A közelmúltban egy TikTok-felhasználó, @ericasaysstuff azt kérdezte a lányos apáktól, melyik volt az a pillanat, amikor rádöbbentek arra, hogy a szexizmus nem csak a feministák agyszüleménye, illetve szerintük a lányok hány évesen találkoznak először ezzel a jelenséggel.
Az egyik apuka, Michael Vaughn olyannyira a lényegre tapintott, hogy a válaszvideóját már csaknem 4 millióan látták a közösségi oldalon.
Vaughn számára egyértelműen a gyerekruhák hozták el a szomorú felismerést, meséli. „Már korábban is gondoltam, hogy a helyzet nem túl rózsás, de azt, hogy ennyire rossz, álmaimban sem gondoltam. Aztán egyszer a lányunk ajándékba kapott az ismerőseinktől egy bodyt, amelyen ez a felirat volt olvasható: Bocsi srácok, apa nem engedi, hogy randizzak.”
S hogy mi volt ezzel Vaughn problémája? Az, hogy a lánya ekkor még csak pár hetes volt. „Elkezdett azon kattogni az agyam, hogy mit is képzelt vajon a gyártó: mégis kinek jutna eszébe randira hívni egy újszülöttet?”
Vaughn bevallja azt is, neki nem konkrétan ez az egy body nem tetszett: szinte az összes lányruha kiveri nála valamiért a biztosítékot.
„Miért kell mindegyiknek fodrosnak, Barbie-rózsaszínnek vagy glitteresnek lennie? Miért nem találok sehol egyrészes fürdőruhát a kislányomnak? Miért kisebbek a lány-, mint a fiúruhák, ha a címke szerint ugyanaz a méretük? A gyerekünknek fiúruhát kell vennünk, mert a lányrészlegen csak olyan leggingseket találunk, amelyekben olyan, mint egy kötözött sonka. Nincs az a pénz, amiért hajlandó lennék minden egyes pelenkacsere után ennyire szűk nadrágokba belepréselni őt”, panaszkodik a ma már több millió felhasználót elért videóban.
Michael Vaughn elgondolkodtató üzenetre hívja fel a figyelmet (A kép forrása: TikTok)
Az egy csapásra híressé vált TikToker-apukát a BuzzFeed is megkereste, hogy párjával, Kellyvel meséljenek arról, milyen egyéb tapasztalatokat szereztek még shoppingolás közben.
Michael Vaughn a portál kérdésére azt is elmondta, nemrég kezdett el rövid videókat forgatni arról, hogyan lehet valaki támogató, aktív partner és szülő, különösen, ha újdonsült apuka az illető.
– Kellynek és nekem is fontos, hogy a lányunk életéből kizárjuk a lehető legtöbb kívülről érkező káros hatást, amelynek jó része már az ő születése előtt felütötte a fejét – meséli. – Nem értem, miért nem lehet olyan gyerekruhákat kapni, amelyek jól néznek ki, de egyáltalán nem utalnak a viselőjük nemiségére. Nem akarok végletesnek tűnni, de tény, hogy a fiúruhák, amelyeket Eleanornak vettünk, sokkal jobban passzolnak rá, ráadásul strapabíróbb és vastagabb anyagból varrták azokat. A lányruhák viszont általában éppen csak jók rá, sokkal jobban hangsúlyozzák az alakját, átlátszóak és a minőségük is gyatra.
Erre fel pedig jön a gyártó a viccesnek szánt felirattal, ami sok esetben csak olaj a tűzre…
– Bármi, ami a randizással kapcsolatos, vagy csak halványan utal rá, hogy majd apuci megvédi a kislánya szüzességét, messze túlmutat a jó ízlés határain – háborog. – Biztos vannak, akik csak legyintenek és nevetnek rajta, de én nem tudom elintézni ennyivel. Számomra egyszerűen nincs elfogadható magyarázat arra, miért merülnek fel egyáltalán ilyen gondolatok egy pici baba esetében. Sajnos, ezen a téren a fiúk sem járnak jobban, lásd a Hölgyeim, ne tolakodjanak! vagy a Cicit kaptam reggelire típusú szövegeket. Kevesen gondolják, de az ilyen toxikus hozzáállás igenis hatással van a gyerekek későbbi önértékelésére.
Ti szoktátok figyelni a feliratot a gyerekruhán? (Lisa képe a Pexels oldalon)
A helyzet a nagyobb korosztályoknál sem jobb: rengeteg női ruha alig takar valamit, a férfiaknál azonban fel sem merül ez, sem a gyártói, sem a vásárlói oldalról.
– Magyarul a lányok esetében semmi kivetnivaló nincs abban, hogy a testüket a kirakatba teszik, azaz a szexualizálás teljesen normális. Legalábbis a ruhaipar és a divatcégek szerint.
Vaughn azt is hangsúlyozza, nem ő az első, akinek szúrja a szemét ez a fajta megkülönböztetés: a női oldal már régóta panaszkodik a jelenségre. Szerinte probléma az is, hogy az általa ismert TikTok apukák a közösségi médiában elsősorban humoros vagy sztereotipikus tartalmakat osztanak meg, ahelyett, hogy kiállnának a nők, a párjuk mellett, s valóban fontos témákban hallatnák a hangjukat. Michael Vaughn elsősorban nekik mutat példát.
S hogy mit is szeretne ő? Azt, ha az anyák bátrabbak lennének, és kiállnának magukért, a gyermekükért és az ő jövőjükért. Azt, ha az apák egy kicsit alázatosabbak és sokkal megértőbbek lennének, s alaposan körbenéznének egy gyerekruhaboltban. És végül azt, ha a lányának vehetne olyan ruhákat, amelyeken a szexista üzenet helyett, mondjuk, funkcionális zsebek és dinók vannak.
Nektek mi a véleményetek erről a témáról: befolyásolnak a feliratok ruhavásárláskor? Tapasztaltatok már ti is a cikkben leírtakhoz hasonló különbségeket a fiú- és a lányruhák között? Írjátok meg kommentben!
Indexkép: jry140305 képe a Pixabay oldalon
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)