A megkésett beszédfejlődés fogalma
Tipikus nyelvi fejlődés esetén az első szavakat 10-18 hónapos korban mondják ki a gyermekek. Ezt a fejlődési mérföldkövet a gőgicsélés és a gagyogás előzi meg. Az előbbi 3-6 hónapos korban figyelhető meg, ahogyan a gyermek a hangjával játszik, az utóbbi 6 hónapos kor után a már egyre inkább anyanyelvi hangzókészlettel történő halandzsázást jelenti.
Régebben úgy tartották, a gyereknek 3 éves koráig „jogában áll hallgatni”, ma azonban egyre inkább terjed az a nézet, hogy komolyabb problémákat lehet megelőzni, ha nem várunk ilyen idős korig a fejlesztéssel. Ezért a ma uralkodó álláspont szerint megkésettnek tekinthető a beszédfejlődés akkor, ha a gyermek a második születésnapjára nem rendelkezik legalább 50 szavas aktív szókinccsel.
Mindez nem feltétlenül jelent komoly problémát. Különösen fiúknál gyakori, hogy valamivel a második születésnapjuk után hirtelen megindul a beszédük, ezért az ő esetükben legtöbbször nem is kezdenek terápiába 2,5 éves koruk előtt. Mivel a lányok fejlődése e téren hagyományosan gyorsabb, ha kislányunk 2 évesen még nem igazán mond semmit, érdemes mielőbb szakemberhez fordulni.
A jelenséghez néha egyéb problémák is társulnak: megkésett mozgásfejlődés a nagymozgások területén, fáradékonyság, nehéz tájékozódás, illetve egy idő után a kommunikáció nehézsége miatt fellépő magatartásproblémák.
Súlyosabb kórkép az akadályozott beszédfejlődés, azaz a diszfázia, amely mindenképp indokolja a fejlesztés gyors megkezdését.
A megkésett beszédfejlődés okai
A jelenségnek több oka is lehet:
• Öröklődés: Az esetek 20 százalékában apai ágon halmozódás figyelhető meg
• Lassabb agyi érés
• Méhen belüli, születés közben vagy azután történt agyi sérülés
• Koraszülöttség
• Általános ügyetlenség
• Ingerszegény környezet
Fejlesztés otthon
Gyanúra adhat okot, ha a baba nem kezd el gagyogni, vagy ha a beszéd megindulásakor nem következetesen helyettesíti a hangokat (pl. a labdát hol daddának, hol jappának mondja).
A következő praktikákkal segíthet a szülő:
• Ismétlődő szituációkban használjuk mindig ugyanazokat az egyszerű szerkezeteket!
• Tartsunk kiszámítható napirendet, ahol az egymást követő tevékenységeket mindig ugyanazokkal a szavakkal kísérjük.
• Meséljünk, mondókázzunk sokat a gyereknek
• Dicsérjük sokat, ha látjuk rajta az igyekezetet, hogy ki szeretné fejezni magát
Gyanú esetén minél előbb kérjük szakember – elsősorban logopédus – segítségét! Minél idősebb ugyanis a gyermek, annál valószínűbb, hogy a lemaradást nem fogja tudni magától behozni. Ilyen esetben a nagyobb gyerek nehezen fejezi ki magát, anyanyelvét nem használja helyesen, gyakran fullad makogásba a mondandója. Ez nem csak az iskolai teljesítményét hátráltathatja, hanem a kortárskapcsolaira is negatívan hat.
Ne várjunk tehát 3 éves korig a fejlesztéssel! Minél fiatalabb korban ismerik fel a problémát, annál valószínűbb, hogy iskolakezdésre akár teljesen sikerülhet felszámolni a lemaradást.
Kapcsolódó cikkeink:
- Megkésett beszédfejlődés
- A tabletező kisgyerekek később kezdenek beszélni
- Nem beszél a gyerek?
- Okos, de ügyetlen: miért ilyen ez a gyerek? - Érzékelési zavarok, amikről még keveset tudunk
Kép: Skitterphoto / pixabay
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)