Február 1-je után a fogyasztási adót a regisztrációs adó váltja fel, ami a köbcenti és az autó környezetvédelmi besorolása szerint határozza meg a fizetendő díjat. E tekintetben a korszerű, Euro III-as motorral szerelt járműveket éri majd meg behozni, ezek alapvetően a 2000 után gyártott személyautók.
A dízelek is olcsóbbak
- A regisztrációs adó a felső- és prémiumkategóriás modellek importját biztosan olcsóbbá teszi, illetve csökkenhet a dízelek ára is. Ez utóbbi azért, mert a fogyasztási adó csak négy kategóriát ismer, ami katalizátoros járműre 1600 köbcentiig 10 százalékos, 1601 fölött pedig 20 százalékos díjat határoz meg, míg katalizátor nélküli járműnél 1600 köbcentiig 22 százalék, a fölött 32 százalék az adó. Miután a legtöbb dízelautónak nincs katalizátora, a 22 és 32 százalékos sávba esne, viszont ezeknek katalizátor nélkül is alacsony az emissziós érték, ami a regisztrációs adónál preferált az ár tekintetében, vagyis jobb besorolásba esik - ismertette Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
Az EU-s szabály
Létezik ugyanakkor egy EU-szabály, ami szerint a gyáraknak a különböző országokba átadott autók árait harmonizálni kell, hogy ne legyen nagyobb az eltérés 5 százaléknál. Hazánkban nyomott az átadási ár, viszont magasak az állami terhek, s ezek a nyomott autóátadási árak a csatlakozást követően közel egységesek lesznek, vagyis drágulnak nálunk az autók, ami elsősorban a kis- és középkategóriás modelleknél érezhető majd, lévén ott az "enyhítő" regisztrációs adó sem jelent jelentős csökkenést az importban.