A koronavírus miatt a tavasszal indult próbaüzemet félbe kellett szakítani, ezért a vonatrajongók várakozása a reméltnél hosszabbra nyúlt, de augusztus 24-től, hétfőtől végre újra bárki kipróbálhatja, milyen a KISS emeletes motorvonat. A vadonatúj, 600 férőhelyes járművet egyelőre csak a váci vonalon lehet elcsípni, Budapest és Vác között utazhatunk vele. A MÁV úgy tervezi, hogy szeptember közepétől már a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon is találkozni lehet majd egy ilyennel, év végéig pedig még nyolc kezdi meg a próbaüzemet.
Az emeletes vonatnak van jópár hasznos, és magyar viszonylatban sajnos nem alapnak számító tulajdonsága azon túl is, hogy sokan elférnek rajta, és csökken általa a zsúfoltság. Például ilyen az, hogy van benne klíma, ezért nyáron nem fő meg rajta az ember, vagy ami még fontosabb, hogy alacsonypadlós, ezért olyanok is utazni tudnak rajta, akiknek a magas lépcsőkre esélyük sincs felkapaszkodni. De a hétfői forgalomba állítás délelőttjén úgy tűnt: a legjobban a gyerekek örülnek neki, legalábbis rengetegen kíváncsiak rá.
A hároméves fiammal azt a vonatot néztük ki magunknak, amely a menetrend szerint 9:32-kor indult Vácról, és 9:42-re volt várható a felsőgödi állomásra, ahol felszállni készültünk. 9:21-re már odaértünk az állomásra, ahol feltűnően sokan gyűltek össze, de mint kiderült, emögött még nem az újdonság varázsa volt, csak a normál ügymenet: késett az előző, 9:20-as, Budapestre tartó vonat. Miután 9:27-kor, hét perces késéssel elhúzott a régi típusú, légkondi nélküli vonat a főváros irányába, lassan látványossá vált a gyerekek túlsúlya a várakozók között, kétszer annyian voltak, mint a felnőttek, óvodástól kiskamasz korosztályig, és elcsípett beszélgetésfoszlányok alapján mind azért jöttek a szüleikkel, mint mi, hogy kipróbálják az új, emeletes vonatot.
Amikor bemondták, hogy a mi vonatunk is késik, és a háromévesnek már fogytán volt a türelme, életmentőnek tűntek az állomás padjai köré lehullott makkok, de amikor az első elhajított műanyag kávékeverőt megpillantottam a kezében, megbántam, hogy elhamarkodottan kalapos makkok gyűjtésére biztattam a kisfiam. Ha az ember kicsit jobban megnézi a földet az állomáson: a makkok mellett tele van szeméttel, főleg cigarettacsikkel. És nem a makkok vannak többségben.
Mire sikerült a műanyaghulladékot elszednem a fiamtól, meg is jött a KISS vonat. Szemétszedéssel csak úgy repül az idő. A záródó ajtók szokatlan hangú sípolásától egy kicsit megszeppent, de csak egy pillanatra. Mivel eleve rövid próbautat terveztünk Dunakeszi-Gyártelepig, célba vettük rögtön az emeletet. Az esernyőre csukott bababkocsit betoltam az ajtó melletti ülések alá, hogy ne legyen útjában senkinek, így indultunk neki, gyalog a lépcsőnek.
A kisfiamat föl kellett venni, kiderült, ő még túl kicsi ahhoz, hogy a mozgásba lendülő vonaton tartsa az egyensúlyát lépcsőzés közben. Az emeletre összesen 11 lépcsőfok vezet, félúton van egy forduló, ott a vécé. Fent a délelőtti, amúgy nem túl forgalmas időponthoz képest sokan ültek, úgy látszik, az utasok többsége ki akarta próbálta, milyen az emeleti kilátás, ha már egyszer adott a lehetőség. A kisfiamat amúgy nagyjából fél percre kötötte le a szokatlan látvány fentről, azután már jobban érdekelte, hogy pontosan hova is megyünk, és ott milyen játszótér lesz.
A KISS vonaton minden kényelmes, szép, új és tiszta: még az ajtó előtti, takaríthatóság szempontjából kicsit érthetetlen döntésnek tűnő, szőnyegpadlószerű burkolat is. Dunakeszi-Gyártelepre végül 5 perces késéssel futottunk be: nehézség és a kisfiam részéről különösebb szívfájdalom nélkül leszálltunk, és ezzel egy időre újra el is búcsúztunk a vonatozás 21. századi élményétől.
Itt is cigarettacsikkek fogadtak, néhány eldobált felesüveg, de ami kisgyerekkel a szemétnél is kellemetlenebb: hiába a jól használható, alacsonypadlós vonat, ha egyszer babakocsival képtelenség kijutni normálisan az állomásról. Nincs se lift, se rámpa, se semmi, csak a hosszú lépcsősor: azon kell lemenni, máshogy nem lehet átjutni a síneken túli városba. Úgyhogy az ember, ha segítség nem akad, kénytelen a gyereket kiszállítva lecipelni a babakocsit, és - a nyűgösség fokától függően - a másik kezében esetleg még a gyereket is. Ezen a bosszúságon pedig csak keveset segít, hogy odalent - dunakesziek lelkesedésének köszönhetően - mesefigurákkal telerajzolt fal várja.
Hazafelé pedig megismétlődött a cipekedős, lépcsőzős macera. Az állomáson még pont hallottam, ahogy bemondták, hogy ma az ellenkező irányba tartó utasok által várt vonat sajnos nem közlekedik, én meg ezek után annak is örültem, hogy a miénk legalább időben jött, még ha régi típusú, a hőségben katlanná alakuló fajta is volt. És amikor még épségben le is jutottunk mindannyian a meredek lépcsőkön: a karomon ülő, 16 kilós fiam, a másik kezemmel magam után rángatott, legrosszabbkor nyitott állásba pattanó esernyős kocsi és ráadásként még én is: az maga volt a felhőtlen boldogság.
Az emeletes vonatról szóló, hétfői MÁV-közlemény alapján pár éves távlatban van rá remény, hogy a vonatozás összességében kicsit kellemesebb élmény legyen, és átfogóbb javulást lehessen látni a mostani alapproblémákban, legalább Budapest környékén. Azt ígérik ebben, hogy Budapest elővárosi forgalmát 2022 végére szinte teljes egészében korszerű KISS, FLIRT és DESIRO járművek szolgálják majd ki. "A felújítások és a modern motorvonatok forgalomba állítása hozzájárul a menetrend javításához, a pontosabb közlekedéshez, az elővárosi vonalakra jellemző fokozott terhelés kiegyensúlyozottabb eloszlásához is" - írták.
A KISS emeletes vonat az első héten, kedd és szombat között naponta ötször indul Vácról és hatszor a Nyugatiból. A menetrendjét, a pontos indulási időpontokat itt lehet megnézni.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)