Ritkán, vagy inkább sosem hallani róla, de ez már a kisgyermekek esetén is igaz. Az ő tudatalattijuk még a felnőttekénél is gyorsabban és több információt képes felvenni. Ezért aztán nem mindegy, hogy milyen szavak és mondatok közegében növekszik egy gyermek. A népi mondókák azt a célt is szolgálják, hogy értelmes, hasznos és az életet támogató információk épüljenek be a kicsik tudatalattijába. Sőt, nekünk felnőtteknek, akik együtt zengjük velük ezeket a néhány soros szövegeket, ugyanúgy a javunkra válik! Nézzük meg, hogy hogyan!
Mondókák az egészséges életért
Alma, alma gömbölyű, / piros héja gyönyörű. / Édes húsa ízletes, / kóstoljuk meg gyerekek!
Sok szülő panaszkodik, hogy a gyereke nem eszi meg a zöldségeket, gyümölcsöket. Tésztán, üres kenyéren, chipsen és édességen kívül nem hajlandó mást elfogadni. Mi lehet a megoldás? Mindannyian szeretnénk, hogy gyermekünk ízlése az egészséges táplálkozás felé mozduljon el.
A megoldást gondolati szinten érdemes elindítani. Ahogyan a felnőttekre igaz, hogy "Minden a fejben dől el", úgy a kicsikre is. Tanítsunk nekik mondókákat zöldségekről, gyümölcsökről, és mondogassuk naponta, étkezések közben is - így épül be a tudatalattiba.
Ha azonban a mondókákkal a zöldségeket "reklámozzuk", akkor a bevásárlókosárba se cukros édességeket tegyünk, és erre kedvesen, de határozottan hívjuk fel a nagyszülők figyelmét is. Hajlamosak vagyunk bagatellizálni: egy kis gumicukor, egy kis fehér kenyér, hadd egye a gyerek, legalább eszik valamit! Pedig a rossz étkezési szokások gyerekkorban kezdődnek. Ha egészséges étkezésre szoktatjuk őket szóval és jó példával is, akkor a felnövekvő gyermek kisebb valószínűséggel fog étkezési zavarokkal küzdeni.
Mondókák életkortól függetlenül
Pál, Kata, Péter, jó reggelt! / Már odakinn a nap felkelt. / Szól a kakasunk, az a nagy tarajú, / gyere ki a rétre, kukurikú!
Aktívan és vidáman kezdeni a reggelt már fél siker ahhoz, hogy az egész nap jól teljen! Érdemes gyermekünket (és magunkat is) jókedvre derítő mondókákkal inspirálni.
A tudatalatti úgy működik, hogy képeket és rövid üzeneteket tud a leghatékonyabban feldolgozni - mindkét kritériumnak megfelelnek a mondókák. Fontos tudnunk, hogy ezek a rövid szövegek nem kis bugyutaságok, hanem a népi kultúrában letisztult, életbölcsességeket átadó eszenciák. Igazságtartalmuk életkortól független! A gyerekeknek tanítjuk őket, mert ők nagyon fogékonyak rá, a felnőtt pedig nevetségesnek érzi magát, ha ilyesmit dúdolászik - kivéve, ha a gyermekével teszi.
Hadd oldjam fel ezt a rossz érzést! Nyugodtan mondogassuk, dúdolásszuk gyerekkel és önmagunkban is! Jókedvre derítenek, energetizálnak és csupa pozitív üzenettel árasztják el a tudatalattinkat!
Este van már, alkonyul, / Nyuszi füle lekonyul, / Dorombol a kiscica, / Aludj te is, kisbaba.
Miért altatjuk a gyereket altatókkal? A nyugalom megteremtésén túl azért, mert ezzel is strukturálni tanítjuk az időt a gyermek számára. Hallottunk már olyan gyerekről, kiskamaszról, aki fél éjszaka a számítógépén játszik, másnap pedig az iskolapadra borulva alszik? Sajnos, nem ritka jelenség. Az altató mondókákkal azt is beírjuk a tudatalattiba, hogy megvan az ideje a pihenésnek. Az sem mindegy, hogy mikor: részesei vagyunk a természetnek, ezzel a mondókával megtanulja a gyerek, hogy este eljön az alvás ideje (azaz nem hajnali kettőkor). Ez egy olyan életterület, amelynek fontosságát főleg azok érzik át, akik alvásproblémákkal küszködnek. Nagyon érdemes a tudatalattinkat altató mondókákkal is edzeni!
Hátamon a zsákom, / zsákomban a mákom, / mákomban a rákom, / kirágta a zsákom, / kihullott a mákom, / elszaladt a rákom.
A világ ok-okozati működését is meg kell ismernie, és meg kell értenie egy gyereknek. Amikor majd a newtoni fizikai alapelveit tanulja az iskolában, számszerűen is be fogja látni, hogy a fizikai világ jelenségei törvények alapján előre kiszámíthatók. Ezt előlegezzük meg a "Hátamon a zsákom..." típusú mondókákkal.
Mese, mese mátka, / Pillangós madárka, / Ingó-bingó rózsa, / Te vagy a fogócska.
Végezetül utolsó mondókánk azt is megmutatja, hogy van a világnak egy másfajta működése is. Varázslatok, csodák is működnek bennünk és körülöttünk. Megtanulhatjuk azt is (a szülővé válásunk is ezt bizonyítja), hogy számíthatunk a csodákra, az élet tele van csodákkal. Biológiai értelemben szülők lettünk, mert egy petesejt és egy hímivarsejt találkozott, majd embergyerekké fejlődött. De ettől a ténytől még sokkal nagyobb és mélyebb gazdagságot nyertünk, amikor szülők lettünk! Legyünk hálásak érte minden nap!
Ha szeretnél még tovább olvasni a témában, keresd fel meseterápiával foglalkozó blogom.
Fotó: maribu/pixaqbay.com
|
Végh-Fodor MónikaMesetréner-meseterapeuta, a Mesetréning szerzőjeElérhetőségeim: E-mail: mesetrening@gmail.com Blog: http://taltosparipa.cafeblog.hu/ Facebook: https://www.facebook.com/taltosparipa |
Bemutatkozás | Megjelent cikkek | Kérdezz-felelek |
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)