Jelenleg Magyarországon 16 éves korig tart a tankötelezettség, amelyet az érintett korosztály tagjainak túlnyomó többsége iskolába járással teljesít. Van azonban 7-8000 gyermek – az összes tanuló nagyjából 5 ezreléke –, akik különböző okok miatt magántanulói státuszban vannak, és évente vagy félévente tesznek osztályozóvizsgát egy intézményben.
Az EMMI által bejelentett új törvénytervezet ebben hozna változást úgy, hogy a magántanulói jogviszonyt megszüntetné, és helyette – ha azt a tanuló speciális élethelyzete indokolja – egyéni tanrendet engedélyezne. Hogy mindez mivel járna pontosan, még nem egyértelmű, és a szakemberek is megosztottak a kérdésben.
Leggyakrabban a következő okokból kérik a családok, hogy gyermekük magánúton teljesíthesse a tankötelezettségét:
- A család külföldre költözése
- A gyermek tartós betegsége
- Utazó életmódot folytató családok (jellemzően cirkuszosok)
- Versenysportoló vagy komoly művészeti tevékenységet folytató gyermek
- Tanulási és beilleszkedési gondokkal küzdő fiatal
- A szülők elégedetlenek a hagyományos közoktatással
A változtatás különösen az utolsó két csoportot érintheti. Egyes szakemberek úgy gondolják, még hasznos is lehet, ha az iskolák szakítanak azzal a káros gyakorlattal, hogy a nehezen kezelhető gyerekektől úgy szabadulnak meg, hogy magántanulói státuszba kényszerítik őket. Az érintett gyermeknek és hosszú távon az egész társadalomnak is érdeke ugyanis, hogy az iskola tudjon kezdeni valamit a problémás esetekkel, és a sehova sem vezető elkülönítés helyett segítsenek inkább megtalálni a helyüket a társaik között.
Egyre több azonban az olyan család, akik - megelégelve a közoktatásban uralkodó állapotokat - úgy döntöttek, a saját kezükbe veszik gyermekeik iskoláztatását. Gombamód szaporodnak a tanulókörök, ahol a gyerekek hivatalosan magántanulói státuszban, kiscsoportos formában, alternatív módszerekkel sajátítják el a tananyagot. Kétségtelen, hogy az ilyen csoportok színvonala is erősen hullámzó: vannak nagyon jó kezdeményezések, mint a jövő tanévtől már hivatalos iskolaként működő Budapest School, de sokszor a kezdeti lelkesedés nagyobb, mint a szakmai tudás, és menet közben derül ki, hogy a tanulókör nem fogja tudni megütni a kívánt színvonalat. Az is sok szülőnek okoz csalódást, hogy ezekben a csoportokban gyakran felülreprezentáltak a problémás – általában korábban a közoktatásból eltanácsolt – gyermekek, a pedagógusoknak pedig sem képesítésük, sem tapasztalatuk nincsen egy olyan csoport irányításához, amelynek nagyobb része valamilyen zavarral küzd.
Minden nehézség ellenére azonban a tanulókörök még így is vonzó alternatívát jelentettek azon családok számára, akik a hagyományostól eltérő oktatást szerettek volna biztosítani a gyermekeiknek. Félő, hogy az új szabályozás az ő választásukat hivatott ellehetetleníteni.
Kép: Design_Miss_C / Pixabay
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)