A bullying csak az online térben minden 3. középiskolást érint már Magyarországon az UNICEF adatai szerint. És akkor az iskolai szekálásokról még szó sem esett. A Sprite idén nyáron hadat üzent a zaklatás minden formájának az „Oltsd a szomjad! Ne engem.” kampányával, amiben három véleményvezér osztotta meg tapasztalatait az online és a valós térben őket ért bántalmazásról. Lássuk, mit tehetünk ellene!
1. Vicces ugratás vagy zaklatás? Vedd észre a különbséget!
A Sprite „Oltsd a szomjad! Ne engem.” kampányának kerekasztal beszélgetésén Dienes Angéla pszichológus elmondta, a bullyingot leginkább az különbözteti meg a kisebb ugratástól, hogy a bántalmazás – legyen az verbális vagy fizikai – tudatosan, ismétlődően történik. Ha úgy érzed, hogy tudatosan és rendszeresen bántanak meg, az már tényleg nem vicc! Hosszútávon önértékelési problémákhoz és szorongáshoz vezet.
Tudnod kell, hogy ez nem a te hibád, és ha felismerted, hogy bullying, vagyis zaklatás áldozata vagy, térképezd fel, kikre támaszkodhatsz a környezetedben, és kérj segítséget! Ilyen esetben számíthatsz a családodra is, pedagógusaidra, az iskolapszichológusra, de akár a barátaiddal is beszélj erről őszintén. A lényeg, hogy találd meg azt, aki valóban támogat vagy jó tanácsot ad a helyzet kezelésére!
2. Rázd le magadról, maradj laza!
A bántók leggyakrabban azt szeretnék látni, hogy rád és a környezetedre is hatást tudnak gyakorolni. Ha sikerül látszólag nyugodtnak maradnod, mint aki fel sem veszi a megjegyzéseket, az elbizonytalaníthatja őket. Jó taktika lehet egy laza, humoros válasz a beszólásra – javasolja a pszichológus.
Dienes Angéla pszichológus
3. Állj a sarkadra, beszélj velük!
A gyűlölködők ellen a leghatásosabb módszer a kommunikáció – teszi hozzá személyes tapasztalatait Csalár Bence divatújságíró, aki extrém öltözködése miatt gyakran kap negatív megjegyzéseket. Amennyiben lehetőség van rá, próbáld meg megbeszélni az illetővel a problémát, vagy kérdezz rá, hogy ismer-e téged valóban ahhoz, hogy beszólogasson. Bence sok pozitív kommentet és üzenetet is kap persze a közösségi médiában, de a kellemetlenkedőknek gyakran egy szívecskével válaszol. Ez is jó módszer, hogy megmutassuk: te gonoszkodhatsz, de én képes vagyok harag nélkül reagálni. A Sprite kampánya az #iloveyouhater üzenettel ugyanerre buzdít.
Csalár Bence
4. Tudd, mennyit érsz azokkal szemben, akik bántanak!
Magyar Barbara, aki a cukrászat mellett sikeres YouTuberként tevékenykedik évek óta, azt vallja, a humor az egyik legjobb módszer a bullying ellen. „Arra gondolok, hogy a bántó kommentet, amit kaptam egy posztom alá, bárki írhatta. Lehet, hogy egy 11 éves kisfiú, aki ha élőben meglátna, elszaladna. Ha erre gondolok, mindig nevetnem kell, és már sokkal könnyebben túllépek” - mondja Barbara. Mély önismeretet igényel, hogy el tudjuk engedni a bántásokat, és felismerjük magunkban az értéket – teszi hozzá Dienes Angéla.
A Sprite itthoni „Oltsd a szomjad! Ne engem.” kampánya a végéhez közeledik, de ha többet szeretnél megtudni róla, a linkekre kattintva megnézheted Barbi, Bence és Kitti videóját, itt pedig a mindhármuk szereplésével készült kampányfilmet is.
Magyar Barbara
***
A Coca-Cola Company-ról
A Coca-Cola Company (NYSE: KO) teljes üdítőitalportfóliót gyártó vállalat, amely több mint 500 szénsavas és szénsavmentes márkát forgalmaz a világ több mint 200 országában. A vállalat Coca-Cola márkáin kívül portfóliónkba tartozik a világ legértékesebb üdítőitalmárkáinak jelentős része, mint az AdeZ növényi alapú italok, az Ayataka zöld tea, a Costa kávé, a Dasani vizek, a Del Valle dzsúszok és gyümölcsitalok, a Fanta, a Georgia kávé, a Gold Peak teák és kávék, az Honest Tea, az innocent smoothie-k és dzsúszok, a Minute Maid/Cappy dzsúszok, a Powerade sportitalok, a Simply gyümölcslevek, a smartwater, a Sprite, a vitaminwater, valamint a ZICO kókuszvíz. Folyamatosan alakítjuk portfóliónkat, csökkentjük termékeink cukortartalmát, és innovatív termékeket vezetünk be a piacra. Jelentős erőfeszítéseket teszünk emellett ökológiai lábnyomunk csökkentése érdekében azáltal, hogy visszapótoljuk az italgyártás során felhasznált vizet és népszerűsítjük az újrahasznosítást. Palackozó partnereinkkel közösen a Coca-Cola rendszerében több mint 700,000 embert foglalkoztatunk, így világszerte gazdasági lehetőségeket biztosítunk a helyi közösségeknek. További információért látogassa meg a Coca-Cola Journey-t a www.coca-colacompany.com oldalon, kövessen minket a Twitteren, az Instagramon, a Facebookon és a LinkedInen.
Kapcsolódó cikkeink:
- A szóbeli bántalmazás ugyanakkora sebet ejt, mint a testi - csak másként
- A csúfolódás nem csak ott és akkor pusztít - egy hajdan kiközösített lány üzenete a szekálóknak
- A csúfolódás 50 százalékkal növeli az gyerek későbbi elhízásának esélyét
- Agresszió vs. Empátia - Értünk vagy ellenünk?
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)