Gyermekünk fél a dolgozattól, feleléstől, vizsgától?
Mit tegyünk, ha gyermekünk fontos dolgozat vagy nagyobb lélegzetű kiselőadás előtt áll és álmatlanságban szenved? Reggel egy falat sem megy le a torkán, arcára van írva, mennyire fél a számonkéréstől? Annyira szeretnénk segíteni, de hogyan?
„Igen lényeges, hogy a dolgot ne bagatellizáljuk el ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel, mint: nem lesz az olyan rossz, fog ez menni neked”. Ezt tanácsolja Sandra Rausch, a Mannheimi iskolapszichológiai tanácsadó intézet munkatársa.
A vizsgadrukk jellegzetes tünetei
Nem kísérhetjük el a gyermeket a dolgozatírás helyszínére, nem ülhetünk ott végig mellette, hogy fogjuk a kezét, annál lényegesebb a megelőzésben mutatott aktivitásunk. Ehhez először fel kell ismernünk, valóban vizsgadrukkot érez a gyermekünk?
„Egy nappal a vizsgaszituáció előtt a diákok rosszul alszanak, étvágytalanok, gyakran feszültek, idegesek, rosszul érzik magukat, erősen visszahúzódóvá válnak. Ezenkívül megbetegedés jeleit is mutathatják, hasfájásra, fejfájásra panaszkodnak“, magyarázza a pszichológusnő. Ha a szülők ebben az esetben megengedik, hogy a gyermek otthon maradjon, létrejön az ördögi kör: a gyermeknek nem lesz alkalma belátni, hogy talán nem is olyan félelmetes az a dolgozat vagy vizsga, amilyennek ő hitte.
Mit kezdjünk a tünetekkel?
Fontosak a preventív és időben megtett lépések. „Különösen a kisiskolásoknál, de a felsős és középiskolás korosztálynál is igen jelentős szerepet játszik, milyen elvárásokat tanúsítanak a szülők gyermekeikkel szemben. Kérdezzük meg saját magunktól: Én állítom túlságosan magasra a mércét, vagy a lányom/fiam?“ - mondja az iskolapszichológus.
Tegyük fel, hogy a csemete fél a tollbamondástól, és jogosan, mert tényleg nem megy jól neki, biztosítanunk kell róla, hogy: „te most ennyire tudod, ezt megértjük.“
Idősebb gyermekek esetében a huzamosabb lazsálásnak is lehet az eredménye a vizsgadrukk, vagyis több ízben nem készül fel rendesen a diák a dolgozatokra. A szorongás másik oka lehet még a hibásan megválasztott tanulási stratégia is. Az első rosszul sikerült dolgozat vagy felelés után a gyermek félni fog a következő számonkéréstől. Ilyenkor segíthet, ha leülünk vele és megbeszéljük, eddig milyen módszerekkel készült, mit lehetne ezen változtatni a siker érdekében.
Varázsütésre megszüntethető a félelem?
A feszült lelkiállapot két egyértelmű tünete a tenyér izzadása és a szívdobogás. Amikor ezt érezzük, tudjuk, hogy a félelem okozza, ettől még feszültebbek leszünk, erősödik a félelemérzetünk.
Elébe mehetünk szorongásunknak „testi síkon lazítás útján”, mondja Sandra Rausch. Tudnunk kell, hogy a relaxációs gyakorlatokat nem mindenki szereti, ezért van egy másik, azaz kognitív megoldás is, amikor gondolati síkon próbáljuk meg legyőzni a stresszt. Az olyan belénk ivódott mondatokat, mint: „én ezt nem tudom”, „nekem ez nem megy” pozitív tartalomba fordítjuk át: „tulajdonképpen jól felkészültem, most sikerülnie kell”.
Néhány jó tanács, gyermekünk hogyan kezelje „lazán” a vizsgahelyzeteket
Álljon itt néhány gyermekünk szorongását előidéző jellegzetes helyzet és annak megoldása.
Csemeténk jól felkészült, mégis este, mikor lefekszik, erőt vesz rajta a félelem a soron következő feleléstől, dolgozattól.
Itt alkalmazzuk a „gondolat-mozit”: a gyerek képzelje el azt a helyzetet, amikor felel, kiselőadást tart, dolgozatot ír. Vegyük számba közösen, milyen problémák léphetnek fel? Hogyan viselkedjen ekkor a gyermek? „puhatoljuk ki kérdések segítségével, hol adódhatnak gikszerek, aztán egyszerűen beszéljük át vele a konkrét helyzetet”, javasolja az iskolapszichológus.
1. szituáció: kiosztották a feladatlapokat, a diákot pedig olyan érzés keríti hatalmába, mintha agya helyett vattacsomókkal lenne tele a feje. Már csak arra tud gondolni, „semmit sem tudok!”
A varázsszó itt a „várakozás”. Az első pillanatokban a gyermek szervezete talán még nem választotta ki azt a megfelelő adrenalin mennyiséget, ami a feladatok megoldásához szükséges. A legjobb, amit ilyenkor tehet, hogy kivár egy kicsit. Szépen nyugodtan elkezdi, előlről tanulmányozni a feladatokat és a számára legkönnyebben megoldhatóval fogja kezdeni.
2. szituáció: gyermekünk nem tud megbirkózni egy bizonyos feladattal. Jó tanács: szedje össze a gondolatait. Ezt a gyermek úgy érheti el, hogy kicselezi a nagyagy kérgi területeit. Agyunknak ez a része úgy működik, hogy kétféle tevékenységet egyszerre nem képes tudatosan irányítani. Amikor gyermekünk pánikba kerül, nem tud odafigyelni a be- és kilégzés közötti egyenletes kis szünetek betartására. Ha képes erre koncentrálni néhány pillanat erejéig, akkor ismét fel tudja venni a harcot a következő feladattal.
3. szituáció: A gyermeknek kiselőadást kell tartania, hirtelen azt fogja érezni, hogy teljesen üres a feje. Ezekben a pillanatokban segít a varázsgolyó. (Stresszlabdának is szokták nevezni). Adjunk a gyereknek egy kis fagolyót, gumilabdát, apróbb gyűrögethető szivacslabdát, ami elfér a zsebében és mindig nála lehet. Amikor jön a félelem, csak előveszi és szorongathatja, gyúrhatja, ahogy csak bírja. Egy rövid utalással a gyermek az osztály felé is kifejezheti, hogy most izgul. Ez egyáltalán nem kínos, sőt szimpatikus gesztus, hiszen a legtöbb gyermek számára ismerős ez a helyzet.
Beszélgessünk gyermekünkkel, próbáljuk ki! Előbb-utóbb megtaláljuk a gyermeknek megfelelőt, amelyik neki igazán beválik, amelyik neki igazán segít!
Sok sikert!
A cikk további részei:
Hogy ne legyen mumus az iskola...
Hogy ne legyen mumus az iskola... - 3. rész
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)