Milyen gondokat okozhat az okos eszközök használata a gyerekek körében?
Ha visszagondolunk a gyerekkorunkra, minden bizonnyal mesekönyvek és hagyományos játékok, illetve a szabadban töltött programok jutnak az eszünkbe. Azonban néhány évtized alatt nagyot fordult a világ, hiszen már egyre több gyermek inkább a szobájában foglalja el magát az éppen aktuális számítógépes vagy telefonos játékokkal és alkalmazásokkal. Természetesen ha mi lennénk most gyerekek, akkor lehet, hogy pontosan ugyanezeket a szórakozási formákat részesítenénk előnyben.
A túl sok telefonozás és TV-zés rontja a szociális készségeket
Az okos eszközök használata közben nincsenek személyes interakciók, így a gyerekek nehezebben illeszkedhetnek be az óvodai vagy iskolai társaságba. Ugyanis nem gyakorolják élesben a kommunikációt, nem figyelik meg a testbeszédet, illetve nem alakítanak ki személyes kapcsolatokat a korosztályukkal. Ez később, a felnőtt életben óriási gondokat eredményezhet, hiszen nem feltétlenül tudják majd megfelelően kifejezni magukat.
Az első “kommunikációs tréningek” gyermekkorban kezdődnek, amikor a kicsik megismerik az óvodában a csoporttársaikat, majd az iskolában az osztálytársaikat. Ekkor tanulják meg önmaguktól, hogy hogyan is érdemes a másikhoz szólni, továbbá hogyan kezelhetik megfelelően a konfliktusokat. Sajnos ezt a digitális térben nem lehet elsajátítani, ezért az okos eszközök túlzott használata ezt a veszélyt is magában hordozza.
TIPP: Készségfejlesztő játékok segítségével nagyszerűen fejleszthető a logikai gondolkodás és a memória, illetve a finommotorika és a beszéd is. Hetente legalább 1-2 alkalommal fordítsunk időt a közös játékra, hogy gyermekünk minden téren folyamatosan fejlődjön.
A gyerekek nagyszerű lehetőségektől eshetnek el
Legyen szó focizásról, kirándulásról vagy csak a barátokkal való beszélgetésekről, az okos eszközök miatt ezek a kikapcsolódási formák egyre inkább a háttérbe szorulnak. Így a gyermekünknek még csak esélye sem lehet olyan új dolgokat kipróbálni, amelyek akár életre szóló hobbiként vagy munkaként is szolgálhatnak a jövőben.
Ha van rá lehetőségünk, ismertessünk meg minél több sportágat és szórakozási lehetőséget a kicsikkel. Ha pedig az úszás, a labdarúgás vagy éppen a zenélés megtetszik számukra, akkor írassuk be őket bátran az adott foglalkozásra. Ennek köszönhetően már egészen fiatalon megtanulhatják, hogy a sikerért bizony tenni kell, és a valóságban nem olyan gyorsan jönnek az eredmények, mint a virtuális térben.
Tiltsuk az okos eszközök használatát?
Teljes tiltás helyett inkább korlátozzuk a telefonozás, a számítógépezés és a TV-zés mértékét is. Ezek a szórakozási formák inkább legyenek jutalmak, de ne vegyék át a hagyományos játékok és programok szerepét. Tiltani semmiképp nem érdemes őket, hiszen így a gyermekünk kimaradhat azokból a beszélgetésekből, amelyek alapját pontosan a telefonos játékok vagy a TV-ben látott műsorok adják.
Tanítsuk meg, hogy az okos eszközök kifejezetten hasznosak is lehetnek, ha azokat tanulásra is használjuk. Például a telefonos készségfejlesztő játékok sokat segíthetnek a matematika és a helyesírás gyakorlásában is, viszont az offline mókákról se feledkezzünk meg.
Ugyan a 21. században gőzerővel haladunk a teljes digitalizáció felé, de a “régimódi” játékok és tanulási formák még a mai napig ugyanolyan fontosak a gyermekek számára. Természetesen szülőként dönthetünk az okos kütyük teljes körű tiltása mellett is, azonban az arany középút megtalálása és a mértékletességre való tanítás sokkal többet segíthet.