Ötszörösére nőtt a kiszabható bírság
A fogyasztóvédelem hatékonyabbá tételét szolgálja egyebek mellett a bírság felső határának 100 millióról 500 millió forintra emelése, a közszolgáltatóknál az egységes számlakép előírása, a negyedéves mérőleolvasás lehetőségének a megteremtése, a fogyasztók jogainak megsértése esetén járó 10 ezer forintos kötbér, továbbá a fogyasztói csoportok létrehozásának a megtiltása.
Nagyobb ellenőrzés az energiaszolgáltatóknál
Miután a fogyasztói panaszok 70 százaléka az energiaszolgáltatókat érinti, ezek a cégek idén kiemelt ellenőrzésre számíthatnak - ismertette a tervek között Pintér István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója.
Tudatos ügyféli magatartás
A fogyasztóvédelem 2010 előtt gyenge, és bírságközpontú volt. Azóta a napi gyakorlatban érvényesül a fogyasztóvédelem. A közmű szolgáltatókkal szemben a fogyasztók addig kiszolgáltatottak voltak, de azóta folyamatosan alakul ki a tudatos fogyasztói magatartás.
Csak képesített munkaerő alkalmazása
A húsz kormányhivatalban megszervezték a fogyasztóvédelmi rezsipontokat, amelyeket támogattak a szolgáltatók is. Ugyanilyen fontos az, hogy a nagyvállalatoknál, valamint a közműszolgáltatóknál kötelező - megfelelő képesítéssel rendelkező - fogyasztóvédelmi referenst alkalmazni.
Több tízezer vizsgálatot végeztek tavaly
Pintér István a múlt évről elmondta, hogy a hatóság 47 témavizsgálat keretében 25 ezer konkrét vizsgálatot végzett. Ezek között szerepelt a többi között a szavatosság-jótállás, az árfeltüntetés, továbbá a termékbemutatóval egybekötött értékesítés vizsgálata is. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyezte a főigazgató, hogy legjobb védelem ellenük az, ha a fogyasztó el sem megy azokra.
A piacfelügyelettel kapcsolatban elmondta: az NFH első lett az uniós országok ilyen típusú intézményei között a fogyasztók egészsége és biztonsága érdekében tett intézkedéseivel.
Fogyasztóbarát tanusítvány szolgáltatóknak
Kifejtette, a tudatos fogyasztóvá válást szolgálja a fogyasztóbarát tanúsítási rendszer, amelyet szigorú kritériumoknak való megfeleléssel lehet megszerezni, illetve a hatóság pozitív listája is. Ez utóbbira azok a kereskedelmi és vendéglátó ipari vállalkozások kerülhetnek fel, amelyeknél három országos vizsgálati program során sem talált semmilyen rendellenességet a fogyasztóvédelmi hatóság, a megelőző egy évben nem alkalmaztak velük szemben szankciót, illetve nem volt megalapozott panasz ellenük. Jelenleg 2181 vállalkozás szerepel a listán és az utóellenőrzések során is csak 23-at kellett törölni.
Több szolgáltatót is ellenőriznek 2014-ben
Az idei ellenőrzések sorában - az energiaszolgáltatókon túl - szerepelnek a termékbemutatóval egybekötött értékesítést végző cégek, de vizsgálja az NFH a 18 éven aluliak kiszolgálási tilalmának betartását és a rezsicsökkentés végrehajtását is - mondta.
Forrás: MTI
Fotó: franky242 - FreeDigitalPhotos.net
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)