Több mint tíz éve vezetek főzőiskolákat egészen kicsiknek és nagyobb gyerekeknek is. Egy-egy hét, minden délelőttjén, 10-12 gyerekkel egyszerre, több fogást készítünk el a világ minden tájáról származó alapanyagokkal. Ez az igazán hálás oktatás, mert azonnal látható az eredmény. Az elején a célom csak annyi volt, hogy az alapanyagokat megismerjék és megszeressék a gyerekek. Sok anyukával, apukával találkoztam közben, akik már az elején közölték, hogy lehetetlen küldetés elé nézek. Az ő fia szájához még nem ért zöld színű étel, és a lányuk hozzá sem ér egyik halfajtához sem. Ettől csak még izgalmasabb lett a kurzus, hogy tudtam, mindig új és új válogatós gyerekek kerülnek be a csapatba, akikkel csodát lehet tenni egy hét alatt.
A heti főzőcske után hatalmas változások történtek. Zöldséget, gyümölcsöt, színes ételeket kóstoltak, nyers húst kaszaboltak, különlegességeket készítettek, vittek haza megmutatni, majd később kérték a szüleiket, hogy vásárolják meg nekik. A nagyobb gyerekeknél a délutáni programok között megjelent a közös főzés a haverokkal, barátnőkkel, és a nagymamáknak, anyukáknak segítségük lett a konyhában. Elindult egy folyamat, amihez kellett ugyan egy kis idő és segítség, no meg egy adag türelem, de megérte. Játék az étellel, jó értelemben.
A válogatós gyerekekre két módszerrel sikerült eddig hatnom:
1- Ha bevonjuk őket, és ők készítik az étel valamelyik fázisát.
2- Ha a saját közösségében népszerűsítjük az ételt.
Az első feladat tehát nem más, mint a gyereket minden olyan étel készítésénél bevonni a főzésbe, amit nem szeret. Példaként kezdjük a zöld szörnnyel, a spenóttal. Friss levelekként veszem meg, mikor közösen készítenénk el. Megkóstoltatom a leveleket. A gyerkőc mossa meg, mintákat rak ki a konyharuhára belőlük, hogy száradjanak. Ezután megkóstoltatom vele. Megkérdezem, vajon ő is érzi e, ahogy a sok vitamin eléri a nyelvét, mert ettől fog gyorsabban futni délután a barátaival. A felkockázott hagymát ő pirítja, kevergeti a fazékban. A spenót leveleket ráteheti a forró hagymára, amit nagyon kell figyelni, hiszen itt jön a varázslat, a levelek összesnek. Felöntjük tejszínnel, behabarjuk, itt is megkóstoltatjuk vele, hogy beállíthassa ő a sósságát. Mikor elkészült, spagetti tésztára tesszük, mint spenótos tésztát. Egy kis sajt a tetejére, és a spenót máris elkezdett átcsusszanni azon a bizonyos kritikus ponton – nincs másról szó, mint megváltoztatni a viszonyát, a sajátjává tenni az ételt.
Fotó: Szarka Zsófi
Második feladat, hogy minél több barátot vagy barátnőt hívjunk át. A közösség ereje hatalmas, főleg, ha abban a korosztálybéliek tartózkodnak. Az sem baj, ha a véleményvezér egy felnőtt, aki az elején elmondja nekik, hogy a vagány srácok és fiúk esznek csak zöldségeket, mert tudják, attól lesznek csinosak és erősek. Ezután viszont hagyjuk őket magukra. Az elején csíkozzunk fel minél több színes zöldséget nekik: répát, uborkát, szárzellert, céklát, almát, majd ők készítsék el a mártogatósaikat. Tejfölös-petrezselymes, kecsapos – reszelt sajtos, mézes-mustáros. Kenyér vagy egyéb ne kerüljön ki az asztalra, próbálják a zöldségekkel kitunkolni a krémeket. Amennyiben nevet is adunk ezeknek az összejöveteleknek, mint pl „ színes lakoma party” – már rendszert is csináltunk belőle, aminek a vége megállíthatatlan zöldségszeretet lesz.
Kocskovics Gitta óvónéni, 25 éves tapasztalatát mesélte el arról, hogyan veszik rá a gyereket az ételek megkóstolására.
„Vannak olyan ételek, amiket kifejezetten utálnak. Ilyenkor egy kicsit játszunk: csak a kenyér héját rágd kérlek körbe. Körberágja, és már be is került a kis hasába egy kis halas kence. A tízóraival vannak nagyobb problémák, így ebédre repetát ígérek, ha a tízórait is megeszik. Imádják a tésztákat, a vadast, a rizst, ám a leveseket már kevésbé. A gyerekek alapvetően szeretnek enni, de valójában azt, amit otthon megszoktak. Az óvodában a 3. év végére ismerik és szeretik meg a menza ízeit, ami egyébként komoly előírásokat követ, hogy egészséges legyen.
Borka Éva könyhafőnök, 30 éve vezet óvodai konyhát, ő az előírások kapcsán így fogalmaz:
„Nagyon változatosan főzünk, minden hétre minden ételtípust készítünk. Már nem használunk margarint, csak vajat, mindennap van egy kis zöldség vagy gyümölcs, és gyakori nálunk a kuszkusz és a barna rizs is. Naponta számoljuk a kalóriamértéket, a vitaminbevitelt. E mellett meg kell jegyeznem, hogy én 30 éve főzök, de még mindig szívvel-lélekkel, nem tudok odanézni, ha sokan hozzák vissza az ételt, és kifejezetten jól esik, ha üresek a tányérok. A repetát imádom, ezért én magam megyek ki a konyháról, és osztom szét, jó érzés látni, ha ízlik nekik. Aki a sok trükk ellenére sem eszik, ha kell, mi szakácsnők is kimegyünk közéjük, és leülünk hozzájuk, úgy jobban esik a falat nekik is, szeretik a törődést, mi meg őket.”
Gyakran halljuk a mondatot: Ne mondd, hanem csináld! A szülőknek adatik meg az a lehetőség, hogy az első irányt az étkezésben megmutassák. Amikor egy felszeletelt répa az asztalnál nagy népszerűségnek örvend az anyuka és az apuka között- egészen biztos, hogy ez „átöröklődik”. Természetesen, lehet egy kicsit túlozni, az már a játékosság része, amit a dietetikus kifejezetten javasol!
Nádszegi Szabadidőközpont, főzőkurzus, 2017 Fotó: Szabó Kitti
Kertics Adrienn, dietetikus szerint a kulcs mindig a játékosságban, könnyedségben rejlik: „Semmit sem szabad nagyon direkt erőltetni. Természetesen nem mindig van energiánk újabb játékokat kitalálni, de egy-egy alkalom is sokat segíthet. Érdemes a tökéletes étrendet kifüggeszteni a hűtő oldalára, és abból szemezgetni, ami még ötletet is ad egy-egy bevásárlásnál.”
Kertics Adrienn javaslata a gyerekek ideális heti étkezéséhez:
- napi 5 alkalom
- napi egy tejtermék: kefír, túró, natúr joghurt
- heti 2-3x olajos magvak
- színes zöldségek
- fehér, sovány húsok
- rostok: korpás keksz, zabpehely
- rozs, teljeskiőrlésű lisztek használata
- levesek
Fontos a folyadékbevitelt is megemlíteni, mert arról a gyerekek gyakran megfeledkeznek. Nekünk, felnőtteknek kell gondoskodunk arról, hogy elég vizet igyanak, ne pedig cukros üdítőt- tette hozzá a dietetikus.
Ne essünk kétségbe, ha a gyerekünk válogat az ételek között, szerencsére hatalmas a élelmiszerek tára. Nem kell ragaszkodnunk semmihez, ha nem eszik spenótot, próbáljuk meg a sóskát. Nem vicc, a gyerekeknél, ilyen aprósággal is működik.
Indexkép: Nádszegi Szabadidőközpont, főzőkurzus, 2016 Fotó: Szabó Kitti
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)