Amióta Vekerdy Tamás a Nők Lapjában elkezdett olvasói levelekre válaszolni, felnőtt egy nemzedék. Azok a kislányok, akik anyukájuk újságját lapozgatva mintegy mellékesen olvasták a tanácsait, felnőve magától értetődve ültették át a gyakorlatba ezeket a nevelési elveket.
Vekerdy értett ahhoz, amihez a szakmájában nagyon kevesen: úgy tudott általános gyereknevelési tanácsokat adni, hogy közben nem keltett lelkiismeret-furdalást. Őt olvasva senki nem érezte, hogy ő „rossz anya”, ugyanakkor mindenki felismerhette, milyen területeken lehetne még fejlődnie.
Mi a következőket tanultuk tőle:
1. A gyerek fárasztó
Ez egy olyan téma, amit valószínűleg eddig is mindenki tudott, de kimondani előtte nem nagyon merték. Ő volt az első, aki nyíltan beszélt arról, hogy a gyerekek „kiszívják a vérünket”, ezért nem bűn, sőt, szinte kötelesség időnként „megszabadulni” tőlük, hogy utána egy kipihent, testileg-lelkileg feltöltődött anyát és apát kapjanak vissza.
2. A titok mérgez
Vekerdy szilárdan állította, hogy a gyerek elől semmi nem maradhat titokban. Ha bizonyos dolgokat – halálesetet, dicstelen családi történeteket – nem is mondunk el neki, a titok légköre megmérgezi a családi életet, és közben a gyerek pontosan tudja, hogy valami nem kerek. Nem szabad előtte titokban tartani a traumákat, a kérdéseket nyíltan kell kezelni, és higgyük el, hogy ezeket egy szerető családban, szülői támogatással képes lesz feldolgozni.
Kép: Twin Desing / shutterstock
3. A legfontosabb a szabad játék
Egy ovist a szabad játék fejleszt a legjobban, nem az, ha már háromévesen nyelvet és számítástechnikát tanul. Zseniális topmenedzser abból lesz, aki kiskorában hagytak kúszni-mászni, szaladgálni, nem abból, akik már babakorától fejlesztésben részesül.
4. Az osztályzat semmit sem jelent
Nem az eminens gyerek fogja sokra vinni az életben. A tehetséges gyerek éppen hogy csak abban tűnik ki, ami érdekli, a többiből pedig esetleg csak bukdácsol. A tananyag túlnyomó részét a színkitűnők is elfelejtik öt éven belül, így felmerül a kérdés, mi értelme van ezt a hatalmas információmennyiséget a diákok fejébe tölteni.
5. A szülő legyen a gyerek cinkosa
Nem kell, hogy a szülő folyamatosan összevesszen az iskola miatt a gyerekével. Ha nem volt idő elkészíteni a hétvégére adott házi feladatot, mert a család kirándult, írjunk róla igazolást, ha pedig úgy gondoljuk, hogy ezzel a gyereket hoznánk kellemetlen helyzetbe, léleknyugalommal írjuk meg a leckét helyette.
6. Vigyázzunk a jó kislányokra!
Az oktatási rendszer furcsa fonáksága, hogy a lányokra lett méretezve, mégis a fiúkat viseli meg kevésbé. Egy fiú általában nyíltan lázad, hanyag, szaladgál a folyosón, hozza haza a beírásokat és ez így is van rendjén. „Ha találkozom egy fiúval, aki még soha nem verekedett, és egyetlen lila folt sincs a térdén, aggódom, hogy valami nincs nála rendben.”
A kislányok jobban képesek alkalmazkodni, de ennek nagy ára van: az ötös magatartás és a mintagyerek attitűd rendszeresen hozza magával a szorongást, a hasfájást és az alvászavarokat. Ezért akinek ilyen gyerek jutott, figyeljen oda rá nagyon, mert nem biztos, hogy minden rendben van - akkor sem, ha kívülről annak látszik.
Kép: DGLimages / shutterstock
7. Nyugodtan legyen „kettős nevelés”!
Nem baj az, ha a gyerek látja, hogy a felnőttek sincsenek egy véleményen. Egy intelligens hívő-ateista szülőpár esetében például szépen működhet, hogy egyikük imádkozik este a gyerekkel, másikuk pedig mesét olvas. Ha képesek vagyunk elfogadni egymás véleményét, a sokszínű családban felnőtt gyerek élete csak gazdagabb lesz.
Kapcsolódó cikkeink:
- Hogy beszéljünk a gyerekkel a válásról? - Vekerdy Tamás szakpszichológus tanácsai
- Dr. Vekerdy Tamás: Embertelenség ennyi tananyagot a gyerekeinkbe nyomni!
- Vekerdy Tamás: "Próbáljunk meg felelőtlen szülők lenni!"
- "Okostelefont vettél a gyerekednek? Miért nem vettél neki rögtön egy gramm kokaint is?" - interjú Vekerdy Tamással
Kép: Yuganov Konstantin / shutterstock
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)