Igaz, az államnak inkább megéri kiszórni az alamizsna segélyeket, mint bölcsődéket építeni, fenntartani, de vajon tényleg ez az egyetlen üdvözítő megoldás?
Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy ha valaki gyesen van, a létfenntartáshoz sem elegendő összeggel kell sakkoznia (hisz általában az apák nem keresnek olyan jól, hogy egy fizetésből kényelmesen megélhetne a család). Nem tűnik fel, de az állam temérdek pénzt szór ki az ablakon, eközben sok tízezer család gyakorlatilag (ha átmenetileg is, de) elszegényedik. Szerintem a gyes és egyéb családtámogatási segély tartalma mára kiürült, már nem szolgálja az eredeti célokat - szükség van a változtatásra, de nem a mai formájában.
Már megint kezdem: ha az állam támogatná a távmunkát, ha ösztönözné a munkaadókat…
Csak, mint munkaadó és munkavállaló gondoltam bele:
Egy-egy munkavállaló után milyen mennyiségű pénzt kell befizetni a közösbe. Ha az a munkavállaló elmegy három évre babázni, helyette valaki mást kell felvenni, betanítani, rengeteg járulékot fizetni - amit nem is tudom, mikor, milyen formában látunk viszont. Az otthonülő anyuka három év alatt kiesik a munka ritmusából, a technológiai fejlődésből; három év múlva, ha visszakerül a munka világába, majdnem pályakezdőként folytatja munkáját (ha van hova visszamennie).
Ha az állam úgy támogatná a munkaadót, hogy a gyesen lévő kismama megkaphatná a fizetését, de nem fizetne járulékot utána, akkor biztos vagyok benne, hogy a munkáltató kiszervezné a munkát otthonra. Ez lenne az állami ellátás: ha otthon dolgozol, akkor ugyan nincs gyes, de megmarad a fizetésed.
A kismama bent maradna a munkahelyi vérkeringésben, nem épülne le a kisautók és barbibabák világába, kapcsolatban maradna felnőtt emberekkel, és az otthon eltöltött üres járatokban hasznosan telne ideje. A munkaadó spórolna a járulékokon, amit: még egy munkahely teremtésére tudna fordítani, vagy a vállalkozást tudná fejleszteni - és ki tudja, milyen hasznos dologra tudná költeni. Az államot sem érné veszteség, hisz a kismamák után így sem fizet senki a gyes három éve alatt. Sőt még spórolna is, hisz mennyi ki nem fizetett gyes maradna az államkasszában. Sokan vannak, akik boldogan lemondanának a gyesről, ha fizetésük megmaradna, ha munkájukat otthon, felszabaduló idejükben végezhetnék. Aki nem tudna eredeti munkahelyéről munkát hazavinni, az akár új szakmát is tanulna, hisz ez alatt a három év alatt bőségesen jut idő újfajta feladatok megtanulására. A jelen helyzetben egy percig sem csodálkozom, ha az eltöltött három év után az anyuka szinte menekül vissza a munkahelyére pénzt keresni. Esze ágában nincs megismételni egy újabb baba érkezésével a gyes évei alatt napról-napra ismétlődő lemondás-sorozatot és kilátástalan helyzetet. Ha így van, márpedig így van, hova fogy még kicsiny nemzetünk?
Amikor a három év gyes miatt örömködünk, akkor azt is át kell gondolni, hogy valóban jobban járunk-e a három év alatt eltelő üres órákkal és a mellé járó minimális segéllyel - vagy inkább meg akarjuk őrizni elért életszínvonalunkat, kialakult életvitelünket - már anyaként, otthon, gyerek mellett.
Hálelúja, ismét három év a GYES! |
MEGOSZTOM A FACEBOOKON! |
Legyél az apukám!
45 évesen újra átélni az anyaság örömeit
bendzso
#9
2010. november 30. 10:15:24 | kedd |
kedves mvivien83!
itt nem elsősorban arról van szó, h egymást fikázzuk. kinek tisztább a lakása vagy a gyereke. persze lehet ítéletet mondani így is mások felett - de ez értékrendbeli különbség. az, hogy ki mire akarja vagy tudja költeni a gyest az egy másik kérdés. ami itt a lényeg: igény van rá, vannak anyák, akik a felszabaduló perceikben dolgozni akarnának, mert pl. nem azért tanultak évekig, építettek karriert, h a gyes évei alatt lenullázódjon mind a tudásuk,mind a naprakészségük. vannak olyan anyák, akiknek esélyük sincs visszakerülni a munka világába, mert olyan helyen laknak, ahonnan nem lehet megoldani a nyolc órás munkahely és az óvodai nyitva tartás összeegyeztetését. ma a legtöbb tőlünk gazdagabb országokban nincs három év gyes, van, ahol fél évig tart az állami gondoskodás és utána az a világ legtermészetesebb dolga, h az anyák visszamennek dolgozni - akkor ők is koszban élnek? akkor az ő férjeik is csúnyán néznek? ők nem szeretnének a gyerekeikkel lenni? ők a rossz munkamániás anyák? szerintem semmi durva nincs abban, h a háztartást és főzést akkor és úgy látom el, amikor akarom és nem válok "házirabszolgává", mert itthon vagyok. ha nem arról szól az életem, h csillog villog a lakás örökké és egész nap csak rámolok. ha van kialakult ritmusa az életednek, abban jut idő mindenre, úgy, h ne disznóólban élj, de találj egy kis időt munkára is. ne felejtsd el, mindenkinek arra van ideje, amire ő akarja - ügyes beosztással mindenre jut idő. ha a gyes többszörösét meg tudnád keresni azzal, h amíg alszik a gyerek egy kicsit dolgozol, akkor lehet, h te sem lennél ilyen lesújtó véleménnyel a "munkamániás" anyákról, akkor lehet, h te sem lennél patikatisztaság mániás. de nyugodtan gyere el hozzánk, megmutatom én a mi házunkat, h hogy néz ki - csak szólj előbb, kitakarítok és ünneplőbe öltöztetem a gyerekeket szép napot! üdv rindt kata
|
|
|
|
bendzso
#8
2010. november 30. 10:00:01 | kedd |
sziasztok!
igen, igazatok van, kár, hogy csak beszélgetünk róla és nem történik semmi. de valóban semmi, hogy beszélgetünk róla? idáig már eljutottunk, hogy valahol, valakik (itt a családineten, mi) el kezdtünk beszélgetni róla valahol el kell kezdeni - hisz égetővé vált a családok megélhetésének problémája. én a magam részéről igyekszem minden alkalmat megragadni, hogy beszéljünk róla, hátha van olyan jó az ügy, hogy azok a bizonyos "főnökök" fülébe is eljut az igény és lesz megoldás. addig is kitartás szép napot mindenkinek! üdv rindt kata
|
|
|
|
mvivien83
#7
2010. november 30. 09:53:25 | kedd |
Sziasztok!
Szerintem el kell tudni fogadni, hogy nem vagyunk egyformák!!!! És ez a kulcs szó!!!! Ha valakinek az "élete" a munka, hát tegye! Ha másnak az élete a család ( patika tisztaság, friss otthoni étel stb.),akkor tegye! Szerintem eggyik sem több v. jobb a másiknál! Nem is értem, hogy miért szúrja egyesek szemét ha valaki otthon marad! Ki lehet próbálni! Tessék ennyi pénz beosztani. "és a fő: attól, h anya lettem én még mindig utálom a háztartást, csak ímmel-ámmal csinálom (nem is tudok főzni)," A fent idézett szöveg tartalma számomra durva, de ha a te családodnak így a jó (márpedig biztosan) akkor legyen!!!!! Pl az én férjem biztosan nézne nagyokat, de ez más téma:) Az a baj, hogy baromi bátran ítélkezünk, pedig nem kellene:(((( Azért megnézném 1-2 munkamániás anyuka lakását/házát, hogy mégis milyen az a tökéletesen ellátok otthon is mindent:)))), mert pl nekem ez fontos. Vannak akik baromi jól érzik úgy is magukat, hogy koszban élnek.....de persze szerintük nem az. Hát legyen, nem én élek ott! Az pedig, hogy otthon ül....maximum aki házhoz hozatja az ételt, ha bevásárol akkor mindent a hipermarketben vesz meg, ha a kicsi le eszi magát akkor rajta hagyja a ruhát, mert a köv. etetésnél úgyis megint leeszi magát.....Maximum így tudom elképzelni, hogy ennyi ideje lenne (kicsivel).
|
|
|
|
Szuszo
#6
2010. november 30. 09:19:49 | kedd |
Na igen, ha a körülmények adottak, van munkahelyed, ahová vissza tudsz menni dolgozni, a gyereknek találsz bölcsit, ahová beveszik, netalán olyan szerencsés vagy, hogy otthonról is tudod végezni a munkád, egyértelműen dolgozni kell, nem pedig siránkozni! Csak ezeket a "főnököknek" is be kéne látniuk, hogy mennyit spórolhatnának így az államkasszának is!
|
|
|
|
budayago
#5
2010. november 30. 08:43:28 | kedd |
Kár, hogy csak beszélünk ezekről a dolgokról, és ez mellett minden marad a régiben.
Két gyermeket nevelek, ma már egyedül. Sosem volt könnyű az életünk, amíg szoptattam, az anyatej eladásából egészítettem ki a gyed-et, de így is, mindkét gyermekem 1 éves korától bölcsibe járt, hogy visszamehessek dolgozni. Szerencsém volt, mert volt jó bölcsi a közelben, és visszavettek a munkahelyemre. Nagyon örülnék a távmunkának, mert egyedül nem engedhettem meg magamnak, hogy gyes-en legyek, hiába szerettem volna otthon maradni a gyerekekkel. Azóta dolgozom, de most sem engedhetem meg magamnak, hogy beteg legyek, a szabadságomat többekkel kell egyeztetnem, nem olyan egyszerű egyik napról a másikra otthon maradni, és bébiszittert is foglalkoztatnom kell a délutáni programok (edzések) logisztikájához. Szerencsére keresek annyit, hogy minden szükségesre telik (ennek persze ára van, mégpedig az időm), de örülnék, ha több időm maradna a gyerekekre. Sajnos ebben a világban a cégek többsége mereven elzárkózik a távmunkától. Persze biztos lehetne találni távmunkás munkahelyet, de 43 évesen, két kicsi gyerekkel (7 és 9 évesek), bizonytalan anyagi és családi háttérrel nem merem megkockáztatni a váltást. És azt is be kell látnom, hogy nem vagyok egy vállalkozó alkat, alkalmazotti szemléletben szocializálódtam, és ezen nehéz túllépni, ha nincs megfelelő támogatás akár a munkahely, akár a család részéről.
|
|
|
|
bagik
#4
2010. november 29. 10:27:02 | hétfő |
Nyuszi1975! Sajnos minden szavaddal egyet kell, hogy értsek! Olyan anyukát is ismerek, aki azért vállalt 2. gyereket, hogy otthon maradhasson, pedig már így is adósságcsapdába keveredtek.
Én sem vagyok a háziasszonyok gyöngye, főzni egyenesen utálok, de ha nem dolgozhatnék a gyerekek mellett, még jobban gyűlölném a házimunkát. Így az elsők a gyerekek, a család, a második a munka, az utolsó a házimunka. Mindig van tiszta ruhánk, meleg ételünk, és több az energiám, mintha csak "gyesen lévő anyuka" lennék. Számomra az volt a legabszurdabb dolog, amikor egyszer a védőnőknél várakoztam, és az egyik anyuka örömködve, szinte repülve jött be, és közölte mindenkivel - ha kíváncsi volt rá, ha nem - hogy tegnap meghosszabbították a kislányának a tartós beteg papírját, így még maradhat gyesen, és magasabb családi pótlékot kapja továbbra is, és nem kell dolgoznia. Én meg most azon örömködöm, hogy le kell hogy mondjuk az emelt családi pótlékot, mert meggyógyult a két és féléves gyerekem. Nézőpont kérdése az egész.
|
|
|
|
bendzso
#3
2010. november 26. 18:56:47 | péntek |
sziasztok lányok!
ismét köszönöm a hozzászólásokat én nem is a bölcsődéket támogatom: már több, mint öt éve itthon vagyok és előreláthatólag még két és fél évig. szóval a három gyerek mellett nyolc évet töltök itthon. pont ezért kezdtem el itthon dolgozni,mert a világ minden kincséért nem adnám őket bölcsibe, vagy "bébiszittyók" kezére én magamnak és nem másoknak szültem gyereket - imádom, szeretem őket, sőt leginkább velük szeretek lenni. viszont az elmúlt évek alatt szépen megtanultam beosztani az időmet/időnket úgy, hogy se a munka, se a gyerek ne érezze hiányomat és én se gárgyuljak meg itthon. az otthon főzök - mosok- takarítok - egész nap gyereket kergetek már nem mai életforma. sokkal több házasságot láttam tönkremenni amiatt, mert az anyuka fél év után már nyúzta a férjét, mert unalmában alig várta, h hazajöjjön, mint olyan házasságot tönkremenni, ahol az anyuka is dolgozik. ha nem nyolc-tíz órában, de pont azalatt az idő alatt, amíg máskülönben ráérne agyalni, h vajon a férje tényleg túlórázik, vagy szeretőt tart e... pont ezért írtam a távmunkáról mindenféle aspektusból, pont ezért csinálok interjúkat dolgozó anyukákkal, hogy megmutassam, hogy hasznosan, mindenki megelégedésére lehet otthon is dolgozni. és a fő: attól, h anya lettem én még mindig utálom a háztartást, csak ímmel-ámmal csinálom (nem is tudok főzni), ellenben tudok mást csinálni, amiből esetleg egy kicsit könnyebben élünk, mintha csak a gyes lenne. akkor minek tegyem magam boldogtalanná, h egy olyan képnek akarok megfelelni, aminek egyszerűen nem tudok? inkább élem a felnőtt életem felszabaduló perceimben és jól érzem magam a bőrömben tudom, hogy sokan bele sem gondolnak, hogy három év mennyire hosszú idő én is csak így öt év után jöttem rá, hogy írni is lehetne róla szép estét mindenkinek! üdv rindt kata
|
|
|
|
krisztike83
#2
2010. november 26. 18:12:09 | péntek |
Ja, de ne felejtsük el, hogy amikor a gyest 2 évre csökkentették, a gyedet 1-re, és szerintem durva egy 1 éves gyereket bölcsődébe adni... márpedig gyesből tényleg nem lehet megélni. Egyébként meg mindenhol azt hallom és szerintem is így van, hogy egy gyerek 3 éves korában érik meg arra, hogy közösségbe menjen.
|
|
|
|
Nyuszi1975
#1
2010. november 26. 15:28:35 | péntek |
Sztem a legtöbb embernek jobban esik a sírás, mint a munka. Az otthon ülő anyukák nagy része azért is panaszkodik, hogy a gyerek mellett semmire sincs ideje ... Sokuknak a takarítás sem fér az időbe.
Én ezen mindig elcsodálkozok, bár biztos nem én vagyok az anyák gyöngye. De én nem adtam fel a munkát, mert a cég lehetővé tette az itthoni munkát. Mellette 2 gyereket nevelek, háztartást vezetek stb. stb. Több anyukának szoktam mondani, hogy ha nincs elég pénzük, menjenek vissza dolgozni. De ilyenkor mindig megvető tekintetekkel találkozok, mondván hogy gondolom én. Igaz, sok esetben a bölcsi hiánya is akadályt jelent(het). Több bölcsődei hely megoldaná egyrészről azok helyzetét, akik dolgozni szeretnének, másrészről munkahelyeket teremtene. Különbözőek vagyunk. Vannak, akik inkább sírnak, semmint tennének azért, hogy jobb legyen. Mások tesznek is érte.
|
|
|
|
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)