Sok gyermek nem tud koncentrálni, kellő mértékben figyelni. Enyhébb esetekben a képességeinél rosszabb jegyekben jelentkezik ennek hátránya. Rosszabb esetekben a tanulása annyira szétesik, hogy úgy érzi, hogy nem képes semmit megtanulni. A koncentráció hiánya nagymértékben rombolni fogja a saját önbizalmát az elszenvedett kudarcok miatt.
Mi a figyelem?
Azon folyamatok összessége, amelyek révén a szervezet a környezetnek azokat a mozzanatait dolgozza fel, amelyek az éppen folyó viselkedés vagy egy új viselkedés megindítása szempontjából lényegesek.
Milyen egy jól koncentrált állapot?
Ezt Csíkszentmihályi Mihály pszichológus írta le a legjobban. Ezt az állapotot nevezte Flow (áramlás) állapotának, mely a következő:
"Olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas: Az ember úgy érzi, hogy megszűnnek a mindennapi problémák, a gondok háttérbe szorulnak, az időérzékelés is megváltozik."
Mi a jó ebben az állapotban?
Ekkor a tanulás egy olyan magas fokát éli meg a gyermeke, mely lehetővé teszi számára, hogy hatékony legyen, nincsenek az eltékozolt percek, órák, csak a tanulás élvezete létezik semmi más!
Könnyű mondani, nehéz csinálni!
Igen. Életkori sajátossága a gyerekeknek, hogy a figyelmüket nem képesek hosszabb ideig koncentrált állapotban tartani. Egy felnőtt sem képes 40 percnél több koncentrált figyelemre. Egy alsó tagozatra járó gyermek esetén maximum 10-15 perc, egy felső tagozatos esetében 20-25 perc koncentrált figyelem várható el.
Ezért lenne hasznos, hogy a tanórák hosszát a gyermekek életkorához igazítsuk. Talán a pedagógusok számára is kevesebb lenne a fegyelmezési feladat.
De minden gyermek szeret önfeledten játszani, amikor szintén megszűnik tér, és idő, ez például egy olyan állapot, amikor a gyermeke flow állapotba kerül. Ugyanez az állapot létrejöhet olyan helyzetekben is, ahol a gyermek érzelmileg pozitívan kötődik az általa végzett tevékenységhez.
Tehát irreális elvárás lenne, hogy a gyerek a nyelvtan szóelemzéseknél tudjon a legjobb koncentrált állapotba lépni, mert érzelmileg nem kötődik hozzá pozitívan.
Mikor mondhatjuk azt, hogy egy gyermek figyelmetlen?
- A gyerek figyelme könnyen elterelhető külső ingerek által.
- A gyerek a feladatmegoldások közben nem figyel a részletekre, pedig tudja a megoldást.
- A gyerek elhagy dolgokat.
- A gyerek nem tud figyelni arra, amit mondanak neki.
- A gyerek könnyen elfelejt dolgokat (edzés, dolgozat, házi, beadandó).
- A gyermek nem képes játék közben a csapattársaira is koncentrálni.
Mit tehetünk, ha a gyermekünk nem tud figyelni, koncentrálni?
Mikor gyanakodjunk figyelemzavarra?
A figyelemzavarnak több fokozata van. A szülőkben komoly félelmek vannak azzal kapcsolatban, hogy az ő gyermeke esetleg hiperaktív, és azon aggódik, hogy az iskolában ezzel megbélyegzik a gyermekét.
A figyelemzavar nem egyenlő a hiperaktivitással. A hiperaktivitás fokozott túlmozgással, impulzív viselkedéssel is együtt jár.
Az, hogy ki figyelemzavaros vagy hiperaktív, mindig szakember döntse el!
Az iskola pedagógusa, vagy az óvónő nem képes eldönteni a probléma milyenségét, és súlyosságát. Gyanú esetén érdemes Nevelési Tanácsadóhoz fordulni, ahol a gyermekpszichológusok ezt pontosan meg tudják állapítani.
A figyelemzavar enyhébb formája viszont gyakrabban jelen van a gyerekek életében, mint gondolnánk
A koncentráció fejlesztése kifejezetten fontos az iskolai a helyzetekben. Ha a gyermek képes fejleszteni a koncentrációját, akkor a jegyei is egyre jobbak lesznek, és egyre többször szembesül azzal, hogy ő többre képes, mint gondolta.
Mit gondol, ha fejlődne a gyermeke figyelme, az mennyire hatna pozitívan az önbizalmára?
Hogyan fejlesszük gyermekünk figyelmét, ha nehezen tud figyelni, koncentrálni?
- Addig ne kezdjünk bele vele való beszélgetésbe, míg ő nem fordít ránk teljes figyelmet. Amikor megszűnik a figyelme a beszélgetés során, csak azután folytassuk a beszélgetést, mikor ismét ránk figyel.
- Egyszerű rövid mondatokban kommunikáljunk.
- Ha figyelemzavaros, akár a legenyhébb formában is, ne betegségként, vagy megfordíthatatlan tényként kezeljük az ő állapotát.
- Tanulás előtt legyen rend az asztalán, és a környezete lehetőleg legyen minél nyugodtabb, hogy a feladatairól kevésbé tudjon elterelődni a figyelme.
- A tanulást nem kell egyben lehúzni. 15-20 perc tanulás, és 5 perc szünet, majd ismét tanulás üteme pontosan elegendő, és hatékonyabb.
- Tanítsa meg a gyermekét beleélni abba az állapotba, hogy milyen jó érzés, amikor tud valamit, és sikere van, mindenkinek van konkrét esete, amikor ez sikerült. Emlékezzen rá.
- Tanítsuk meg a gyermekünket rendszerezni a feladatait. A kialakult rendszerhez ragaszkodjunk, mert ez ad számára biztonságot.
- Ha elfelejt valamit, ne cipeljük utána az iskolába, az ő életéért neki kell felvállalni a felelősséget.
- Legyen egy ellenőrző listája, ha be kell pakolni, a tanszereit tantárgyanként rendezze külön mappába.
- Legyen leckefüzete, még felsőben sem szégyen. Még mindig jobb, mint beégni a leckehiány miatt.
- Bátorítsuk, amikor sikerül valami, mert gyakran azt érzi, hogy vele van a baj.
- Ha kapkod a leckeírással, kérjük meg, hogy lassítson, mert még mindig jobb, mintha kétszer kell megírni, mert tele van hibával a figyelmetlenség miatt.
- A dolgozatoknál kérjük meg arra, hogy hagyjon időt arra, hogy a végén átnézze a feladatokat, ne maradjon ki semmi.
- Mikor tanul, tanuljon vizuálisan, képzelje el amit tanul. A legtöbb gyerek, aki nem tud kellő mértékben koncentrálni vizuális típus, ezért is kalandozik el könnyen a figyelme. Ha elképzeli, azt, amit tanul sokkal könnyebb neki egjegyezni.
- Sportoljon, járjon olyan foglalkozásokra, melyek lekötik a figyelmét.
- Minél kevesebbet nézzen TV-t, és kevesebbet játszon PS-n vagy számítógépen.
- Hasznosak az esti beszélgetések, nyugodt zene, melyek eleve nyugtatóan hatnak rá.
- És ami a jelenlegi ismereteim szerint még ennél is hasznosabb, hogy a gyermekeink érzelmi állapotát hozzuk olyan helyzetbe, melynek segítségével a koncentrációja automatikusan javul.
Tudod, miért működik legjobban az utolsó javaslat? Mert csak olyan pozitív érzelmi állapotban lehetséges jól tanulni, figyelni, melyben a gyermek jó érzi magát. Ezért a tanácsok mellett kiemelkedően hasznosnak tartom azon technikák ismeretét, melyek gyakorlásával ez a pozitív érzelmi állapot előidézhető, és fenntartható.
A Stresszkezelő Gyermek Tanfolyamokon számos ilyen technikát tanulhat meg a gyermeked. És vajon fogja-e alkalmazni? A tanfolyammal még nem ér véget semmi! Fontosnak tartom, hogy a gyermeke ne csak megtanuljon valamit, hanem folyamatos segítséget kapjon. Ezért a megújult tanfolyam esetében átadott segédanyagok abban fognak segíteni, hogy elmélyüljön az átadott tudás.
Forrás: boldog-gyermek.hu
Indexkép: flickr - amenclinicsphotos ac
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)