Kicsit mindenben másnak kell lenni
A Dudab egy aranyos kártyajáték, amelyben a célunk minél kevesebb pont összegyűjtése. Ez általában azt jelenti, hogy igyekszünk minél kevesebb lapot megszerezni, de néha több lappal is lehet kevesebb pontot gyűjteni. Persze a többi játékos igyekszik majd ránk tukmálni minél több lapot.
A játékban szereplő legtöbb kártya számkártya, amelyeknek három fő tulajdonságuk van:
- szín (kék, piros, sárga, zöld)
- szimbólum (tenyérlenyomat, mamut, bunkósbot, prém)
- érték (1-től 4-ig)
Ezeket a lapokat (a játékosok számától függően) 2 vagy 3 oszlopba rakosgatjuk egymásra. Vigyázni kell, mert ha egy oszlopba mi rakjuk le a 6. lapot, akkor az oszlop első 5 lapja hozzánk kerül, a magunk előtt lévő saját pakliba, és a játék végén pontokat fog érni – ami ebben a játékban nem jó.
A lerakás szabálya egyszerű: a saját körünkben 1 lapot kell raknunk valamelyik oszlop tetejére úgy, hogy az új lap színe és szimbóluma is eltérjen az oszlopban található előző lapétól, az értéke pedig pontosan 1-gyel legyen magasabb vagy alacsonyabb. Ha esetleg nem tudunk (vagy nem akarunk) ilyen lapot tenni, akkor helyette húzunk 1 lapot. Ha viszont már 5 lap van a kezünkben, akkor már kötelesek vagyunk lapot rakni, ha tudunk, még akkor is, ha az egy 6. lap lesz egy oszlopban. Ha ilyenkor sincs megfelelő lapunk, akkor a lapjainkat megmutatjuk a többieknek, hogy lássák igazunkat, és húzunk egy lapot – de mivel 5 lapnál nem lehet több a kezünkben, ezért a laphúzás előtt 1 lapot le kell raknunk a saját paklinkba, ami a játék végén szintén pontot fog érni. De ha túl jól jönnek a lapok, és egyre kevesebb van a kezünkben, akkor se aggódjunk, mert ha csak 1 lapunk van, a körünk végén húznunk kell 1-et.
De nem ilyen egyszerű
Van két speciális lap, ami érdekesebbé teszi a játékot. A sámánlapot egy ugyanolyan színű lapra tehetjük, és ennek hatására a következő játékosnak lapot kell húznia: felcsap egy lapot a húzópakli tetejéről, és annyi lapot húz a saját paklijába, amennyi a felcsapott számlap értéke – természetesen ezek is beleszámítanak a játék végi pontozásba. Ha viszont az előző játékos sámánlapot rakott, és nekünk is van sámánlapunk, akkor azt lerakva megúszhatjuk a laphúzást, és ezt a kedves lehetőséget továbbadjuk a következő játékosnak.
A másik speciális lap a Dudab, ami sok mindenre jó. Egyrészt ezzel is kivédhető egy sámánkártya hatása – ilyenkor bocsánatot kérünk a sámántól, és nem adjuk tovább a laphúzás kényszerét, hanem megszüntetjük a sámánkártya hatását. Másrészt, ha ilyen lapot rakunk, akkor hívhatunk egy tulajdonságot (pl. piros színű vagy 4-es értékű lapot kérünk), és a következő játékosnak ennek megfelelő lapot kell tennie. Ha nem tud, akkor húz egy lapot, és a hívási kényszer továbbmegy, amíg valaki megfelelő lapot nem rak (ami így akár hozzánk is visszajuthat), vagy valaki ki nem védi a hatást egy másik Dudab lappal. Ezen kívül a játék végi pontozásnál is jól jön majd ez a lap.
A kevesebb jobb
A játék addig tart, amíg el nem fogy a húzópakli. A pontozás igen egyszerű. A rossz hír, hogy a kézben maradt lapok is beleszámítanak a játék végi pontokba. Itt jelentkezhet a Dudab lap egyetlen negatív hatása, mert minden, a kezünkben maradt Dudab lap +5 pontot ér mielőtt eldobjuk – tehát érdemes inkább játék közben elhasználni ezeket. A többi kézben maradt lapot a saját paklihoz adjuk, majd kiértékeljük azt.
Először is minden pár, ami egy Dudab kártyából és egy sámánkártyából áll, kioltja egymást, és ezeket eldobjuk. Ha ezen felül maradt sámánkártyánk, az +5 pontot jelent. Ha Dudab kártyánk maradt feleslegben, akkor azt egy számkártyához csatoljuk, és annak a számkártyá(k)nak az értékét mínusz pontban kapjuk meg. A többi számkártya értéke pluszban adódik hozzá a pontunkhoz.
Egymás után annyi fordulót kell játszani, ahány játékos van. És ne feledjük: az nyer, aki a legkevesebb pontot gyűjti, tehát a sámánkártyák begyűjtését érdemes elkerülni, viszont a saját pakliba kerülő Dudab kártyák még segítenek is.
Könnyed kikapcsolódás
A játék egyszerű és könnyen tanulható. Stílusában talán az Uno vagy a Solo kártyajátékokhoz hasonlítható, néhány csavarral, hogy lerakásnál nem azonos, hanem eltérő tulajdonságot kell keresni, valamint az oszlopokba rakás és a sok lapot tartalmazó oszlopok begyűjtése is plusz taktikai elemet visz a játékba. Néha például érdemes lehet elvinni egy kis értékű lapokból álló, esetleg Dudab lapot is tartalmazó oszlopot.
Családok és könnyed kártyajátékot kereső baráti társaságok számára ideális választás.
Tervező: Hegedűs Csaba
Megjelenés: 2014
Kiadó: / Forgalmazó: A-games / MagicBox
Kategória: Kártyajáték
Ajánlott életkor: 8+
Játékosok száma: 2-6
Játékidő: 30 perc
Ha nem szeretnél dec. 12-ig várni, hogy te leszel-e az az egyik szerencsés, aki megnyeri a DUDAB kártyajátékot, vagy már Mikulásra szeretnéd odaajándékozni, akkor látogass el a MagicBox oldalára, és rendeld meg most, vagy látogass el hozzájuk személyesen, és vedd meg!
Forrás: JEM magazin
NYEREMÉNYJÁTÉK!