Személyes beszámoló – ha te is úgy érzed, hogy érintett vagy a gyerekeddel, akkor figyelj jól!
Miért mentünk el a hagyományos oktatásból?
A makkegészséges kislányom az ötödik osztályba lépve pontosan 8,5 hetet, vagyis 60 napot volt beteg. A tünetei egyértelműen pszichoszomatikus eredetűek voltak, kórházról orvosa, orvosról természetgyógyászra rohangáltunk ebben az időszakban. Az okot végül magunk találtuk meg pszichológussal - kineziológussal: Az egyik tanár lehet a háttérben. Bementem az igazgatónőhöz - végtelen jó fej és talpraesett asszony - mivel nem jogköre a tanárok foglalkoztatása, így mi mentünk el a suliból. Íme, a sztorink.
A keresgélés szakasza
Sokfelé nézelődtem, a legjobb ár/érték arányúnak a az úgynevezett magántanulói csoportok tűntek – ezekben magántanulók, illetve egyéni tanrendes tanulók tanulnak. Abban biztos voltam, hogy az én munkarendem mellett – egy komplett HarmoNet és egy tanácsadói praxis ügyvezetése – az otthon oktatás nem pálya. Meg nem is éreztem magam elég türelmesnek és okosnak ehhez. Ettől még az otthon oktatás nektek lehet jó.
Megnéztem persze a Waldorfot is, de nekünk az sem volt igazán jó. Úgy éreztem, hogy „bocs hogy élek – vega anyu” és „talpig biopamut gazdagék” közt mi, akik filmet nézünk, laptopot használunk és autónk van, tulajdonképpen UFO-k vagyunk. A Montessori suliról kevés jót hallottam, és kihalásos úton lehet csak bekerülni, így azt már nem is vettem sorra.
Barátunk hírhedten imposztor nagy fia épp egy magántanulói közösségbe ment át, vele beszélgettem a sulijáról, és annyi jót mondott, hogy gondoltam megnézem azt is. (A srác azóta már leérettségizett, és idéntől az USA-ban tanul.)
Több tanulói csoportot megnéztem, végül egyértelmű lett a döntés: Redland!
Amikor döntöttem a mostani tanulói csoportunk mellett, az volt, hogy tényleg, fizikailag segítettek magántanulóvá válni. Részletesen elmondtak mindent. Miután teljes körű segítséget nyújtottak az eddig állami oktatásban, vagy egyéb magániskolában tanuló gyerekeknek, hogy egyéni tanrendű-, vagy magántanulói státuszúvá váljanak, a Redland magánsuliban a tanulás egy egészen új világát tapasztalhattuk meg. (Természetesen a már magántanulói státuszban tanulókat is be lehet íratni tanulói csoportba.)
Megúsztuk a felvételit, ugyanis segítettek bekerülni egy 12 osztályos gimnáziumba, ahol a gyerekek nagyon jó vizsgaeredményeket érnek el, együttműködők és támogatók a magántanulókkal.
Szempont volt a közelség is, hogy a gyerek egyedül tudjon iskolába menni.
Mitől eltérő itt a tanulás egy állami oktatási intézményhez képest?
Miután megtanulnak tanulni a gyerekek, utána egyénileg, egyéni haladási ütemben, és meghatározott programterv szerint önállóan haladnak. Természetesen minden olyan alkalommal, ahol elakadnak a tanulásban, a csoportfelügyelőtől segítséget kapnak. Az egyik fő különbség, hogy ebben a tanulási folyamatban a tanulónak nagyobb felelősséget kell felvállalnia a saját céljai irányába haladó tanulását illetően. Mivel én ismerem a gyerekemet és ő a kicsi kora óta céltudatosan készül egy pályára, úgy éreztem, ez éppen neki való rendszer.
Milyen korosztály jár a csoportokba?
A Redland suliba második osztályos tanulótól egészen az érettségizőig járnak gyerekek, de ha más tanulói közösséget találsz, ettől eltérő tapasztalattal is gazdagabb lehetsz. Szerintem nézz meg többfélét és úgy dönts te is.
Mit veszít a gyerek?
A nehézségeit és a gátlásait. Meg azt, hogy mondjuk nincsen egy nagy hatású, karizmatikus tanár, aki színes és érdekes előadást tart valamely témáról – helyette vannak azonban más dolgok, amik ezt bőséggel pótolják.
Veszíti az osztályzás rémét is. Ugyanakkor van folyamatos értékelés, de ez egyrészt objektív és tényeken alapul, senkit nem pofára értékelnek, másrészt nincs eszetlen verseny abban, hogy ki mit ér el. Mindenki abban lesz jó, amiben jó akar lenni.
Túl egyszerű? Az – és így kéne ezt máshol is.
Vannak-e osztályok?
Nincsenek osztályok vegyes korosztályú csoportokban, önállóan tanulnak a gyerekek. Az alsó tagozatos tanulók külön csoportban, a „nagyok” együtt. Az én lányom pillanatok alatt talált hozzá hasonló érdeklődésű, aktív sportoló barátnőt, de a kevésbé nyitott gyerekek is barátokra találtak, mivel a légkör támogató, szeretetteljes, és nagyon oldott. Egyáltalán nem számít, hogy fiatalabbak és idősebbek barátkoznak egymással, támogatják egymást és jóban vannak. Nincs csúfolás, nincs gonoszkodás - ha ilyet tapasztalnának, azonnal tetten érik, és hatékony megoldást hoznak rá.
Egészen addig nem is értettem igazán a különbséget, míg a bizonyítványokat kikérni be nem szaladtunk a korábbi általános suliba. Akkor sokk erejével ért a feszültség, a beszabályozottság, a külső elvárásoknak megfelelés légköre, amiből immár egy tanéve kiestünk.
Ott értettem meg, mennyit jelent ez a fajta lelki szabadság.
Kik járnak ide?
A felhozatal teljesen vegyes. Nyilván olyan szülők, akik meg tudják fizetni a tandíjat – de ha a gyerek eljár magántanárhoz, esetleg külön nyelvórára, vagy valami fizetős fejlesztésre, akkor nem kerül az sem kevesebbe, mint itt a teljes havi tandíj. Vagyis nincs jelen a burzsoázia bűzlő bája. Nincs nagyképűsködés a ruhák, cipők és elektronikai kütyük világában – egymást tárgyaik megóvására ösztönzik. Nincsenek sofőrrel, és biztonsági őrrel érkező gyerekek. Nincs drog, nincs alkohol, sőt egymást szoktatják le a cigiről a nagyobbak.
Arra figyelnek, hogy romboló, másokkal kijönni képtelen gyermek nem kerülhet a közösségbe – ez talán rossz hír a magatartászavaros gyerekek szüleinek, de vannak kifejezetten olyan tanulói csoportok, ahova őket várják örömmel. Ugyanis magántanulói csoportból is többféle van.
Sok itt a művész, a sportoló gyermek, aki valamiben tehetséges és az edzéseit így könnyebb összeegyeztetni a tanulással. Illetve olyan szülők gyerekei, akik nem értenek egyet a jelenlegi iskolarendszer törekvéseivel, és gyerekeiket boldognak akarják látni a hétköznapok során is.
Minek örültünk?
- Hogy 9-re kell járni. Kényelmesebb az egész családnak.
- Hogy nincs ideológiai nevelés. A HarmoNet kapcsán mi elég nyitottan állunk a vallás kérdéseihez. Vidáman bulizunk a Judafesten, HareKrisnázva húzzuk a szekeret a Szekérfesztiválon, karácsonykor evangélikus istentiszteletre járunk, de ha búcsú, vagy körmenet van, akkor a katolikusokkal tartunk. Rendszeresen elmegyünk meditálni a Buddhista stupába is. Én abban hiszek, hogy minél szélesebb látókörű egy ember, annál gazdagabb, ugyanakkor fontosnak tartom az egyetemes emberi erkölcsöket. Ebben az iskolában kizárólag az utóbbit tartatják be, ezen felül nincsen semmiféle vallási, vagy világnézeti befolyásolás. (Bár Hubbard módszerével oktatnak, emiatt már vádolták az iskolát világnézeti befolyásolással, egy tanév alatt egyetlen egyszer sem tapasztaltunk sem a gyerekre sem a családra irányuló nyomást, befolyásolást, elvárást. Bezzeg a régi suli hittan óráin... na, ott volt bőven!)
- Hogy nincs testnevelés óra minden nap. Mivel az én gyerekem elég fáradékony volt kicsinek, de roppant kitartó is, így túl sok volt neki a heti 4-6 edzés mellett a mindennapos tesi, amit nyűgnek élt meg. Edzeni imád, dupla és tripla edzésre is elmegy, ha olyan a kedve. De a tornaóra nem volt sose az ő világa.
- Nincs osztályozott ének és rajz jegy. A gyerekem mindkettőből kifejezetten tehetséges, viszont így módunk van szabadon alkotni, kurzusokat venni abban az irányban, ami a gyereket érdekli, valódi művészeti élményeket szerezni, nem osztályzatért, hanem alkotó örömért csinálni a dolgokat – és ami lényeges…
- Jut szabadidő! Ugyanis nincsen lecke, sőt tilos odahaza tanulni, mert a tanfolyam felügyelők segítségével sokkal könnyebben haladnak. Ez akkora családi fellélegzés, hogy el sem tudom mondani. A családi feszültségek, viták ezrelékükre csökkentek.
A fenti sort még ezer apró történettel tudnám folytatni. A gyerek identitást kapott itt. Ő Redlandos, és bárhová is menne máshová, akkor is Redlandos maradna, mert ő már tud tanulni.
A magántanulói csoportban tanulás, mint alternatíva, elérhető lehet a számodra is. Nem csak itt, bárhol az országban, más szervezeti formában, a gyereked igényeinek megfelelően.
A felső képeken az erdélyi tanulási kurzus résztvevőit látod, az alsón a lányomat egy érdekfeszítő előadáson.
Az iskola franchise rendszerben működik, nem csak Budapesten. A Redland Csepel sziget 9 éves kortól várja tanulóit. Tököl, Szigetszentmiklós, Halásztelek Szigethalom, Ráckeve, Szigetcsép, Szigetszentmárton, Szigetújfalu, Csepel és a környező települések gyerekei tanulhatnak itt. Utasi Anitánál jelentkezhetsz a 70 3655-129-es számon.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)