Másképp emlékeznek az ovisok és az iskolások
A gyerekek először utánzással tanulnak: már a kisebbeknél is megfigyelhetjük, ahogyan például a házimunkában látottakat lemásolja és beépíti a játékába. Az ovis gyerekek is leginkább tapasztalások és cselekvések segítségével tanulnak, és habár kezdetben még nem tudatosan, de a látott mozgásformákat őrzik meg az emlékezetükben is.
A nagycsoportosoknál azonban már megjelenik a tudatos emlékezet képessége. További jelentős változás, hogy már nemcsak mozgást vagy cselekvést, hanem szavakat és képeket is képesek megőrizni az emlékezetükben. Ez az iskolaérettség egyik jele.
Miért van szükség vizuális emlékezetre az iskolában?
A vizuális emlékezet arra is való, hogy agyunkban egyszerre több képi információt is aktívan tarthassunk egy rövid időre. Talán jobban megértjük, hogy mi is a vizuális memória szerepe, ha az írásra és olvasásra gondolunk. A betűk tanulása nehezen megy, ha a gyermek nem tudja pontosan felidézni az emlékezetében, hogy merre is kanyarodik az a vonal, vagy hová kerül a vessző.
Gondoljunk csak arra, hogy mit olvastunk legutóbb. Miről szólt a cikk, a könyv fejezete vagy a recept. Ahhoz, hogy ezt meg tudjuk oldani, szintén a vizuális emlékezetünkre van szükségünk. A gyerekek is ezt használják majd önálló olvasás közben, hogy a tartalmat később össze tudják foglalni. Az írás, olvasás során tehát számos képi információt kell figyelni és megjegyezni.
Ha úgy érzed, hogy gyermeked még nem áll készen erre a mai iskolarendszerben nagyon fontos képességre, ne aggódj, a vizuális emlékezet fejleszthető! Az iskolakezdésig még van időtök gyakorolni, például az alábbi három játék segítségével.
A vizuális memória játékos fejlesztése
Az első játékhoz nyomtatott kis képekre lesz szükségetek
Kereshettek az interneten, használhatjátok a memóriajáték lapjait vagy nyomtathattok akár innen is. A képek közül kezdetben hármat – például fagyi, banán, alma - tegyünk egymás mellé, adott sorrendben. Hagyjunk időt, hogy a gyermek megnézze és megjegyezze a képeket, majd keverjük össze. Most neki kell emlékezetből sorba rendeznie. Később nehezíthetjük a feladatot úgy, hogy egyre több kártyát teszünk egymás mellé, vagy nem mutatjuk, csak elmondjuk a kártyák sorrendjét, neki pedig ez alapján kell elrendeznie a lapokat.
A második játékban használjuk az otthonunkban található építőkocka elemeket
A legjobb a fa építőkocka, ehhez játéklapokat találtok itt, de ha más típusú játékotok van, ahhoz készíthettek saját feladatlapokat is. A gyerekeknek a képeken látható ábrát kell felépíteni a fakockákból.
A harmadik játékhoz keressünk a lakásban és tegyük egymás mellé a fölre vagy asztalra apró dolgokat, játékokat
Lehet ez egy kis labda, építőjáték elem, műanyag kanál vagy kisautó – minél több apróságot gyűjtünk össze, annál izgalmasabb lesz a játék. Adjunk időt, hogy a gyerkőc alaposan megnézze, miket gyűjtöttünk, majd a kincseket rejtsük el egy kendő alatt. Titokban vegyünk ki egy valamit a kendő alól, majd mutassuk meg újra a játékokat. Ha jól figyelt, pontosan tudni fogja, mi az az egy dolog, ami eltűnt, amit kicsempésztünk a kendő alól.
Kapcsolódó cikkeink:
- 5 tipp a zökkenőmentes iskolakezdésért
- Oviból suliba - Készüljünk fel az iskolakezdésre!
- Okos gyereket akarsz? Engedd fára mászni!
- Óriás játékgyűjtemény: 69 ötlet benti elfoglaltsághoz
Forrás: Játékliget.hu
Kép: Sharomka / shutterstock
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)