A mesék világa meghatározó szerepet tölt be a gyermekek fejlődésében, ám az iskoláskor kezdetével sokszor azt érezzük, hogy háttérbe szorulnak. Az óvodáskor mesés közege, a csodák és varázslatok világa átalakul, és a gyermek egy strukturáltabb, szabályokkal teli környezetbe lép be. Kerekes Valéria, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának oktatója, játék- és mesekutató előadásában hangsúlyozza, hogy a mesék nem tűnnek el az iskolás években sem, hanem új formában tovább élnek a gyermekek életében.
A mesei fejlődés íve
A mesei fejlődés éppoly természetes folyamat, mint a gyermek mozgásfejlődése vagy érzelmi érésének folyamata. A legkisebbek először azokat a meséket kedvelik, amelyek saját életük eseményeit tükrözik. Ahogy nőnek, egyre inkább azokat a történeteket keresik, amelyek segítenek nekik eligazodni a világban. Az óvodáskorban a tündérmesék csodás elemei – varázstárgyak, beszélő állatok – elengedhetetlenek, hiszen segítik a mesei kettős tudat kialakulását, amelyben a gyermek egyszerre él a valóságban és a képzelet világában.
A mesék szerepe az iskolakezdésnél
Az iskolába lépés mérföldkő a gyermek életében, hiszen a korábbi, szabadabb óvodai közeg után új szabályokkal és kötöttségekkel találja magát szemben. Ebben az időszakban kiemelten fontosak azok a történetek, amelyek az önállóságra való felkészülést segítik. Az iskolás gyermek egyre inkább olyan meséket keres, amelyekben a főhős maga oldja meg a problémákat, és nem külső, varázslatos segítséget vesz igénybe. Ilyenek például a Mátyás királyról szóló mesék, ahol az igazságosság és a furfang kap hangsúlyt.
A mese segíti a gyermekeket abban, hogy megértsék az új környezetük szabályait, és felismerjék, hogy a szabályok nem ellenük vannak, hanem segítik őket eligazodni a világban. A Só című népmese például kiváló példája annak, hogyan ágyazható be egy történetbe a megértés és az elfogadás folyamata.
A mesék hatása az olvasási készség fejlődésére
Az iskoláskor előrehaladtával a gyermekek egyre inkább érdeklődnek az önálló olvasás iránt. Az olvasási élmény megosztása, például közös felolvasás vagy felváltva történő olvasás, erősíti az olvasási készséget és az olvasás iránti szeretetet. Ahogy a gyermek egyre magabiztosabbá válik a betűk világában, egyre inkább nyitottá válik a bonyolultabb történetek, meseregények felé, míg végül az irodalom széles spektrumát fedezi fel.
A mese fontossága felnőttkorban is megmarad
A mesék iránti vonzódás nem ér véget gyermekkorban. Ahogy a felnőttek is szívesen olvasnak varázslatos világokat bemutató regényeket, úgy a gyermekek is egy idő után újra visszatalálnak a mesékhez. Ezért kiemelten fontos, hogy iskoláskorban se szakítsuk meg a mesélést, hanem támogassuk a gyermekek fejlődését azzal, hogy lehetőséget biztosítunk számukra a mesevilágban való elmélyülésre. Az így szerzett tapasztalatok és tanulságok életre szóló útravalót adnak számukra.
Kerekes Valéria videója a Szülők Egyetemén: Mese és mesélés szerepe az iskolás korú gyerekek életében
Kapcsolódó cikkek:
A mese szerepe a bölcsődés korú gyermekek fejlődésében
A mese és mesélés szerepe az óvodás korú gyerekek életében
Nyitókép: depositphotos
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)