolhatja magát - mutat rá a FOE, hozzátéve, hogy ezzel a joggal csak akkor lehet élni, ha nem internetes árverésen vette a terméket és az eladó nem magánszemélyként értékesítette.
A szerződéstől való elállást javasolt írásban, igazolható módon megtenni. Ebben az esetben a terméket a vevőnek a saját költségén kell visszaküldenie a kereskedőnek, akinek pedig harminc napon belül szükséges visszatéríteni a kifizetett összeget. A kereskedő nem követelheti az eredeti csomagolás meglétét. A visszaküldés költségén felül pedig csak akkor követelhet egyéb összeget, ha a terméket a vevő nem rendeltetésszerűen használta és emiatt az károsodott.
A FOE szerint az online vásárlás esetén lényeges, hogy egyes esetekben a vevő nem gyakorolhatja az indokolás nélküli elállási jogot, így étel, CD, DVD, esetleg számítógépes szoftver vásárlásakor, ha a vevő a csomagolást már felbontotta. Előfordul az is, hogy a fogyasztó megrendeli a terméket, de azt készlethiány miatt nem tudják szállítani. Ilyenkor a vevő befizetését a vállalkozás köteles haladéktalanul, de legkésőbb harminc napon belül visszautalni.
A FOE megjegyzi azt is, ha bármilyen vitás kérdésben nem jut megegyezésre a vevő a kereskedővel, igényével fordulhat a fővárosi, megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez.
Forrás: MTI
Fotó: Andriy Kravchenko - 123RF.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)