A helyzetet nehezíti, hogy a gyermekvédelmi rendszer nem, vagy gyakran nem időben ismeri fel az online bántalmazást, és így nem, vagy csak késéssel tud beavatkozni. A bűncselekmény nehezen bizonyítható, az elkövetők gyakran felelősségre vonás nélkül élik tovább az életüket, áldozat egyáltalán nem tud, vagy mer segítséget kérni. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány és az UNICEF Magyarország a Generali támogatásával kampányt indított, hogy felhívja a figyelmet az internetes zaklatás jelenségére és arra, hogy elérhető segítség a Kék Vonal által biztosított 116-111-es ingyenes telefonszámon. A #nemvagyegyedül kampányból a felnőttek is megtudhatják, hogy miért nagyon veszélyes a cyberbullying. Többek között ezek miatt:
- Nem lehet elválasztani egymástól az online és a valós világot: ami a digitális térben történik, legalább annyira fáj és traumatizál, mint ami a fizikai környezetben. Gyakran az online bántalmazás a valódi bántalmazás kísérője: akit például csúfolnak az iskolában, azt gyakran a közösségi médiában is szekálják.
- Az online bántalmazás előli meneküléshez segítség szükséges. A neten a gyerekek óvintézkedések nélkül folyamatosan veszélynek vannak kitéve, teljesen mindegy, hol vannak éppen, a bántalmazó eléri őket.
- Az online bántalmazás gyakran nagy közönség előtt történik, a bántalmazott gyerekek úgy érezhetik, hogy a teljes környezetük előtt járatták le, szégyenítették meg őket, mindenki látja a róluk szóló posztot, képet, kommentet, aki fontos a számukra. Azt tapasztalják, hogy bár mindenki tud az őket érő bántalmazásról, senki sem tesz semmit.
- Bárki lehet áldozat, a bántalmazásnak nincs társadalmi hovatartozása. Az UNICEF felmérése szerint a magyar 10-18 éves gyerekek 88%-a rendelkezik profillal a közösségi médiában, a 20%-uk már volt netes bántalmazás áldozata, 10%-uk pedig maga is bántalmazott másokat. A cyberbullying nem válogat, a jó körülmények között élő gyerekeket ugyanúgy sújtja, mint nehezebb sorsú társaikat.
- A #nemvagyegyedül két évvel ezelőtti első kampányából is egyértelműen kiderült: az érintett fiatalok nem tudják kivel megosztani a gondjaikat. Egyrészt gyakran a saját környezetükben bántalmazzák őket, másrészt a felnőttek sokszor jelentéktelennek érzik a problémát, nem ismerik azokat felületeket, ahol az áldozatokat bántják, így tanácsot sem tudnak nekik adni.
A koronavírus járvány alatt a fiatalok élete még inkább az online térre összpontosul, így a bántalmazások száma folyamatosan növekszik. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 116 111 hívószámon elérhető Lelkisegély-vonalán ingyenesen és anonim módon kérhetnek segítséget a gyerekek, vagy pedig a www.kek-vonal.hu weboldalon keresztül az anonim chat szobában, vagy emailben az EMIL szolgáltatáson keresztül.
Kapcsolódó cikkeink:
- Istenes Bence: félelmetes világban élünk - A netes bántalmazásról beszélni kell!
- Sztárok lépnek fel a netes bántalmazás ellen (videóval!)
- A fiatalok kedvenc sztárjai segítenek - Netes zaklatás elleni programot indít az UNICEF Magyarország
- Nagy üzlet a fiatalok online szexuális zaklatása - kisfilm a zsarolásról, amit minden kamasznak látnia kellene
Kép: UNICEF
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)