(A kép illusztráció)
A Komárom-Esztergom megyei szakgimnázium (lánykori nevén szakközépiskola) egyik legforgalmasabb pontján található a szégyenfal, amelyre az igazgatói figyelmeztetésben részesülő tanulók neve és osztálya kerül ki. Nem kell különösebben súlyos vétséget elkövetni ahhoz, hogy valaki kikerüljön a falra: van, akit állítása szerint azért pellengéreztek ki, mert késett a vonata, mást pedig azért, mert megfogta a barátnője kezét az iskolában.
A pedagógiailag legalábbis elhibázottnak tartható módszerére azóta már az országos média – többek között az Index és a Hvg – is felfigyelt. Az intézmény vezetői szerint azért volt szükség erre a lépésre, mert önmagában az igazgatói intő már nem jelent visszatartó erőt a renitens viselkedés ellen, a szégyenfal léte pedig eddig sem volt titok, többek között az iskola házirendje is tartalmazza.
Ennek ellenére a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) jogsértőnek nevezte a gyakorlatot, mivel – mint a hatóság elnöke, Péterfalvi Attila fogalmazott – az, hogy egy diák milyen büntetést kap, nem tartozik az egész iskolára. Az intézmény fenntartója, a Tatabányai Szakképzési Centrum jelenleg belső vizsgálatot tart az ügyben, annak lezárásáig nem nyilatkoznak.
Hogyan, ha nem megszégyenítéssel?
A pedagógus szakma elméletileg már évtizedek óta tisztában van azzal, hogy a büntetésnél és megszégyenítésnél rövid és hosszú távon egyaránt eredményesebb a pozitív megerősítés. Ha egy gyerek vagy fiatal felé azt az üzenetet közvetítjük, hogy ő rossz, akkor előbb-utóbb valóban rosszá fog válni. Nem is kell ezt kimondani felé: már az 1960-as években kísérletekkel bizonyították, hogy azok a tanulók, akikhez a tanáraik pozitívan állnak hozzá, jobb eredményt érnek el a tanulmányaik során, és ez független a reális képességeiktől. A kutatók ezt a hatást nevezték el Pygmalion-effektusnak.
A lehetőségek tárháza végtelen. A pozitív kommunikációt már a kisgyerekek nevelésekor érdemes elsajátítani, később pedig a hibák kihangsúlyozása helyett érdemes a jó magaviselet elismerésére helyezni a hangsúlyt. Kicsiknél erre megfelelő módszer a motivációs tábla, iskolásoknál az, ha nem csak a hibákat javítjuk ki a feladatban feltűnő színnel, hanem hasonlóan emlékezünk meg a szép külalakról és a helyesen megoldott példákról is. Tudj meg többet a módszerről: Zöld toll módszer: zseniális ötlet egy gyermekpszichológustól, ami meghozza a gyerek kedvét a tanuláshoz
A történetben szereplő iskola is lehet, hogy többre menne, ha szégyenfal helyett a példásan viselkedő tanulók nevét függesztenék ki a táblára.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)