Több mint tíz éve vezetek főzőiskolákat egészen kicsiknek és nagyobb gyerekeknek is. Egy-egy hét, minden délelőttjén, 10-12 gyerekkel egyszerre, több fogást készítünk el a világ minden tájáról származó alapanyagokkal. Ez az igazán hálás oktatás, mert azonnal látható az eredmény. Az elején a célom csak annyi volt, hogy az alapanyagokat megismerjék és megszeressék a gyerekek. Sok anyukával, apukával találkoztam közben, akik már az elején közölték, hogy lehetetlen küldetés elé nézek. Az ő fia szájához még nem ért zöld színű étel, és a lányuk hozzá sem ér egyik halfajtához sem. Ettől csak még izgalmasabb lett a kurzus, hogy tudtam, mindig új és új válogatós gyerekek kerülnek be a csapatba, akikkel csodát lehet tenni egy hét alatt.
A heti főzőcske után hatalmas változások történtek. Zöldséget, gyümölcsöt, színes ételeket kóstoltak, nyers húst kaszaboltak, különlegességeket készítettek, vittek haza megmutatni, majd később kérték a szüleiket, hogy vásárolják meg nekik. A nagyobb gyerekeknél a délutáni programok között megjelent a közös főzés a haverokkal, barátnőkkel, és a nagymamáknak, anyukáknak segítségük lett a konyhában. Elindult egy folyamat, amihez kellett ugyan egy kis idő és segítség, no meg egy adag türelem, de megérte. Játék az étellel, jó értelemben.
A válogatós gyerekekre két módszerrel sikerült eddig hatnom:
1- Ha bevonjuk őket, és ők készítik az étel valamelyik fázisát.
2- Ha a saját közösségében népszerűsítjük az ételt.
Az első feladat tehát nem más, mint a gyereket minden olyan étel készítésénél bevonni a főzésbe, amit nem szeret. Példaként kezdjük a zöld szörnnyel, a spenóttal. Friss levelekként veszem meg, mikor közösen készítenénk el. Megkóstoltatom a leveleket. A gyerkőc mossa meg, mintákat rak ki a konyharuhára belőlük, hogy száradjanak. Ezután megkóstoltatom vele. Megkérdezem, vajon ő is érzi e, ahogy a sok vitamin eléri a nyelvét, mert ettől fog gyorsabban futni délután a barátaival. A felkockázott hagymát ő pirítja, kevergeti a fazékban. A spenót leveleket ráteheti a forró hagymára, amit nagyon kell figyelni, hiszen itt jön a varázslat, a levelek összesnek. Felöntjük tejszínnel, behabarjuk, itt is megkóstoltatjuk vele, hogy beállíthassa ő a sósságát. Mikor elkészült, spagetti tésztára tesszük, mint spenótos tésztát. Egy kis sajt a tetejére, és a spenót máris elkezdett átcsusszanni azon a bizonyos kritikus ponton – nincs másról szó, mint megváltoztatni a viszonyát, a sajátjává tenni az ételt.
Fotó: Szarka Zsófi
Második feladat, hogy minél több barátot vagy barátnőt hívjunk át. A közösség ereje hatalmas, főleg, ha abban a korosztálybéliek tartózkodnak. Az sem baj, ha a véleményvezér egy felnőtt, aki az elején elmondja nekik, hogy a vagány srácok és fiúk esznek csak zöldségeket, mert tudják, attól lesznek csinosak és erősek. Ezután viszont hagyjuk őket magukra. Az elején csíkozzunk fel minél több színes zöldséget nekik: répát, uborkát, szárzellert, céklát, almát, majd ők készítsék el a mártogatósaikat. Tejfölös-petrezselymes, kecsapos – reszelt sajtos, mézes-mustáros. Kenyér vagy egyéb ne kerüljön ki az asztalra, próbálják a zöldségekkel kitunkolni a krémeket. Amennyiben nevet is adunk ezeknek az összejöveteleknek, mint pl „ színes lakoma party” – már rendszert is csináltunk belőle, aminek a vége megállíthatatlan zöldségszeretet lesz.
Kocskovics Gitta óvónéni, 25 éves tapasztalatát mesélte el arról, hogyan veszik rá a gyereket az ételek megkóstolására.
„Vannak olyan ételek, amiket kifejezetten utálnak. Ilyenkor egy kicsit játszunk: csak a kenyér héját rágd kérlek körbe. Körberágja, és már be is került a kis hasába egy kis halas kence. A tízóraival vannak nagyobb problémák, így ebédre repetát ígérek, ha a tízórait is megeszik. Imádják a tésztákat, a vadast, a rizst, ám a leveseket már kevésbé. A gyerekek alapvetően szeretnek enni, de valójában azt, amit otthon megszoktak. Az óvodában a 3. év végére ismerik és szeretik meg a menza ízeit, ami egyébként komoly előírásokat követ, hogy egészséges legyen.
Borka Éva könyhafőnök, 30 éve vezet óvodai konyhát, ő az előírások kapcsán így fogalmaz:
„Nagyon változatosan főzünk, minden hétre minden ételtípust készítünk. Már nem használunk margarint, csak vajat, mindennap van egy kis zöldség vagy gyümölcs, és gyakori nálunk a kuszkusz és a barna rizs is. Naponta számoljuk a kalóriamértéket, a vitaminbevitelt. E mellett meg kell jegyeznem, hogy én 30 éve főzök, de még mindig szívvel-lélekkel, nem tudok odanézni, ha sokan hozzák vissza az ételt, és kifejezetten jól esik, ha üresek a tányérok. A repetát imádom, ezért én magam megyek ki a konyháról, és osztom szét, jó érzés látni, ha ízlik nekik. Aki a sok trükk ellenére sem eszik, ha kell, mi szakácsnők is kimegyünk közéjük, és leülünk hozzájuk, úgy jobban esik a falat nekik is, szeretik a törődést, mi meg őket.”
Gyakran halljuk a mondatot: Ne mondd, hanem csináld! A szülőknek adatik meg az a lehetőség, hogy az első irányt az étkezésben megmutassák. Amikor egy felszeletelt répa az asztalnál nagy népszerűségnek örvend az anyuka és az apuka között- egészen biztos, hogy ez „átöröklődik”. Természetesen, lehet egy kicsit túlozni, az már a játékosság része, amit a dietetikus kifejezetten javasol!
Nádszegi Szabadidőközpont, főzőkurzus, 2017 Fotó: Szabó Kitti
Kertics Adrienn, dietetikus szerint a kulcs mindig a játékosságban, könnyedségben rejlik: „Semmit sem szabad nagyon direkt erőltetni. Természetesen nem mindig van energiánk újabb játékokat kitalálni, de egy-egy alkalom is sokat segíthet. Érdemes a tökéletes étrendet kifüggeszteni a hűtő oldalára, és abból szemezgetni, ami még ötletet is ad egy-egy bevásárlásnál.”
Kertics Adrienn javaslata a gyerekek ideális heti étkezéséhez:
- napi 5 alkalom
- napi egy tejtermék: kefír, túró, natúr joghurt
- heti 2-3x olajos magvak
- színes zöldségek
- fehér, sovány húsok
- rostok: korpás keksz, zabpehely
- rozs, teljeskiőrlésű lisztek használata
- levesek
Fontos a folyadékbevitelt is megemlíteni, mert arról a gyerekek gyakran megfeledkeznek. Nekünk, felnőtteknek kell gondoskodunk arról, hogy elég vizet igyanak, ne pedig cukros üdítőt- tette hozzá a dietetikus.
Ne essünk kétségbe, ha a gyerekünk válogat az ételek között, szerencsére hatalmas a élelmiszerek tára. Nem kell ragaszkodnunk semmihez, ha nem eszik spenótot, próbáljuk meg a sóskát. Nem vicc, a gyerekeknél, ilyen aprósággal is működik.
Indexkép: Nádszegi Szabadidőközpont, főzőkurzus, 2016 Fotó: Szabó Kitti
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)